recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Luftkøler (Istedet for aircondition) virker de?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Luftkøler (Istedet for aircondition) virker de?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 07:48
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Ved ikke hvor seriøs den er i forhold til andre men til 13kilo er det vel ikke så seriøst?


Den napper iflg. ham selv op til 4kilowatt når den køler "aircondition", selvfølgelig set i forhold til hvor meget den skal køle.

Edit: så selv lige på spec. Køl: 0,85 - 4,00 KW 

Det er jo kølekapacitet du kigger på, og ikke effektforbrug.

Imponerende SEER den har
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Ved ikke hvor seriøs den er i forhold til andre men til 13kilo er det vel ikke så seriøst?


Den napper iflg. ham selv op til 4kilowatt når den køler "aircondition", selvfølgelig set i forhold til hvor meget den skal køle.

Edit: så selv lige på spec. Køl: 0,85 - 4,00 KW 

Det er jo kølekapacitet du kigger på, og ikke effektforbrug.

Imponerende SEER den har
Den havde jeg sgu ikke set, beklagerThumbs Up

Har absolut intet forstand på dette område, SEER aner ikke hvad det er?


Redigeret af Potter - 11-Juli-2019 kl. 08:24
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 08:48
En varmepumpe ganger den tilførte energi med op til 5,5 gange. Så for hver kilowatt den bruger, får du 5,5 kilowatt i varme. Det kan hverken gas, olie eller el radiatorer hamle op med.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af rskadk rskadk skrev:

Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

Der er en svensk test her - to luftkølere og tre AC'er. De tester støj, evne til nedkøling m.v. 

https://www.byggahus.se/el/test-portabel-ac

Luftkølerne bliver bl.a. kritiseret for, at de reelt ikke kan køle rummet ned, men blot virker som en ventilator. AC'erne virker bedre, men er dyrere og mere støjende. 

Desuden er der jo det ved fugtig luft, at det ofte blot gør varmen mere ubehagelig.

Hvis man vil undgå støj og opnå effektiv køling, så er en AC med udvendig kompressor den eneste rigtige løsning. Mange af de luft-til-luft varmepumper, som sælges i dag, er med AC (nogle af dem lige så billige som "rullemodeller" - men desvære noget dyre at få installeret, medmindre man tør gør det selv eller kender en, der kan.) Og så har du jo permanent en enhed hængende i rummet og på ydervæggen.

Ellers er den billige og formentlig lige så gode løsning en flok af dem her: http://damborg.dk/shop/301-ventilatorer--varmeblaesere/6489-conzept-gulvventilator-40-cm/

Ja ud fra den test ser det jo ikke ud til at luftkølere virker overhovedet :/

Mærkeligt de sælges så mange steder hvis de slet ikke virker....



Det er også nogle små billige modeller de har testet. Den jeg har er ca. dobbelt så stor og 3 gange så dyr, og den virker...
Til top
2jur Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 264
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 2jur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 10:22





Det er også nogle små billige modeller de har testet. Den jeg har er ca. dobbelt så stor og 3 gange så dyr, og den virker...
[/QUOTE]

Har du et link?
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Det er også nogle små billige modeller de har testet. Den jeg har er ca. dobbelt så stor og 3 gange så dyr, og den virker...

Oprindeligt skrevet af 2jur 2jur skrev:


Har du et link?

https://honeywellhomecomfort.com/product/cl30xc/

Ved ikke om den kan fåes mere?




Redigeret af Deschain - 11-Juli-2019 kl. 10:41
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 12:12
Jeg har haft en luftkøler med vandtank, hvor man også kunne komme køleelementer eller is i. Den gjorde ikke meget godt. Jeg købte i stedet en Delonghi Penguino. Den virker, omend det er noget mere bøvlet da den er stor og tung.
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 16:22
tak for jeres svar. 

En varmepumpe virker ikk lige som en mulighed.

Så er tilbage til at en portabelt aircondition nok er den bedste løsning.

Man kan få disse 2 billige. Hvad ville i vælge? De virker til at være rimelig ens (begge 7000btu). Men den fra jem og fix er billigere.æ

Regner med at lade den køre 2 timer før sengetid i soveværelset, så jeg får rummet kølet ned til en 17-18 grader, og så ikke have den kørende om natten. Værelset er nok 12m2

Jemogfix - 1600kr

Bauhaus - 2500kr




Redigeret af rskadk - 11-Juli-2019 kl. 16:23
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af rskadk rskadk skrev:

tak for jeres svar. 

En varmepumpe virker ikk lige som en mulighed.

Så er tilbage til at en portabelt aircondition nok er den bedste løsning.

Man kan få disse 2 billige. Hvad ville i vælge? De virker til at være rimelig ens (begge 7000btu). Men den fra jem og fix er billigere.æ

Regner med at lade den køre 2 timer før sengetid i soveværelset, så jeg får rummet kølet ned til en 17-18 grader, og så ikke have den kørende om natten. Værelset er nok 12m2

Jemogfix - 1600kr

Bauhaus - 2500kr



Specifikationer et stort set ens - kølekapacitet og støjniveau.

Husk du skal have en aftræksslange ført ud i det fri - gennem vindue eller friskluftsventil. Det fås et vindues kit til de mobile anlæg. 

Jeg tænker den skal på hårdt arbejde, for at køle ned til 17-18 grader. Selv sover jeg med vores indstillet på 23 grader, hvilket jeg syntes af behageligt.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 18:45
Havde selv en Proklima i større model fra Bauhaus. Den kan bare ikke køle dit rum ned til 16-18 grader, og så larmer den som ind i...
Og så er der problemet med slangen, der sidder i et vindue. Den larmer også og sender meget varm luft ud under tryk, og noget af det kommer ind ad vinduet igen, hvis ikke du laver en 100% tætning.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 20:28
Hvis et anlæg skal suge luft ud, skal der tilføjes luft et andet sted fra. Er det varm luft man trækker ind, skal der køles endnu mindre.

Ellers kan en stor loftsventilator anbefales!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2019 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis et anlæg skal suge luft ud, skal der tilføjes luft et andet sted fra. Er det varm luft man trækker ind, skal der køles endnu mindre.

Ellers kan en stor loftsventilator anbefales!


Klaus

I forhold til loft ventilator, hvad Kan anbefales for at den ikke larmer? Kan se man kan få dem med alt fra 3 til 5 blade...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu