recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Salg af brugt vare
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Salg af brugt vare

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Salg af brugt vare
    Sendt: 14-Juni-2019 kl. 06:30
Hej Alle

Salg af brugte varer til privat. Godt nok ikke elektronik - men en bil. 

Vil bare høre jeres mening. 

Jeg skal sælge en bil, som jeg har til salg. Den er fra 2005 og sat til 15.500kr. - synet for 4-5 måneder siden. 
Køber kommer og prøver den onsdag aften og han interesseret. Men siger han lige skal finde pengene og tænke over det. Senere på aftenen skriver han tilbage at han gerne vil købe bilen for 11.000kr. - jeg siger 12.500kr. Og han får så i øvrigt ekstra dæk med. Han siger ok. 
Han har prøvet bilen onsdag - og køber er blevet bekendt med at bilen er brugt og bremserne sikkert skal renses. Foruden det er der ikke noget jeg er bekendt med. 

Køber afhenter torsdag eftermiddag og betaler kontant og bilen bliver omregistreret(jeg betaler den del) og kører hjem i den. 
Senere torsdag spørger han ind til om jeg er bekendt med at bilen bliver varm - og nej det er nyt for mig. 
Bilen er blevet brugt hver dag indtil salgsdatoen uden problemer. Eller det skal faktisk siges at sælger er den sidste der har brugt bilen, da den står stille fra onsdag aften indtil han afhenter torsdag    
Køber taler nu om toppakning, vandpumpe og termostat og at han nu har smidt 12.500kr. Ud af vinduet og handlen skal gå tilbage eller at jeg som sælger skal udbedre skaden. 

Hvad siger i? 

På forhånd tak. 

Mvh
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2019 kl. 06:39
Hvad står der i jeres slutseddel om reklamation og garanti?
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2019 kl. 06:55
https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/biler-og-cykler/brugte-biler/

Brugt bil – køb fra privat sælger

Når du køber den brugte bil af en privatperson, er du ikke dækket af købelovens forbrugerbeskyttende paragraffer. Den private sælger må derfor gerne sælge en brugt bil med generelle forbehold, fx "købt som beset" og uden reklamationsret.

Den private sælger anses ikke for at være ekspert – heller ikke selvom han sælger en bil, han måske har kørt i i flere år. Du kan derfor ikke stille krav om at få rettet fejl, som sælgeren ikke havde kendskab til, da han solgte bilen. For at undgå at komme i klemme må du være særlig opmærksom på mulige fejl, når du vælger at købe bilen privat:

  • Undersøg bilen grundigt før købet. Overlad det til et autoværksted, FDM eller anden virksomhed, der tilbyder brugtvognstjek, hvis du ikke selv er ekspert.
  • Tag en længere prøvetur i den brugte bil, hvor du tester alle funktioner. Hav gerne en anden med på turen, så I er to til at vurdere.
  • Tjek den brugte bil i Bilbogen for eventuel gæld eller pant.
  • Tjek alle bilens papirer grundigt. Undersøg, om sælgeren faktisk er ejer af bilen. Hvis han ikke er, skal han have fuldmagt til salget af ejeren.
  • Få altid udleveret den originale registreringsattest samtidig med bilen. Du skal ikke acceptere at få den eftersendt.
  • Betal aldrig forud.

Center for Klageløsning og Ankenævn for biler kan ikke hjælpe dig i private handler, så det kan blive vanskeligt at gennemføre en klagesag, hvis der er noget galt med den brugte bil. Hvis du ikke kan finde en løsning med sælgeren, må du gå til domstolene med sagen.


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2019 kl. 07:50
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Køber taler nu om toppakning, vandpumpe og termostat og at han nu har smidt 12.500kr. Ud af vinduet

Det kan der være noget om, men sådan er det med en gammel bil, fejl opstår.
Det kan jo også være at bilen kun har været brugt til småture rundt i byen og køber har revet den rundt på motorvejen med klampen i bund i 4 timer.

Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

 og handlen skal gå tilbage eller at jeg som sælger skal udbedre skaden. 

Mon ikke han skulle have handler med en forhandler i stedet for en privat, så han havde reklamationsret. Men okay, så havde bilen nok koster lidt mere.

Det er røvsygt, men det er sådan det er.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2019 kl. 13:13
For 12k får man ikke en ny fejlfri bil. Ville også sige køber burde havde kigget sig godt for inden køb.
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2019 kl. 13:45
hvis ikke I har lavet slutseddel hvor det fremgå at den er "Bilen sælges som prøvet og beset" så har køber som udgangspunkt 2 års reklamationsret.


Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2019 kl. 18:45
Ej sådan er det sgu at handle privat. Sig han har kørt den for hårdt og ødelagt den. Han skal ikke købe brugt privat når han er amatør.En toppakning kan gå hvornår det skal være. Det kan ingen vide. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2019 kl. 19:49
Går toppakninger?

Golf med 200kkm på klokken (benziner) er lige byttet ud med en nyere og S-max med næsten 300kkm på klokken (diesel) byttes forhåbentligt 1/8 til Touran.

Ingen af dem har haft skyggen af problemer med toppakning.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2019 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Går toppakninger?

Ja, det gør de. Også selvom de ikke er gået på lige præcis dine 2 biler.....
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2019 kl. 23:07
Hvilke biler er det der døjer med toppakninger?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2019 kl. 05:41
Det gør en 14 år gammel Suzuki, der har kørt 290.000 km.

Redigeret af Mufti - 15-Juni-2019 kl. 05:42
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2019 kl. 06:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvilke biler er det der døjer med toppakninger?


Klaus

Det kan der under normale omstændigheder ikke siges noget om..
Det kan ske på de fleste bilmodeller, men er ikke sikkert det sker.

Det er dog ofte en omkostelig erfære.



Redigeret af aerik - 15-Juni-2019 kl. 06:33
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu