recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - opsæt af lnb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

opsæt af lnb

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: opsæt af lnb
    Sendt: 24-Juli-2019 kl. 10:41
når en 95 cm skål skal have 19"ø og 13"ø skal 19" ø lnb så sidde i centrum af skålen og 13"ø til højre for den ? 

eller skal de placeres på hver sin side af centrum på skålen hvad vil være optimalt 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2019 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

når en 95 cm skål skal have 19"ø og 13"ø skal 19" ø lnb så sidde i centrum af skålen og 13"ø til højre for den ? 

eller skal de placeres på hver sin side af centrum på skålen hvad vil være optimalt 

Hi.

Hvis du ståt foran bommen på parabolen, skal '19" ø lnb så sidde i centrum af skålen og 13"ø til højre for den ?'. Det er en af flere muligheder, da 13Ø signalet spejles inde i parabol skålen.

Jeg vil sige at det er hip som hap, om du vælger den ene aller anden type beslag. Jeg finder det nemmest at finde retningen, hvis det ene LNB sidder oven på bommen.
Hvis det ene LBN skal modtage marginale signaler, bør det monteres direkte oven på bommen for største signal styrke. Men både 19Ø og 13Ø er meget kraftige. Jeg vil sige at de er så kraftige, at du sagten kan vælge mindre, end en 95 cm parabol.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 24-Juli-2019 kl. 11:27
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2019 kl. 11:38
jeg går efter den nemme løsning som du også anbefaler Smile

skålen er en philips dual focus  med en skinne hvor der er riller i så lnb kan skydes til siderne, men den er lavet til og håndtere 4 lnb 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2019 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

jeg går efter den nemme løsning som du også anbefaler Smile

skålen er en philips dual focus  med en skinne hvor der er riller i så lnb kan skydes til siderne, men den er lavet til og håndtere 4 lnb 
Nu har du jo nok allerede udstyret Smile
ellers findes der specielle LNB til 2 satelitter, f.eks.:

"Created to receive the signal from two satellites the Smart Titanium Universal Monoblock is ideal for Astra and Hotbird at 19E and 13E. The twin model can be used in conjunction with two receivers or one twin satellite receiver"
Mvh. JørgenT
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2019 kl. 13:00
tak for linket, den ser smart ud men jeg har en anden skål der kører ren 28"ø så ved ikke hvordan sådan en sammenbygger lnb har det med en diseq foran sig.

korrekt jeg har en ny lnb liggende 0.1 db som resten så jeg vil få monteret den til 13"ø og justeret 19"ø ind til den sidder i focus 
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2019 kl. 16:54
På min 88 cm triax parabol sidder LNB'erne 3 grader på hver side af midten. Jeg har fint signal på alle kanaler med undtagelse af Supertennis på Hotbird, hvor der kan være forstyrrelser om vinteren.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2019 kl. 21:40
hvordan finder du frem til de 3 grader ifh til centrum når der i mit tilfælde er en lange glide skinne lnb kan køre i inden de spændes fast. Den viste lnb er 19"ø at den sidder som den gør er pga skålen er sat op til 28" ø

Redigeret af jetdirect - 24-Juli-2019 kl. 21:56
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2019 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

Hvordan finder du frem til de 3 grader ifh til centrum når der i mit tilfælde er en lange glide skinne lnb kan køre i inden de spændes fast. Den viste lnb er 19"ø at den sidder som den gør er pga skålen er sat op til 28" ø

Hej.

Jeg forventer at Flemming bruger en 'Triax TD 6 ° 300715 LNB-Halter Doppelfeedhalter Duoblock' som vist i dette link:


Men elles har jeg denne kommemtar til dit billede:

Afstanden mellem 28Ø og 19Ø er ikke større end at jeg tror at de begge kan vises ved hjælp af to LNB'er monteret på din skinne.

Her er et link til min tidtigere posted Triax Multiholder manual:


Hvis du kigger i min tidligere posted Triax Multiblock manual kan du på side 9 og side 10 se afstandene mellem 5Ø og 13Ø for Vejle for 88 cm og 110 cm Triax paraboler. 
13ø minus 5Ø er lig 8 grader. man kan så dividere med 8 og gange med 9 for at få afstanden mellem 28Ø og 19Ø.
Forskellen mellem 88 cm og din 95 cm parabol er 7cm. og Forskellen mellem 88 cm og 110 cm er 22 cm.
Så jeg vil tro at 7/22 del af ovenstående viste X værdiers forskel er et meget godt sted at starte.

Men som jeg skrev i din tidligere tråd viser side 7 en mulighed for hældning. Side 9 og side 10 viser Y værdier som er ens for alle 4 positioner.
Der er det aldig lykkes for mig at opnå. I alle mine 3 tilfælde havde jeg en hældning, som jeg i dag vil skønne til ca 20 grader.

Jeg ved ikke on den skinne du viser på billedet kan justeres til sådan en hældning, hvis det viser sig at være nødvendig

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 24-Juli-2019 kl. 22:45
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2019 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

Hvordan finder du frem til de 3 grader ifh til centrum når der i mit tilfælde er en lange glide skinne lnb kan køre i inden de spændes fast. Den viste lnb er 19"ø at den sidder som den gør er pga skålen er sat op til 28" ø

Hej.

Jeg forventer at Flemming bruger en 'Triax TD 6 ° 300715 LNB-Halter Doppelfeedhalter Duoblock' som vist i dette link:



Ja, lige nøjagtig.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2019 kl. 19:32
Nu vi er ved lnb holdere, den anden skål jeg har en nordsat, den blev leveret fra force med et alu beslag med montage til 4 lnb (1"v/5"ø/13"ø/19"ø)  problemet er dette alu beslag er desværre forlist så jeg kan kun køre med en skål, kan man modificere skålen lidt så der kan monteres noget anden der ikke er låst på de 4 positioner ?





Redigeret af jetdirect - 30-Juli-2019 kl. 19:33
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2019 kl. 00:09
Hej.

Jeg vil tro at du let kan få et Triax Multi Block til at passe.


Og her er et link til manualen:


Hvis du ser på tegningen på den sidste side. Jeg mener at det er side 12.
Kan du se at den nederste del er beregnet til at skubbe ind i en Triax bom, som er retangulert.

Jeg har på den ene af mine installationer lagt en træklods ind det åbne retangulerede hul som et forsøg.
Og så borede jeg er hul gennen både plastic delen og træklodsen. Rillen på billedet fra nederste venstre hjørne og op til øverste højre hjørne,  er ren faktisk en deling af beslaget i to forskellige plastic dele. Så jeg borede hullet forskudt, så hullet kun går igennem den ene halddel af plactic'en og ikke i rillen.

Der var allerede et hul igennem min bom til montering af en LNB beslag. Det brugte jeg. 
På den måde monterede jeg Triax Multi Blocken under bommen. Det blev lavet som et forsøg, men den sidder der endnu.

Men når jeg ser på dit billed, vil jeg tro at det kommer bedre til at passe med højden på LNB, hvis du monterer plastic delen med klodsen ovenpå din bom.
Men jeg kan ikke se nogen huller oven på din bom, så jeg vil tro at du selv også skal bore hul igennem din bom.
Hvis højden ikke passer helt mellem den nye højde på LNB og med højden på den gamle LNB, kan det ske at du skal justere lidt på parabolens elevation.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 31-Juli-2019 kl. 08:21
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2019 kl. 07:29
Tak for den fine forklaring Smile  

Det vil jeg lige få studeret igennem for det var en nem løsning du kom med der .
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu