recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Medieserver - hjælp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMedieserver - hjælp

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hanien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 562
Direkte link til dette indlæg Emne: Medieserver - hjælp
    Sendt: 15-August-2004 kl. 08:21

Hej alle

Jeg skal starte med at sige at jeg er ikke den største computerhaj, mht til selvbyg o.s.v.

Jeg havde øje på Amitechs Homecenter: http://www.amitech.dk/
En maksine som fungerer som server, er meget støjsvag og har et meget lavt strømforbrug (13W). Prisen er 5999 for en model med 160 GB diskplads - det synes jeg er lidt i overkanten.

Kan det lade sig gøre at bygge en sådan server, med samme strømforbrug billigere selv? evt. få den bygget?

Hvilke erfaringer har inden for valg af forhandler (jeg ved godt jeg kan gå ind på EDBpriser, men kan ikke overskue at skulle sammenligne alle komponenter)?

Formålet er at jeg skal kunne streame musik og selv ud til en bærbar maskine samt en Kiss med trådløs ethernet. Det kræver vel ikke den store maskinkraft i serveren - hvad er minimumskravet til sådan en maskine?

Puuuhaaaa - sikke en masse. Me jeg ved der sidder nogle kloge hoveder derude



Redigeret af Hanien
Til top
Baseman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2004 kl. 15:55

Hej Hanien

Jeg kan nok ikke svare på alle dine spørgsmål.

Jeg mener at have set et sted, at Amitechs computer (hvad det jo "bare" er), bygger på et bundkort med VIA-processor.
VIA er jo leveringsdygtige i cpu'er, der benytter væsentlig mindre strøm end Intel og AMD - mod at de så heller ikke regner lige så hurtigt. Hos http://www.shg.dk/ kan du finde bundkort med fastmonteret VIA-cpu, og der er også mulighed for at stykke en computer sammen.

Når det så er sagt, så ved jeg ikke, om det ender med at blive meget billigere, hvis der også skal købes styresystem og diverse software.

Jeg har selv bygget en lille server, baseret på en VIA-cpu (netop for at spare på strømmen). Jeg valgte at bygge selv, da jeg bl.a. ville have spejlede harddiske, så der var mindre risiko for datatab, hvis en disk skulle ryge sig en tur (hvilket jo kan ske).

Jeg kender ikke til kravene for at lave streaming musik. Men når først tingene ligger klar på serveren / mediecentret, så er der faktisk ikke behov for en stor processor ... dér kan VIA sagtens være med!

De 13W har jeg en smule svært ved at tro på. Måske når apparatet står og laver ingenting, men ellers vil jeg bestemt tro, at den kommer noget højere op.

Baseman in color
Til top
Hanien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 562
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2004 kl. 16:09

Hej Baseman

Tak for det grundige svar.

Jeg tror det er hele VIA-cpu konceptet som er gået min næse forbi og dermed gjort det lidt svært at få forklaret det overfor butikkerne.

Du har været til stor hjælp, tak

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2004 kl. 18:44

Hep!

Selvom det er en gammel tråd - så har jeg da lige et indspark!

http://www.jscustompcs.com/power_supply/

Super side til udregning af strømforbruget på din kommende maskine! Det kan selvfølge aldrig blive helt præcist, men det giver da en god indikation af hvor meget strøm der kommer til at ræsse igennem den!

Til top
Baseman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2004 kl. 18:57

Oprindeligt skrevet af dkoclni dkoclni skrev:

http://www.jscustompcs.com/power_supply/

Fin side! ... Jeg har til tider manglet sådan en "strøm-udregner".

Bare trist, at de åbenbart tror, at en CPU kun kan hedde enten Intel eller AMD. Prøver man at bygge en virkelig strøm-sparer med VIA-processor, er der ikke meget hjælp at hente.

Baseman in color
Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2004 kl. 18:58
Ah ja - de 13w - den tror jeg godt nok heller ikke på.... Blot forbruget på hdd overstiger dette.... Gennemsnitforbruget på en hdd ligger på ca. 15w (peaker på ca. 25-30w under opstart osv. - falder til omkring 5w i idle)
Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2004 kl. 19:00

Oprindeligt skrevet af Baseman Baseman skrev:

Bare trist, at de åbenbart tror, at en CPU kun kan hedde enten Intel eller AMD. Prøver man at bygge en virkelig strøm-sparer med VIA-processor, er der ikke meget hjælp at hente.

Ja, den har desværre sine begrænsninger - men der er god nok til en hurtig udregning... Kunne godt tænke mig en lidt mere opdateret/udbygget version. Der findes programmer der kan gøre det samme (kender dog ikke navnene).

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu