recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 routers? For at få VLAN
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 routers? For at få VLAN

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
hrohibil Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Juli-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hrohibil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2 routers? For at få VLAN
    Sendt: 22-Juli-2019 kl. 10:39
Hej venner

Please hjælp mig her. 

Jeg har 1 Gps bredbånd fra Fastspeed. 
Deres modem har jeg sat i bridge mode og bruger min egen TP LINK AC3150. 
Det fungere rigtigt godt og den har mange nyttige funktioner så jeg vil helst ikke af med den. 

Jeg har så involveret mig i Ubiquities verden af netværk, hvor for at udvide mit WIFI netværk har jeg købt 3 access point og fordelt id i hver ende af vores 200m2 hus. 

Har også købt en Unify controller key, samt en Unify Switch 8 ports 60W. 

Så langt så godt, alt fungere fint, det routeren styrer jeg fra enten app eller GUI på en browser.
Alt UniFi udstyr styre jeg fra Unify controller. 

Da jeg gerne vil have fuld udnyttelse af Unify og bruge VLAN funktioner for at adskille nogle af mine tilsuttede apparatter, så skal jeg åbenbart også have deres USG (Unify security Gateway) som er deres router, da min egen ikke understøtter VLAN. 

Kan jeg købe deres router for KUN at bruge VLAN funktioner? Kan det spille sammen med min egen router?
Hjælp?
Mvh hamid
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2019 kl. 22:18
Jeg benytter en, Ubiquiti Edgerouter POE, har rigtig mange funktioner, den er ikke lige så låst i opsætning, som USG. Jeg ville personligt, hvis jeg var dig, benytte Ubiquiti i hele kæden, og få derved få Deep Packet Inspection. Jeg benytter selv Ubiquti Router og Acces Point. Vær opmærksom med din Swtich med POE, at du derved ikke behøver Router med POE.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 11:57
Hvorfor vil du benytte VLAN i dit hjemme netværk ?
Hvad ønsker du at opnå  ?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 12:50
VLAN har ikke så meget med selve routeren at gøre.
Man kan sagtens køre VLAN uden router.

Men som lahan spørger - hvad vil du opnå?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
hrohibil Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Juli-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hrohibil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 14:16
Jeg har tit over 20 klienter på netværket og jeg har en del sikkerheds udstyr også kamera som jeg gerne vil have isoleret. 
Også for at tage noget af trykket på netværket. 

Routeren skal kunne understøtte vlan tagging ligeledes en switch som trafikken skal igennem...
Til top
hrohibil Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Juli-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hrohibil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 14:18
Når du bruger en ER router er det så fordi den er mere fleksibel med CLI end Windows udgaven USG?
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 14:25
Lyder mere som om det er wifi6 du skal ud i.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 20:24
blot fordi du separerer data - så "letter" du ikke trykket på noget som helst udstyr - der er jo stadig lige mange enheder koblet ad gangen. Wifi 5 og 6 kan rent teknisk sagtens håndtere den mængde enheder uden de store problemer. - udfordringen er mere dine tilkoblede enheder. Især hvis de er single antenne. De har det med at skabe lidt "lort" da de jo ikke har flere antenner og derved lettere kan hoppe på netværkene. Men det er i virkeligheden kun et "problem" hvis de ligger i 2,4ghz da der er mulighed for "tilstoppelse" - på 5ghz ikke de store problemer. en singleantenne enhed kan også finde på at "stjæle" båndbredde fra de andre enheder da den kan håndtere den samme form for multitasking som nyere enheder med flere antenner kan.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af hrohibil hrohibil skrev:

Når du bruger en ER router er det så fordi den er mere fleksibel med CLI end Windows udgaven USG?

Det er fordi der er POE i Edge Router POE og jeg har en 48 Port Switch. Det var et bedre valg for mig, at have to Acces Point, sat til router og alle mine kablede forbindelser i switch. En 48 port switch med POE koster. Jeg googlede og fandt også ud af at USG, er meget låst ved at se på gennemgang på youtube med af de to forskellige router. Konklussion var, hvis du ikke har behov for at ændre i opsætning, kan en USG, bruges, hvis du bruger switch med POE. De fleste vælger den, for det grafiske interface, men det ser ud til at der bliver lanseret nye funktioner i Edge, med nye apps. 

Jeg er heller ikke sikker på at, du på en USG, kan lave adgang til Plex remote.


Redigeret af JackD84 - 23-Juli-2019 kl. 22:57
Til top
BehnReady Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BehnReady Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2019 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af hrohibil hrohibil skrev:

Når du bruger en ER router er det så fordi den er mere fleksibel med CLI end Windows udgaven USG?

Det er fordi der er POE i Edge Router POE og jeg har en 48 Port Switch. Det var et bedre valg for mig, at have to Acces Point, sat til router og alle mine kablede forbindelser i switch. En 48 port switch med POE koster. Jeg googlede og fandt også ud af at USG, er meget låst ved at se på gennemgang på youtube med af de to forskellige router. Konklussion var, hvis du ikke har behov for at ændre i opsætning, kan en USG, bruges, hvis du bruger switch med POE. De fleste vælger den, for det grafiske interface, men det ser ud til at der bliver lanseret nye funktioner i Edge, med nye apps. 

Jeg er heller ikke sikker på at, du på en USG, kan lave adgang til Plex remote.

Du kan sagtens få remote adgang til Plex med en USG, den opsætning har jeg selv på min USG. Hvad får dig til at tro du ikke kan det?
Man kan efterhånden virkelig meget gennem Unifi controller programmet på en USG, og hvis man mangler noget kan det som regel løses ved manuelt at pille i config filer. Det største problem med USG er nok performance på hurtige fiberforbindelser.
Til top
hrohibil Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Juli-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hrohibil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2019 kl. 12:05
ok. 
Kan deres den lille USG trække 1Gps? 

Har lige skiftet fra YS til FS med en gnidningsfri 1000mbit forbindelse. Det er godt nok på Coax og du skriver på fiber. 

Til top
BehnReady Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BehnReady Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2019 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af hrohibil hrohibil skrev:

ok. 
Kan deres den lille USG trække 1Gps? 

Har lige skiftet fra YS til FS med en gnidningsfri 1000mbit forbindelse. Det er godt nok på Coax og du skriver på fiber. 


Ja den kan lige nøjagtigt trække sig op på 1Gbps, dog uden IDS/IPS aktiveret. Hvis du aktiverer IDS/IPS, så falder ydelsen drastisk. Det er dog kun hvad jeg har kunnet læse mig til, da jeg kun har en 50/50Mbps linje selv, så jeg har ikke haft problemer med ydelsen.

Jeg tænkte ikke lige på at man kan få 1Gbps på andet end fiber, så bare glem at jeg sagde fiber, for det har ikke noget med sagen at gøre.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu