recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opbevaring af negativer, S/H [Problem løst]
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opbevaring af negativer, S/H [Problem løst]

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opbevaring af negativer, S/H [Problem løst]
    Sendt: 02-Juni-2019 kl. 13:13
Jeg har lige scannet nogle Sort/Hvide negativer, og de fleste af billederne blev i farven Sepia. 4 af billederne blev OK. Der er ikke noget i vejen med andre negativer i Sort/hvid. Det er kun den ene film, hvor billederne blev Sepia, i stedet for Sort/Hvid.

Kan det skyldes, at netop de scannede ligger i en plastlomme? Andre, som bare ligger i den lomme, som de kom i, fejler ikke noget. Den fejlende, kom dog også i plastlommen... Den er ca. 20 år gammel.

Se billederne i linket: https://imgur.com/a/zcNbt3C Negativscanneren er en Plustek OpticFilm 7200, og filmen er en Ilford FP4 Plus.


Redigeret af mnielsen - 02-Juni-2019 kl. 18:18
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2019 kl. 16:04
hvis du kigger på negativet, er det så sepia eller s/h?

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2019 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

hvis du kigger på negativet, er det så sepia eller s/h?


Det er s/h, og meget tydeligt. Jeg scannede et par stykker igen, for at se, om det skulle være scanneren, som skaber sig, men det var det samme med netop de negativer, hvorimod nogle andre s/h så OK ud.

De negativer, som var OK, var IKKE leveret i nogen plastlomme - de lå kun i den negativlomme, som normalt er i billedkonvolutten.


Redigeret af mnielsen - 02-Juni-2019 kl. 16:47
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2019 kl. 16:51
så net jeg overbevist om at det er scanneren og ikke negativerne
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2019 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

så net jeg overbevist om at det er scanneren og ikke negativerne

Også, når andre negativer er OK, mens de samme som før, stadig er i Sepia-farve?

Altså, de samme negativer fejler - de samme andre negativer er OK.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2019 kl. 17:05
ja
Er der nogen sted i softwaret at du kan angive at det er s/h?
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2019 kl. 17:10
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

ja
Er der nogen sted i softwaret at du kan angive at det er s/h?

Det er der ikke. Der er kun en driver, som jeg hentede på Plustek's hjemmeside, fordi ellers ville den ikke installeres. Og den medleverede CD virkede ikke, så den røg ud! Nok dumt, fordi der var et serienummer, så jeg kunne have hentet nyeste software!! Skal vi lade den stå til skræk og advarsel for andre?LOL 

Jeg kan leve med det, og rette det til i et billedbehandlingsprogram, hvis ikke jeg også vælger at beholde de Sepia-farvede bare for sjovs skyld.

Jeg købte scanneren på et loppemarked for den vilde sum af 74 Kr.!!!
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2019 kl. 17:38
Har lige uploadet et par nyere billeder - negativet er fra 2002, og det første er det oprindelige fra scanneren - det næste er redigeret, så det stort set ligner originalen. Støv og skidt er så ikke fjernet fra disse billeder, men kan gøres manuelt i Photo Gallery.

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2019 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

ja
Er der nogen sted i softwaret at du kan angive at det er s/h?

HMMM..... Scanneren er frikendt - det samme med negativerne!! Skal vi kalde det en "ERR. 40? Det var det berømmelige flueben, som skulle fjernes i de få ting, som jeg KAN ændre: Noget med Color enchangement, som jeg ikke lige ved hvad er. Så går scanningen også hurtigere. Se det ændrede billede her: https://imgur.com/xpu0PnP Dog, er Photo Gallery ikke til at komme udenom, mht. ridser, skidt og møg!
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2019 kl. 18:22
Du har ikke helt styr på dit skyggeområde, detaljerne er væk og højlyset kan du med garanti også flere detaljer ud af.Smile


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2019 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Du har ikke helt styr på dit skyggeområde, detaljerne er væk og højlyset kan du med garanti også flere detaljer ud af.Smile



Ved det godt - men negativerne er jo også ca. 20 år gamle - og nej. Jeg er ABSOLUT ikke en ørn til billedbehandling, skal jeg da ærgerligt indrømme!

Ovenstående s/h-billede, er også direkte fra scanneren...


Redigeret af mnielsen - 02-Juni-2019 kl. 18:32
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2019 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Du har ikke helt styr på dit skyggeområde, detaljerne er væk og højlyset kan du med garanti også flere detaljer ud af.Smile



Så vildt jeg har forstået det, efter nu at have rodet lidt med det, så skal højlys skrues ned, mens skygger skal skrues op - sådan i grove træk fortalt.

Og selvfølgelig alt med måde, så man ikke får "aura" på billederne.


Redigeret af mnielsen - 10-Juni-2019 kl. 19:13
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu