recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Minimumskrav til videoredigering og lidt gaming?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Minimumskrav til videoredigering og lidt gaming?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2019 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

   og når tiden så måske kommer til ARM i en Mac, måske, skal vi så tilbage til 80'er tilstande med apple only software. 

Jeg skal i hvert fald ikke være first mover. Også selvom jeg har været med siden 1983 både privat og professionelt.

Hej.

Jeg tror at jer bliver nødt til at dele mine svar op. For ca 2 måneder siden så jeg Apples WWDC 2019 presentation streamet.  
Den gang lavede jeg nogle notater, som jeg godt kan vise jer:

En ny Intel 8-28 cores CPU lavet på den snart forældede 14nm+ process node.

Op til 2 Graphics Fanless MPX moduler med op til 500 Watt forbrug hver. Jeg vil mene at et 500 Watt Graphics kort bør vand køles. 

Den kommer med et PRORes Afterburner modul. Men da den har en Intel XEON CPU, har de ikke fortalt, hvor der evt fås en hardware decoding/encodning af H264?

Det siges at den kommer med en 1.4 kW power supply. Men nogle gange giver den kun 1100 Watt ud. Det er alt for lidt til en 300W CPU og to MPX moduler på af 500W hver.

Jeg har andre steder læst at iMac PRO starter ved 4999 USD for en meget skrabet version og hørt et rygte at en fuld loaded version kan koste op til 45.000
US Dollars.


Og her er et link til de Xeon W CPUs der bliver brugt i de nye Mac Pro


De bruger alle LGA 3647 soklen, som er en gammel server sokel. Hvor brugeren IKKE selv kan skifte CPU. Det er et job for Apple.

Som I kan se i overstående link er den mindste CPU en XEON W-3223 med 8 cores og 16 threads.

Jeg frygter at alle kommende mindre CPU'er bliver ARM CPU'er og med Apple only software.


Men til slut vil jeg skrive at jeg mener at Apple her lavet en stor fejl omkring den kommende Mac Pro. Og det er at de har valgt en Intel CPU fremstillet i den snart forældede 14nm+ process node.
Jeg mener at de skulle have valgt en af de nye AMD 7nm CPU'er. De bruger jo i forvejen AMD's Grafikkort.

Men ellers ser jeg den nye MacPro, som den første af en lang serie af Mac Pro computere. Hvis Apple vill kunne konkurrere, bliver de nødt til at komme med den næste udgave med Intel 10nm CPU'er, PCIe ver 5.0 interface og DDR 5 RAM allerede i 2021. 

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 13-August-2019 kl. 18:29
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2019 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Hej Carsten

Vi er enige i, at det er forkert at købe computere nu fra Apple, og det er da også planen at vente indtil vi har set den 16" MacBook Pro, og set hvad der bliver af de rygter for en ny iMac med design osv. i starten af 2020 vist også. Så der er tålmodighed her Smile

Måske er lige nu det rigtige tidspunkt at købe. Apple er lige kommet med nye iMacs. Der går måske 2 år før de næste kommer. Næste model er måske med ny CPU type og design. De første modeller har måske en del børnesygdomme. Så næste gode iMac kommer måske først om 4-5 år.

I kan også købe en iMac 2017 model, den er lidt billigere. Check evt elgiganten, de sælger de gamle modeller.

check denne side https://buyersguide.macrumors.com/#iMac


Iøjeblikket releaser apple iMacs med over 600 dages mellemrum. Så der kommer næppe nye iMacs det næste års tid.

Ja sådan kan man også vælge at se på det, og kan sagtens følge dig (: 
Jeg læste dog, at mange var skuffet over, at den iMac 5K de kom med i foråret var rigtig kraftig. Vi snakker iMac Pro niveau,
Chrizzy, jeg har en iMac Pro BTO 10 core Vega 64 og den nye iMac 27” ligeledes BTO 8 core 580x som kontor maskine eller lettere grafik opgaver oplever man umiddelbart ingen forskel, men når det kommer til f.eks 4K H265, color grading slowmotion eller bare nogle 3 tekster etc. Så banker iMac Pro den nye iMac, og når det kommer til export, ja så er vi næsten over i nat og dag. Og så er en iMac Pro helt tyst, det er en iMac bestemt ikke når der skal renders.

Begge maskiner kan i øvrigt køre 8K Raw Red uden hakkende billeder direkte fra timeline


Redigeret af Potter - 13-August-2019 kl. 19:35
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2019 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Hej Carsten

Vi er enige i, at det er forkert at købe computere nu fra Apple, og det er da også planen at vente indtil vi har set den 16" MacBook Pro, og set hvad der bliver af de rygter for en ny iMac med design osv. i starten af 2020 vist også. Så der er tålmodighed her Smile

Måske er lige nu det rigtige tidspunkt at købe. Apple er lige kommet med nye iMacs. Der går måske 2 år før de næste kommer. Næste model er måske med ny CPU type og design. De første modeller har måske en del børnesygdomme. Så næste gode iMac kommer måske først om 4-5 år.

I kan også købe en iMac 2017 model, den er lidt billigere. Check evt elgiganten, de sælger de gamle modeller.

check denne side https://buyersguide.macrumors.com/#iMac


Iøjeblikket releaser apple iMacs med over 600 dages mellemrum. Så der kommer næppe nye iMacs det næste års tid.

Ja sådan kan man også vælge at se på det, og kan sagtens følge dig (: 
Jeg læste dog, at mange var skuffet over, at den iMac 5K de kom med i foråret var rigtig kraftig. Vi snakker iMac Pro niveau,
Chrizzy, jeg har en iMac Pro BTO 10 core Vega 64 og den nye iMac 27” ligeledes BTO 8 core 580x som kontor maskine eller lettere grafik opgaver oplever man umiddelbart ingen forskel, men når det kommer til f.eks 4K H265, color grading slowmotion eller bare nogle 3 tekster etc. Så banker iMac Pro den nye iMac, og når det kommer til export, ja så er vi næsten over i nat og dag. Og så er en iMac Pro helt tyst, det er en iMac bestemt ikke når der skal renders.

Begge maskiner kan i øvrigt køre 8K Raw Red uden hakkende billeder direkte fra timeline
nu er det vel ikke fair at sammenligne de 2 maskiner når du ikke har opgraderet til Vega i den almindelige imac. 
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2019 kl. 19:50
Og det er også lige præcis derfor, at vi er meget i tvivl omkring valget. For vi kan jo godt se, at en iMac 27" 5K koster omkring 22.000 kr. uden de vilde opdateringer, men du kan købe hardware til en Windows PC der indeholder RTX 2070, 32GB RAM, 2GB SSD og Ryzen 9 3900x i dag til næsten halvdelen? Det er jo absurd et eller andet sted. At man så skal undvære FCPX er jo skide irriterende, men man får samme hardware (hvis ikke bedre) for næsten halvdelen af prisen.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2019 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Og det er også lige præcis derfor, at vi er meget i tvivl omkring valget. For vi kan jo godt se, at en iMac 27" 5K koster omkring 22.000 kr. uden de vilde opdateringer, men du kan købe hardware til en Windows PC der indeholder RTX 2070, 32GB RAM, 2GB SSD og Ryzen 9 3900x i dag til næsten halvdelen? Det er jo absurd et eller andet sted. At man så skal undvære FCPX er jo skide irriterende, men man får samme hardware (hvis ikke bedre) for næsten halvdelen af prisen.
du får da ikke en pc til halvdelen af prisen.

I imac sidder der også en pæn dyr skærm. Skulle være samme skærm som LG ultrafine, som koster 10.000 for en 27”
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2019 kl. 21:55
Jeg skrev også til næsten halvdelen. Har lige rodet med et setup på Komplett med min kammerat, og vi fik samlet:

AMD Ryzen 9 3900X
Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB
MSI X570-A PRO AM4
2TB M.2 SSD
MSI GeForce RTX 2070 ARMOR
Corsair 750W PSU

I alt 12.889 kr.

Hvis du skal have den iMac med samme antal RAM og SSD så er du jo oppe omkring +25K? Det er jo vanvittigt. Du får altså virkelig meget mere for pengene for en PC vs. iMac?

Dog bringer iMac så så meget andet og en masse andre quality of life features som er svær at sætte kr./øre på. Det er sgu svært synes vi.


Redigeret af Chrizzy - 13-August-2019 kl. 21:56
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2019 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Jeg skrev også til næsten halvdelen. Har lige rodet med et setup på Komplett med min kammerat, og vi fik samlet:

AMD Ryzen 9 3900X
Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB
MSI X570-A PRO AM4
2TB M.2 SSD
MSI GeForce RTX 2070 ARMOR
Corsair 750W PSU

I alt 12.889 kr.

Hvis du skal have den iMac med samme antal RAM og SSD så er du jo oppe omkring +25K? Det er jo vanvittigt. Du får altså virkelig meget mere for pengene for en PC vs. iMac?

Dog bringer iMac så så meget andet og en masse andre quality of life features som er svær at sætte kr./øre på. Det er sgu svært synes vi.
+ en LG ultrafine 5k skærm til 10.490

Dvs dit setup koster 10490 + 12889 = 23379
Det er da næsten samme pris som en imac
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2019 kl. 22:48
Hej.

Jeg ser at du kigger på et RTX 2070. Du skal vide at i begyndelsen af juli introducerede nVidea en halvvejs levetidsforlængelse som de kalder Geforce RTX 2060/70 Super.
Gerneralt giver de 15% mere ydelse til den samme pris. Men de gav ikke Grafikkort Fabrikanterne ret meget tid til at opgradere deres Grafikkort, så de kommer lidt pø om pø:

Her er nogle links for de første anmeldelser af Geforce RTX 2060/70 Super versioner fra Grafikkort fabrikanterne. Listen er lavet af mig gennem sidste måned:

Først RTX 2060 Supers:




og så RTX 2070 Supers:







Jeg planlægger at skrive mere om hardware til en Windows PC, en af de kommende dage.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 13-August-2019 kl. 22:59
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2019 kl. 22:52
Nu har vi slet ikke brug for sådan en skærm, så den ville jeg aldrig købe alligevel. 

Derudover hvis du sammenligner hardwaren inde i computeren, så får du så bedre dele ved at samle selv end de gamle teknologier Apple bruger. Og bare det at man ikke kan åbne iMac selv. 

Jeg hader skam ikke Apple. Jeg elsker dem og deres produkter, men det er bare tankevækkende hvorfor det skal være sådan fra Apples side. 

Hvis så man går med en 27” iMac hvilken skærm nr. 2 kan man så vælge? Nu har man jo ikke flere penge tilbage. Men købte man en Windows PC så havde man penge nok til 2x ganske fornuftige 1440 skærme. 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 08:30
Hej.

Nu er det tid til at skrive lidt om RAM og NVMe SSD til de nye X570 Motherboards.

RAM Timingen i AMD CPU'er er anderledes end for Intel GPU'er. Hvis man køber hurtigt RAM beregnet for en Intel CPU, vil det ofte kun kunne bruges ved en lavere hastighed, end RAM beregnet for AMD CPU'er.

Både Ryzen 1000 og Ryzen 2000 serie CPU's  elsker hurtigt RAM, da den interne infinity fabric kommunikation i CPU'en kører med RAM Clockens hastighed.
De nye Ryzen 3000 serie CPU'er elsker også hurtigt RAM. Her er der dog i BIOS mulighed for at vælge mellem hel eller halv hastighed for den interne infinity fabric kommunikation i CPU'en.
Det anbefales at vælge den halve hastighed for at den interne infinity fabric kommunikation i CPU'en, når man bruger meget hurtigt RAM, for ellers kan CPU'en ikke følge med.

Her er et link der beskriver det:



På alle motherboards webside kan man finde en QVL liste over RAM som motherboard fabrikanten har afprøvet og anbefalet til deres motherboard.

Her er en QVL liste for MSI X570-A PRO


Det er et godt sted at starte. Alle andre motherboard har tilsvarende lister.

De fleste X570 motherboards har 2 eller 3 sokler til hurtige NVMe SSD. Jeg ville personligt til DaVinchi Resolve vælge et motherboard med 3 NVMe SSD sokler.

Alle AM4 motherboard har en NVMe ssd sokkel forbundet direkte til CPU'en. Og X570 har yderlig 1-2 NVMe SSD sokler forbundet til Chipsettet. Men X570 motherboards har som det eneste en meget hurtigt PCIe ver 4.0 x4 forbindelse mellem CPU og chipset. Så NVMe SSD's forbundet til chipsettet vil også kunne bruge den meget høje båndbredde.

Jeg vil fore slå at du for DaVinci Resolve begynder, ikke med EN, men med to NVMe SSD for bedre at kunne bruge den forøgede båndbredde du har, ved at kunne bruge to NVMe SSD samtidigt. 

En til Windows, Resolve programmet og nogle spil. jeg vil tro at 256-512 GB vil være passende. Hvis du ønsker at spare nogle penge, kan du vælge en middel hurtig en som f.eks ADATA XPG SX8200 Pro.

Som NVMe SSD til DaVinci Resoves temporære filer, en såkaldt scratch SSD  vil jeg foreslå en meget hurtig NVMe SSD med en størelse på 512-1024 GB. Her kan du vælge en af de nye, med det hurtige PCIe ver 4.0 Interface.
De første NVMe SSD med PCIe ver 4.0 Interface bruger PS5016-E16 kontroleren, som kan læse sekventiele data med op til 5.0 GB/s . Den første mulighed var Corsair Force MP600, men jeg mener at andre allerede er kommet med, eller er lige på trapperne.
Hvis du næste år skulle ønske yderlig en NVMe SSD, der kan læse sekventielle data med op til 7.0 GB/s kan du i dette link læse om PS5016-E18, som dog først kommer næste år.


Hilsen Carsten



Redigeret af csell - 14-August-2019 kl. 08:32
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 10:14
Hvad med Mac mini? 
Den har fået en overhaling, og kan køre med eksternt grafikkort, hvis det er nødvendigt.
Venlig hilsen
KB
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Hvad med Mac mini? 
Den har fået en overhaling, og kan køre med eksternt grafikkort, hvis det er nødvendigt.

Hej Brixen.

Må jeg foreslå at du læser Chrizzy's første post, særligt det med FED skrift. Det kan et eksternt grafikkort slet ikke klare.

Hilsen Carsten.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu