recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - motor styring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

motor styring

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: motor styring
    Sendt: 18-Juli-2019 kl. 16:32
Giver det noget ekstra af værdi og se med motor styring til fta kanaler ,hvilken motor styring kan anbefales til en dreambox 7020 hd v2. skålen er 110cm stål.


placerings mæssig i landet hvilke satteliter vil man så kunne tage ind med en parabol af min str 
placeringen er 7160


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2019 kl. 11:39
Hej.

Jeg gik med de samme tanker for en 5-6 år siden. Jeg fravalgte ideen da jeg hørte at en motorstyring larmer og vil genere naboerne på det tidspunkt (aften), hvor vi ville bruge den.

Jeg valgte i stedet en 'TRIAX TD MULTIBLOCK MULTI LNB HOLDER, HOLDS 4 LNBS':


Jeg læste dengang, at ikke ret mange motorstyringer var gode til at dreje en parabol på over ca 80 cm.

Multi holderen fra Triax dækker et mindre bue stykke, jo større parabolen er. Jeg kan dog huske, at jeg på en ferie til sydeuropa modtog 5 satelitter fra 19E og til 7W på en 78 cm parabol.

Hvis jeg den gang skulle have udvidet systemet, have jeg valgt en Wavefrontier Toroidal T90 Multifocus Antenne SAT Schüssel Original som denne:


Men de findes både som originale og som gode efterligninger. Men der findes et regneark der gør indstilliongen meget nemmere. Man skal vælge den hvor regnearket passer til, og ikke andre, selv om forhandleren siger at de er lige så gode.

Hilsen Carsten.







Redigeret af csell - 19-Juli-2019 kl. 11:40
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2019 kl. 15:20
Har haft motor styringer på 120 og 150 paraboler. 

Og de kan på ingen måde genere nabo.     Motoren siger næsten intet 

Men hvad der er at modtage i dag ved jeg desværre ikke
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2019 kl. 18:34
Tak for jeres svar Smile

Nu har jeg så tygget lidt på det og set på hvad sådan en motor koster samt kigget lyngsat.com igennem og der er jo ikke ligefrem noget der opvejer motorstyring så værdien ifh til hvad jeg bruger parabol til idag ifh til da jeg startede i 1989 der er meget lille.

Det satboksen bruges primært til er 19"øst og så har jeg en 110cm på 28" øst 
overvejer istedet for at på den skål der kører 19"ø som er en 1m og montere en ekstra lnb til 13"ø og så få Nasa tv ind som virker ret interesant.

Jeg har pt ingen satfinder er flg ok til og justere 2x lnb ind med ? : https://www.batteribyen.dk/satellite-finder-with-digital-display
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2019 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

  jeg har pt ingen satfinder er flg ok til og justere 2x lnb ind med ? 

Hej.

Jeg kan personligt ikke klare mig uden en lille SAT Finder der hyler, selvom jeg også har en SAT Finder med et rigtigt Display.

Man justerer den første Satellit på maste beslaget. Og de følgende på LNB beslaget til netop den Satellit man er i gang med. Her er et link til hvad jeg skrev for 7 år siden:


Hilsen Carsten.

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2019 kl. 23:08
Jeg har lige læst dit gamle indlæg og vedr det du nævner om en satfinder med spectrum anylizer hvor kan sådan en anskaffes til en rimelig pris, findes der evt en satfinder der kan sige hvilken sattelit man har ramt der findes ganske vist denne : https://www.conradelektronik.dk/p/schwaiger-sf9002-sat-finder-1173524

men 1800 er lige i overkanten ifh til hvor tit den skal bbruges
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2019 kl. 00:15
Men den er godt nok en fed gadget
Ved ikke om den kunne have sparet mig for en antenne mand for 4-5 år siden, men han justerede alt, inklusive skew, og der har aldrig været et udfald, selv under de værste regn/sne og tordenbyger
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2019 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

Jeg har lige læst dit gamle indlæg og vedr det du nævner om en satfinder med spectrum anylizer hvor kan sådan en anskaffes til en rimelig pris, findes der evt en satfinder der kan sige hvilken sattelit man har ramt 

Hej.

Den gang brugte jeg en SatLook Lite. Jeg købte den brugt og valgte den hovedsageligt fordi den havde udskiftelige opladelige batterier:


Her er en brugermanual:


Og her en YouTube video som viser udpakning og hvordan EasyFind featuren virker:


Men modellen er ved at være gammel og har kun DVB-S interface. Så jeg er ikke sikker på, at det er den jeg vil anbefale i dag, selv om den virker.


Men ellers er min ide, at en advanceret SAT Finder er næsten uunværlig for en SAT Installatør der kommer ud til ukendte placeringer, hvor han ikke engang kender de nøjagtige kompas retninger.
Men for dem der kun arbejder på sin egen installation, kan man godt klare sig med en simpel SAT Finder med viserinstrument og hyl.

Det kan nogle gange være svært at finde den første satellit, men når den er fundet er det meget nemmere at finde den eller de efterfølgende satellitter. 
Man kan altid slutte en SAT modtager til, scanne og se hvilken satellit man har fundet. Selvom det selvfølgelig tager lidt længere tid.

Men ellers mener jeg at et godt forarbejde er vigtigt. Hvis man begynder med at finde den rigtige retning med https://www.dishpointer.com/
bliver det meget nemmere. Nogle multiholdere har en LNB siddende lige over bommen. Begynd med den.

Andre multiholdere har et eller flere LNB på hver side af bommen. Der skal man være opmærksom på, at SAT retningerne vendes (spejles)  inde i parabol skålen. Men jeg plejer bare at 'sjusse' mig til Parabolens aktuelle retning og så justere til kraftigst hyl.

Hilsen Carsten. 



Redigeret af csell - 20-Juli-2019 kl. 10:55
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2019 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

  Det satboksen bruges primært til er 19"øst og så har jeg en 110cm på 28" øst 
overvejer istedet for at på den skål der kører 19"ø som er en 1m og montere en ekstra lnb til 13"ø og så få Nasa tv ind som virker ret interesant.

Hej igen.

Jeg har nu fundet en manual til en Triax Multi Block LNB Holder, der er 33,5cm lang og opgives til 4 LNB inden for 6-20 grader:


Som det ses på forsiden af manualen findes det i to udgaver. Et til Triax egne paraboler kaldet TD-series hvor beslaget monteres med snap låse ind i bommen og et andet til andre paraboler kaldet Basic-series hvor beslaget monteres uden på bommen med en skrue på tværs. Når jeg googler finder jeg det i dag kun i TD udgaven,  det som også ses i mit ebay link:


Jeg har hjemme og i sommerhuset, både et af der ene og et af det andet type beslag. TD beslaget sidder på en ikke Triax parabol monteret gennem et hul boret gennem både  gennem beslaget samt en træklods lagt inde i beslaget.  Det blev lavet som et hurtigt forsøg. Det sidder der stadigt og virker fint.


Hvis det var mig der ville kunne modtage 28Ø, 19,2Ø samt 13Ø ville jeg helt sikkert kun bruge EN PARABOL og så en Triax Multi Block LNB Holder. Det er både en god og billig løsning.

Men når man bruger en Triax Multi Block, skal man være opmærksom på at de yderste satellit positioner, kun ser en smallere del af parabol skålen, og derfor leverer en svagere signal.
Jeg har ikke prøvet at modtage 28Ø's Europa Transponder i Danmark, da kanelerne ikke interesserer os. Så jeg ved ikke hvor kraftigt 28Ø's Europa signal er. LyngSat skriver enten 50  eller 47-50 dBW. Her er et link til parabol størelser:


Men jeg ved, at 13Ø er en af de satellitter, med det kraftigste signal i Danmark. Så jeg ville vælge at montere LNB'et til 13Ø næsten ude ved enden af skinnen på Triax Multi Block LNB Holderen.
Og LNB'ene til 19,2Ø og 28Ø kommer så til at være på hver side af bommen. Du kan se en tegning for en 110cm Parabol med andre positioner i manualen på side 10.

Som jeg læser side 10 bliver Triax Multi Block skinnen her monteret næsten vandret. Det er aldrig lykkedes for mig. Jeg får altid monteret skinnen i en ca 20 graders vinkel for at kunne modtage 3-4 satelitter.

Man starter med at justere LNB'et tættest på bommen og arbejser sig så udaf.

Håber dette giver dig mod på at prøve med en Triax Multi Block.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 21-Juli-2019 kl. 11:01
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2019 kl. 19:15
Vedr satfinder så endte det med en fra batteribyen til 129 incl fragt, en af de dyrere vil ikke hænge sammen ifh til brugen af den.  https://www.batteribyen.dk/satellite-finder-with-digital-display


Den parabol jeg har til 28"øst en en nordsat parabol , der hvor lnb sidder der er det en fast halvmåne som er popnittet til armen,  lnb ligger i og så er der en alu bøjle der spændes sammen ned mod den anden del. 


Tilføjelse:

hvilke firmaer sælger parabol grej herhjemme syntes ikke rigtig der er nogen, tektronik har jeg fundet ud af er ikke eksisterende da folk har problemer med dem ved bestillinger. Tyskland har jeg dårlige erfaringer med især hm-sat som har snydt 2 gange ifb med reperationer og krediteringer 


Redigeret af jetdirect - 24-Juli-2019 kl. 10:00
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2019 kl. 19:29
Det hele endte med at satfinderen fra batteribyen røg retur da den var defekt.

skålen der kørte astra er kasseret da den gik istykker så bommen hvor lnb sad i kom over på den store 110 cm skål som så kører 28"ø og 19"ø uden problemer nu

28"ø som var sværest og fange sidder i centrum og så astra ved siden af.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2019 kl. 20:42
Hej.

Du skal have mange tak for din tilbagemelding.
Det er altid rart at høre resultatet. Særligt når det er gået godt.

Hilsen Carsten.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu