recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - USB kabelvalg til USB recording 4K over 13 meter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

USB kabelvalg til USB recording 4K over 13 meter

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
DSK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DSK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: USB kabelvalg til USB recording 4K over 13 meter
    Sendt: 11-Juni-2019 kl. 13:37
Hej

Jeg ønsker i fremtiden at kunne optage 4K fra mit TV på en USB-harddisk (hvis det nogensinde bliver muligt uden en boks), som er placeret 13 meter fra TV'et. Jeg har kigget på USB 3.2 optiske forlængerkabler, men de er meget dyre, og jeg kom til at tænke på, hvor høje krav der egentlig er til kablet/dataoverførsel i forbindelse med optagelse af 4K? Jeg ønsker at det kun er ét kabel som skaber forbindelsen imellem TV og USB-harddisk og ikke extenderbokse mv. Kablet skal trækkes i forbindelse med renovering og er svært tilgængeligt efterfølgende. 

Er USB 2.0 tilstrækkeligt?   


Redigeret af DSK - 11-Juni-2019 kl. 13:47
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2019 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af DSK DSK skrev:

Hej

Jeg ønsker i fremtiden at kunne optage 4K fra mit TV på en USB-harddisk (hvis det nogensinde bliver muligt uden en boks), som er placeret 13 meter fra TV'et. Jeg har kigget på USB 3.2 optiske forlængerkabler, men de er meget dyre, og jeg kom til at tænke på, hvor høje krav der egentlig er til kablet/dataoverførsel i forbindelse med optagelse af 4K? Jeg ønsker at det kun er ét kabel som skaber forbindelsen imellem TV og USB-harddisk og ikke extenderbokse mv. Kablet skal trækkes i forbindelse med renovering og er svært tilgængeligt efterfølgende. 

Er USB 2.0 tilstrækkeligt?   

Tror du skal ud i noget USB 3.1 gen.1 over Ethernet. Eller noget USB 3.0 med Aktiv Boster

Jeg har selv forsøgt med USB 3.0 disk, dog uden strømforsyning på 8m og uden ekstra "nodes" i mellem sig. Det fungerede desværre ikkeCry
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
DSK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DSK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2019 kl. 15:28
Kan godt se, at jeg måske skal genoverveje, om jeg har brug for at "fremtidssikre" det i en sådan grad. I sidste ende, så kan det måske vise sig, at det er nemmere bare at klistre en USB-harddisk bagpå tv'et og dedikere den til det. Det kunne bare være rart at samle det hele på en let og lidt mere elegant måde Smile 
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2019 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af DSK DSK skrev:

Det kunne bare være rart at samle det hele på en let og lidt mere elegant måde Smile 


Det kan da næppe gøres mere elegant end at kliste en USB harddisk bag på TVet. 13 meter USB kabel og UHD tror jeg kun giver problemer. Har dit TV overhovedet USB 3.0? Det er der nemlig langtfra alle TV der har.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2019 kl. 15:56
hvad skulle fordelen være ved at samle det er centralt sted ?
Data er sandsynligvis krypteret, så derfor kan den da bare bo på bagsiden af dit tv.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2019 kl. 18:12
konceptet har en fatal fejlantagelse. - Et TV kan normalt kun gemme på USB-diske som er linuxformateret og dedikeret direkte til det pågældende TV. Du kan ikke koble en ekstern disk på som også bruges til andet da det er TV'et som formaterer disken.

så løsningen med en lille 2,5" usb-disk klistret bag på TV'et er den bedste løsning.
Til top
DSK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DSK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2019 kl. 20:42
Jeg kan se at jeg har lavet flere fejlantagelser ved mit ønskede setup. Jeg har rigtigt nok, fejlagtigt, troet at alle nye TV med USB kom med USB 3.0 som standard, for at kunne klare optagelse af 4k mv. Det kan være at det ikke er nødvendigt med USB 3.0 eller at det kommer i fremtiden... (?) Jeg ville lave trækket, for at være fremtidssikret, men der er yderligere god pointe længere nede. 
Til top
DSK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DSK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2019 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af DSK DSK skrev:

Det kunne bare være rart at samle det hele på en let og lidt mere elegant måde Smile 


Det kan da næppe gøres mere elegant end at kliste en USB harddisk bag på TVet. 13 meter USB kabel og UHD tror jeg kun giver problemer. Har dit TV overhovedet USB 3.0? Det er der nemlig langtfra alle TV der har.

Flemming
Jeg kan se at jeg har lavet flere fejlantagelser ved mit ønskede setup. Jeg har rigtigt nok, fejlagtigt, troet at alle nye TV med USB kom med USB 3.0 som standard, for at kunne klare optagelse af 4k mv. Det kan være at det ikke er nødvendigt med USB 3.0 eller at det kommer i fremtiden... (?) Jeg ville lave trækket, for at være fremtidssikret, men der er yderligere god pointe længere nede. 
Til top
DSK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DSK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2019 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

konceptet har en fatal fejlantagelse. - Et TV kan normalt kun gemme på USB-diske som er linuxformateret og dedikeret direkte til det pågældende TV. Du kan ikke koble en ekstern disk på som også bruges til andet da det er TV'et som formaterer disken.

så løsningen med en lille 2,5" usb-disk klistret bag på TV'et er den bedste løsning.
Ja, det er selvfølgelig rigtig... Jeg tænker at det også er dét som Lahan henviser til. Så er der rigtigt nok ikke meget idé i at samle det i teknikskabet. 

Tak for alle jeres svar. 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2019 kl. 22:04
Lahan mener at data der optages er krypteret. Det vil sige de ikke bare kan læses af en computer. Det er langt mere "kompliceret" end det. Hver TV-model formaterer typisk en eventuel storageløsning som de er bygget til og typisk er det et linux baseret filsystem som fx ext4. Det betyder også at alt hvad der måtte være på disken vil blive slettet når den kobles til TV'et, og endnu vigtigere, så er det ikke bare lige sådan at tilgå linux filsystem, med mindre man laver nogle fiksfakserier, der er ingen løsning out-of-the-box på en standard windows installation for at tilgå ext4-formaterede drev

Hvad angår 4K optagelser, så er det nu ikke noget problem at gøre via usb2.0! - USB 2.0 kører typisk op til omkring 30MB/s og 4K videooptagelser fra et TV kører omkring 15Mbit/s - med andre ord kun en brøkdel af usb2.0. Til gengæld er det sustained datatilgang over længere tid, og måden usb2 er bygget op på, så kan der opstå kø i datapakkerne og det vil derfor kunne skabe problemer for andre dele af et system (i en comp. ikke et TV, hvor usb reelt er en  ensidig affære. du bruger reelt kun usb-porten til den ene ting)
4K TV er typisk encodet i hevc, og kan derfor holdes nede i bitrate for at opnå samme kvalitet
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2019 kl. 23:55
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

der er ingen løsning out-of-the-box på en standard windows installation for at tilgå ext4-formaterede drev


Jo, det er ingen problem med driveren Ext2fsd. Nej problemet er ikke formateringen, men krypteringen. Optagelserne bliver krypteret så unikt at de kun kan læses af det TV de er optaget på, ikke engang et TV magen til kan læse dem.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2019 kl. 18:23
Flemming - det er STADIG ikke en out-of-the-box løsning. at installere en driver som ligger i userspace er på ingen måde det samme som native understøttelse.

Og HANS problem er ikke krypteringen (der er jo reelt intet der fortæller han ønsker at se det på andre enheder end sit TV, han troede bare man kunne gemme tingene et og samme sted) - det ER formatering og generelt bare setup.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu