recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Minimumskrav til videoredigering og lidt gaming?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Minimumskrav til videoredigering og lidt gaming?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 11:57
I bund og grund handler det vel om, hvor meget tid man har. Selv meget langsomme maskiner med onboard gfx kan sagtens rendere i høj opløsning. Det tager bare ufattelig lang tid.
Så dimensioneringen af en videoredigeringsmaskine skal vel gøres ud fra den betragtning, først og fremmeste. Så må budget oa komme senere LOL
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Hvad med Mac mini? 
Den har fået en overhaling, og kan køre med eksternt grafikkort, hvis det er nødvendigt.

Hej Brixen.

Må jeg foreslå at du læser Chrizzy's første post, særligt det med FED skrift. Det kan et eksternt grafikkort slet ikke klare.

Hilsen Carsten.

OK. Jeg troede ellers at med et AMD RX Vega 56 med 8 GB ram kunne en mini blive lige så hurtig som en iMac Pro.
Men iMac Pro er måske heller ikke hurtig nok?


Redigeret af Brixen - 14-August-2019 kl. 12:22
Venlig hilsen
KB
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

  I bund og grund handler det vel om, hvor meget tid man har. 

Hej.

Du har generelt ret, men nu er der det i DaVinci Resolve at CPU'en bliver brugt til at køre app'en, disk I/O og compression og decompression af codecs.
DaVinci udfører al sin billed behandling som CUDA, Metal eller OpenCL operationer i GPU'en på grafikkortet. Her bliver hver pixel i videoen gemt i GPU'ens VRam som RGB FP32. Det betyder at hver video pixel fylder 16 byte i Grafikkortets Video Ram.

4k/UHD har 4x flere pixels end HD. Og for 4K arbejde anbefales et grafikkort med mindst 8 GB vRam. Men for visse operationer som TNR Støj Reducering, hvor der udføres beregninger på flere efterfølgende frames er 8 GB ikke nok. Her bruger man tit Grafikkort med 11 eller 16 GB Video Ram. Jeg har læst om en bruger der til sluttede en ekstern Grafikkort boks med et Radion VII med 16 GB Videoram, Startede TNR Støj Reducering og fik i seng. Clip'et var så klart næste morgen. Men det er vel ikke det vi skal anbefale her.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 14-August-2019 kl. 12:30
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Hvad med Mac mini? 
Den har fået en overhaling, og kan køre med eksternt grafikkort, hvis det er nødvendigt.

Hej Brixen.

Må jeg foreslå at du læser Chrizzy's første post, særligt det med FED skrift. Det kan et eksternt grafikkort slet ikke klare.

Hilsen Carsten.
hvorfor vil det ikke virke ?
Du kan da let smide et 580x eller bedre kort i en ekstern enhed.


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

  hvorfor vil det ikke virke ?
Du kan da let smide et 580x eller bedre kort i en ekstern enhed.

Hej lahan.

Jeg skrev ikke, at det ikke vil virke. Jeg skrev at det kan et eksternt grafikkort slet ikke klare.
Se venligst min ovenstående post med et eksempel med et Radion VII med 16 GB Video Ram.

Men problemet er at de bedste eksterne Grafkkort bokse bliver tilsluttet med Thunderbolt 3.
Thunderbolt 3 bruger kun 4 af CPU'en PCIe ver 3.0 lanes.

Et RTX 2070 og mange interne nVideo grafikkort bruger et PCIe ver 3.0 slot med 16 PCI lanes. De giver 4 gange større båndbredde.

AMD nye Navi Grafikkort har PCIe ver 4.0 interface og har 8 gange større båndbredde end Thunderbolt 3.

Men ifølge Black Magic Design der laver DaVinchi resolve, er SpeedWarp funktionen ikke optimeret for OpemCL i DaVinchi Resolve. Derfor jeg har valgt at følge deres råd og anbefale et RTX kort der bruger CUDA til Chrizzy.

Hilsen Carsten. 


Redigeret af csell - 14-August-2019 kl. 12:51
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 12:59
disse tests viser ellers at en mac mini med ekstern gpu næsten har samme performance som en imac Pro / 5k

Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 13:26
lahan: Her er den video hvor Max Yuryev snakker om at der kommer nye iMac for 2020, så det er måske værd at vente på nyt design og derfor kunne købe den allernyeste eller få nuværende billigere. 

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 13:35
Hej lahan..

Jeg har nu fundet der hvor hvor Peter Chamberlain, DaVinci Resolve Product Manager skriver følgende om SpeedWarp funktionen:
 ' If you need the feature soon then new Mac Pro or a tensor core nvidia GPU is on your list.'


Dem der står med Blå nave er dem der er ansat hos Black Magic design.

Så han mener at den komende Mac Pro kan klare det. Hvis du vil anbefale Chrizzy at købe en mindre Mac, syntes jeg at du skal lave et forslag til hende. Så kan hun jo vælge det hun syntes best om. Konkurrence er altid sundt.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 14-August-2019 kl. 13:39
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

  hvorfor vil det ikke virke ?
Du kan da let smide et 580x eller bedre kort i en ekstern enhed.

Hej lahan.

Jeg skrev ikke, at det ikke vil virke. Jeg skrev at det kan et eksternt grafikkort slet ikke klare.
Se venligst min ovenstående post med et eksempel med et Radion VII med 16 GB Video Ram.

Men problemet er at de bedste eksterne Grafkkort bokse bliver tilsluttet med Thunderbolt 3.
Thunderbolt 3 bruger kun 4 af CPU'en PCIe ver 3.0 lanes.

Et RTX 2070 og mange interne nVideo grafikkort bruger et PCIe ver 3.0 slot med 16 PCI lanes. De giver 4 gange større båndbredde.

AMD nye Navi Grafikkort har PCIe ver 4.0 interface og har 8 gange større båndbredde end Thunderbolt 3.

Men ifølge Black Magic Design der laver DaVinchi resolve, er SpeedWarp funktionen ikke optimeret for OpemCL i DaVinchi Resolve. Derfor jeg har valgt at følge deres råd og anbefale et RTX kort der bruger CUDA til Chrizzy.

Hilsen Carsten. 

Tror jeg lige tabte trådenCry Vil du benytte en eGPU med et Nvidia grafikkort på en Mac eller er det på en PC?
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 15:31
Hej Potter.

Hvis det er til mig du spørger?
Ønsker jeg slet ikke at bruge en eGPU, da den kun bruger 4 PCI ver 3.0 lanes.
DaVinci Resolve behøver mere for 4K 60 pfs, som Chrizzy ønskede med FED skrift.

Hun har flere gange nævnt SpeedWrap funktionen. 
Peter Chamberlain, DaVinci Resolve Product Manager skriver følgende om SpeedWarp funktionen i mit ovenstående link:
' If you need the feature soon then new Mac Pro or a tensor core nvidia GPU is on your list.'

Han foreslå enten en 'new Mac Pro' eller en 'tensor core nvidia GPU'
Jeg har så anbefalet Chrizzy nogle nye RTX 20xx Super Grafikkort med både CUDA og tensor cores.

Jeg ved godt at der er et problem mellem Apple og nVidea. Og da AMD ikke laver Grafikkort med tensor cores foreslå Peter Chamberlain åbenbart også en new Mac Pro som en mulighed, Den forventer jeg bruger METAL.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 14-August-2019 kl. 15:37
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2019 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Jeg ved godt at der er et problem mellem Apple og nVidea. Og da AMD ikke laver Grafikkort med tensor cores foreslå Peter Chamberlain åbenbart også en new Mac Pro som en mulighed, Den forventer jeg bruger METAL.

Hilsen Carsten.


Godt, det var bare lige for at være sikker.

Det er nemlig rigtig at Nvidia på Mac via eGPU er noget møg, den korte det virker ikke. Punktum. Og så lidt alligevel hvis man bliver på High Sierra og laver nogle krumspring etc.

I øvrigt køre en iMac 27" 2019 med en eGPU fint 4K 60fps med speed warp.

Det går faktisk hurtigere i FCPX end det gør i Resolve

PS: Hvor store produktioner taler vi der skal udføresWink Både en iMac 27" i9 2019 og en iMac Pro klare fint speed warp i 4K 50fps.  
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2019 kl. 00:10
Nu har vi kigget på hardware igen her til aften, og vi kan virkelig ikke se, hvorfor min veninde ikke skal købe en Windows PC når hun hverken er låst på macOS eller FCPX?

Jo, det er da klart, med en iPad og iPhone så får hun en maskine til samme øko-system, ved at købe iMac, men kigger man hardware mod hardware, så får man jo virkelig meget for ens penge, ved at købe Windows PC og samle den selv. Vi synes virkelig, at det er svært, og det er jo umuligt at svare på, om man får mere glæde ved den ene eller den anden maskine.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu