recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Betale for IP ved Waoo/Eniig
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Betale for IP ved Waoo/Eniig

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Betale for IP ved Waoo/Eniig
    Sendt: 24-Juni-2019 kl. 14:23
Hej,

Jeg har bredbånd nord fiber, som nu hedder Eniig, men er en del af Waoo (det er da ellers ikke ret forvirrende!)

For to år siden var jeg i kontakt med dem, fordi jeg simpelthen ikke kunne komme i kontakt med min hjemmeserver, ligegyldigt hvilke porte jeg åbnede.

Jeg fandt ud af, at det simpelthen er fordi at man ikke har en dynamisk IP som man har ved andre udbydere.
Man er bag "dobbelt NAT" så at sige.

De løste problemet for mig, men her to år efter kan jeg så regne ud, at det de gjorde, ja det var at give mig en fast IP.
Det er jo fint nok, lige indtil at de nu (to år efter) begynder at opkræve mig 39 kroner om måneden for fast IP.

Hvad er folks erfaring med det? Jeg har ikke behov for en fast IP, fordi jeg kan sagtens nøjes med en dynamisk IP.. Jeg har blot brug for, at jeg ikke er bag dobbelt NAT..
Koster det vitterligt 39 kroner om måneden, eller er det bare en "de der er dumme nok betaler, og andre kan få det gratis"?


Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2019 kl. 16:28

 
  En fast IP reserveres i dchp serveren, så den ikke mistes ved længere nedetid, er der ingen eller kun kortere nedetid, så ændrer det ikke på den dynamiske IP.
Der kan tilbydes en offentlig IP som kan være dynamisk eller fast, denne kan bruges i forbindeles med en server.
 Ja der tages et extra gebyr fra udbyderne ved en fast IP.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2019 kl. 20:18
Ja, der tages penge ved næste alle udbydere for at få en fast IP..

Men det er alligevel sjældent ved udbyderne at de ikke giver en dynamisk IP til brugerne.. Det er simpelthen pinligt at waoo endnu ikke har anvendt IPv6, når de nu ikke har nok IPv4...

At de så samtidigt har frækheden at tage hele 39 kroner pr. måned, også selvom kunder egentlig bare gerne vil have en dynamisk IP, og ikke kræver en fast, ja det er bare bondefangeri. Især når man se på de andre, som giver gratis dynamisk IP og kun tager 10 kroner for fast IP..

Nå, jeg tager en snak med dem i morgen, og så overvejer jeg at skifte selskab, fordi gider ikke være til grin for mine egne penge..
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2019 kl. 20:41
jeg bruger gratis offentlig dynamisk ip ved waoo(eniig), jeg har den samme ip som jeg fik tildelt for to år siden da jeg fik min fiber forbindelse, så ingen grund til at betale for en fast. 



Redigeret af affer - 24-Juni-2019 kl. 20:45
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2019 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af affer affer skrev:

jeg bruger gratis offentlig dynamisk ip ved waoo(eniig), jeg har den samme ip som jeg fik tildelt for to år siden da jeg fik min fiber forbindelse, så ingen grund til at betale for en fast. 



Og du er helt sikker på, at du ikke er bag "dobbelt-NAT"?

Det er ikke sådan lige at se, om man er bag dobbelt-NAT eller ej.. Og hvis man ikke anvender en NAS, overvågningskamera, Plex-server eller andre ting som gør, at man skal kunne skabe kontakt, når man ikke er hjemme, ja så vil man heller ikke lige opdage, at man er bag dobbelt-NAT.

Fedt hvis det er tilfældet, fordi det er det jeg har brug for.. Jeg er ligeglad med fast IP, fordi hvis bare jeg havde en dynamisk IP som ikke var bag dobbelt-NAT, ja så skulle jeg nok selv klare resten.
Til top
frsch Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2012
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frsch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2019 kl. 06:10
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Ja, der tages penge ved næste alle udbydere for at få en fast IP..

Men det er alligevel sjældent ved udbyderne at de ikke giver en dynamisk IP til brugerne.. Det er simpelthen pinligt at waoo endnu ikke har anvendt IPv6, når de nu ikke har nok IPv4...

At de så samtidigt har frækheden at tage hele 39 kroner pr. måned, også selvom kunder egentlig bare gerne vil have en dynamisk IP, og ikke kræver en fast, ja det er bare bondefangeri. Især når man se på de andre, som giver gratis dynamisk IP og kun tager 10 kroner for fast IP..

Nå, jeg tager en snak med dem i morgen, og så overvejer jeg at skifte selskab, fordi gider ikke være til grin for mine egne penge..
Jeg stod lidt i samme situation for et år siden da vi var flyttet i ny lejlighed. 
Vi har Waoo ved Aura og her var beskeden at det ikke var muligt at få en offentlig IP uden at betale, selv om der var flere ting i deres internet pakke jeg ikke havde behov for så var det stadig ikke muligt at få en offentlig IP uden at skulle betale. 
Jeg tænkte så at jeg ville se om jeg ikke kunne klare mig uden og ellers om der ikke findes nogle måder man kan omgå problematikken med dobbelt-NAT på, og det gør der. Det er nok ikke muligt at gøre det uden at det kommer til at koste lidt hver måned. Kig på NGROK og IPFS.
Jeg fik dog ikke brug for det da jeg vil min glæde opdagede at jeg havde fået en offentlig IP. Tror det var rent held, da kundeservice medarbejderen var meget afvisende da jeg bestilte internettet. 
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2019 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Oprindeligt skrevet af affer affer skrev:

jeg bruger gratis offentlig dynamisk ip ved waoo(eniig), jeg har den samme ip som jeg fik tildelt for to år siden da jeg fik min fiber forbindelse, så ingen grund til at betale for en fast. 



Og du er helt sikker på, at du ikke er bag "dobbelt-NAT"?

Det er ikke sådan lige at se, om man er bag dobbelt-NAT eller ej.. Og hvis man ikke anvender en NAS, overvågningskamera, Plex-server eller andre ting som gør, at man skal kunne skabe kontakt, når man ikke er hjemme, ja så vil man heller ikke lige opdage, at man er bag dobbelt-NAT.

Fedt hvis det er tilfældet, fordi det er det jeg har brug for.. Jeg er ligeglad med fast IP, fordi hvis bare jeg havde en dynamisk IP som ikke var bag dobbelt-NAT, ja så skulle jeg nok selv klare resten.

ja det er jeg sikker på. der er rigelig med servere og grej der kan bekræfte dette bag min linie. Desuden kører jeg gratisdns dyn-dns opdatering, så skulle min ip ændre sig, så opdateres dns på mine domæner sig automatisk.

eniig skriver selv på deres hjemmeside man kan kontakte dem for en løsning på CGNAT udfordingen. (og løsningen er en gratis offentlig dynamisk ip)
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2019 kl. 12:24
Jeg bruger http://dyndns.dk/ og har gjort det i mange år, det fungerer helt fint og jeg har lokalt et cron-job kørende, der opdaterer min dynamiske IP-adresse i deres tjeneste.
Jeg har fået ny IP-adresse fra Waoo flere gange, så den kan bestemt godt skifte, selvom det måske ikke sker så tit som hos andre udbydere.
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2019 kl. 12:34
Jeg har været i kontakt med Eniig (Waoo) i dag..

Jeg snakkede med kundeservice flere gange, og jeg snakkede også med teknisk support.

Melding fra teknisk support er, at det ikke er muligt at få en dynamisk offentlig IP ved dem...

Jeg gjorde dem opmærksom på, at det undrede jeg mig over, da jeg på nettet kunne læse flere teknisk minded brugere ved dem, som kunne fortælle, at de havde det.
Men som jeg også sagde til dem, så var jeg sådan set også ligeglad med om jeg havde en dynamisk eller statisk IP, så længe den var "offentlig".

Det var der ikke så meget lydhørhed for, indtil jeg gjorde dem op mærksom på, at det ikke var mit problem, at de ikke kunne/ville implementere IPv6 og/eller dynamisk IP, og at jeg, som konsekvens af at de krævede 39 kroner mere om måneden, nu skulle betale 60 kroner mere for den samme ydelse, som hvis jeg anvendt stofanet, som allerede har en linje ind i huset.

2 minutter senere havde jeg gratis fast IP..

Ufatteligt at de ikke bare får deres teknologi opdateret!!!

(Jeg betaler "gerne" 20 kroner mere om måneden for Eniig i forhold til Stofanet, da jeg ikke har haft nogen nedetid ved Eniig i 5 år.. Men 60 kroner, da ville min grænse være overskredet, trods alt.)

Redigeret af NikolajDS - 26-Juni-2019 kl. 13:26
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2019 kl. 17:00
NikoljaDS, sikke en oplevelse, både ved mine forældre og min halvbror har jeg ringet på vejne af dem, for at bede om offentlig dynamisk ip, det var ikke noget problem dengang. underligt at det er anderledes idag.

på begge ovenstående forbindelser havde jeg brug for det til kamera overvågning da min synology kobler direkte på deres offentlig dynamiske ip, for at recordere kamera kontinuerligt. 

iflg eniigs hjemmeside skriver de at man kan kontakte dem hvis man ikke kan få portforward til at virke:

Jeg kan ikke få mine portforwards til at virke?-
https://system.etrack1.com/formbuilder/customer/eniig/images/faq.arrow.down.png";); background-size: 40px; caret-color: rgb(69, 90, 100); color: rgb(69, 90, 100); font-family: TextaRegular, Helvetica, sans-serif; background-position: 40px top; background-repeat: no-repeat no-repeat;">

Som standard er vores kunder tildelt en såkaldt CGNAT IP-adresse, dette betyder, blandt andet, at eventuelle portforwards ikke vil virke.

 

Kontakt supporten for hjælp til en mulig løsning.

Gad hvide hvad deres forslag til løsning er på dette? føri tiden var det en gratis offentlig dynamisk ip,

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2019 kl. 08:29
Ja det er ikke godt at vide..

Men det kan jo også sagtens være a de bare kører ud fra: "Betaler kunden, så er det godt.. Hvis ikke, ja så giver vi ham det, således at han ikke skifter.."

Tror der er mange, der bare ville have sagt: Nå, sådan er det så åbenbart.. Så må jeg jo betale de 500 kroner ekstra..

Men det er faktisk pinligt, at et firma som jo alt andet lige må gå efter kunder, så har brug for høj hastighed både ned OG op, ja de kan ikke helt bruge deres op-hastighed til så meget, hvis de har behov for at kunne koble direkte op til deres hjem, når de er ude..
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2019 kl. 17:25
Hej Nikolaj, jeg skrev til eniig på facebook, og der er vidst lidt forskel på deres forbindelser.. men her er svaret:

Eniig Hej Rasmus
Der er forskelligt udstyr og vi benytter forskellige fiberteknologier afhængigt af om du bor nord eller syd for Limfjorden. Så mit bud er, at din bekendte bor nord for Limfjorden. Bed ham sende mig en privat besked, og henvis til opslaget her, så kigger jeg på det.
De bedste hilsner
Stefano

Så det er nok ikke sådan ligetil at brede deres forbindelser ud over en kam, og jeg blev lidt klogere :-) jeg bor selv søndenfjords, så det giver sig jo selv at jeg nemt kunne få offentlig dynamisk ip. godt du fik en gratis fast ip :-D 
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu