recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Minimumskrav til videoredigering og lidt gaming?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Minimumskrav til videoredigering og lidt gaming?

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2019 kl. 01:42
hun bør helt klart vælge en pc, da hun allerede har en skærm i forvejen.
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2019 kl. 02:26
Nu er det jo ikke nogen vidunderskærm, men en til en 3.500 kr. for et års tid siden. Men ja hun har jo skærm.

Dog med iMac så får man jo andre ting som er værd at tage med. iMessage, FaceTime, synk med iPhone og iPad. AirDrop! Og ellers bare mulighed for at skrive i Kalenderen med kæresten. Der er mange små ting man så må give afkald på. Men så må man gøre op om det er det værd kontra besparelserne :-)
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2019 kl. 07:30
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

@Potter: Nu skrev du, at du arbejdede på en MacBook Pro late 2012. Kan du skrive lidt mere om hvilke specs den havde? 
Den Mac Book Pro jeg benyttede var kun en nødløsning, men blev enlig overraskede over hvor god den arbejdede.

Det var en mid 2012 med i7 16GB Ram 1TB SSD. Hele projektet laves på ekstern SSD så projektet bare kan flyttes i mellem de forskellige maskiner. Men med 4K H265 så stopper festen altså, med mindre de 4K er i h264 for der kan den stadig benyttes. Det er klart det skal være minde projekter der skal udføres, men selv med optimal flow, color grading m.fl. bevares den arbejdet hårdt det bedste af tiden, men det kunne lade sig gøreBig smile
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2019 kl. 23:01
og det er på ingen måde nødvendigt at gå op i så vild en løsning https://www.youtube.com/watch?v=Uo9LFspDHo4
(og 10gig netværk kan man ikke bruge til noget.)
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2019 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

(og 10gig netværk kan man ikke bruge til noget.)


Hej claus_jac.

Mange tak for din YouTube video. Til den har jeg følgende kommentarer.

Han bruger et X470 motherboard, det vil jeg ikke anbefale. Alle AMD Pre X570 motherboards har kun PCIe ver 3.0 x4 båndbredde mellem CPU og Chipset. Samt et dårligere chipsæt. Det medfører at jeg kun har set max, et NVMe SSD PCIe ver 3.0 x4 stik samt et NVMe SSD PCIe ver 3.0 x2 stik på disse motherboards. Så mulighederne for at bruge mere end en hurtig NVMe SSD er væk.

På et X570 motherboard er der tit op til 3 stk NVMe SSD PCIe ver 4.0 x4 stik, alle med fuld hastighed.

Der hvor jeg mener, at man kan overveje at bruge et pre X570 motherboard, er der hvor man virkelig ønsker at spare penge. Men så vil jeg foreslå et af de virkelige billige motherboard med et B450 chipsæt. De findes både med 1 eller 2 stk NVMe SSD PCIe ver 3.0 stik. Here er et link til 'Analyzing B450 for AMD Ryzen: A Quick Look at 25+ Motherboards'


Og et link til den sidste side, kladet 'Choosing the Right B450 Motherboard'


Her kan man se hvilke 9 stk B450 motherboards der har 2 stk M.2 stik:

ASUS ROG Strix B450-F Gaming
ASRock B450 Gaming K4
ASRock B450 Pro4
ASRock B450M Pro4
GIGABYTE B450 Aorus Pro
GIGABYTE B450 Aorus Pro WiFi
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
MSI B450M Mortar
MSI B450M Mortar Titanium

Men husk på, at hvis man bruger et pre X570 motherboard sammen med en af de nye Ryzen 3000 CPU'er skal BIOS en opgraderes. Det gøres nemmest ved at man aftaler det med forretningen, før de leverer.


Ham i YouTube videoen bruger Linux, men ikke DaVinchi Resolve, selvom der findes en Linux version af Resolve til Linux. Men Resolve til Linux er ikke hurtigere end Resolve til Windows, og kun CentOS 7 er supportet.
Hvis man skulle ønske at prøve Resolve på en anden udgave af Linux, vil jeg anbefale at man begynder med at installere Resolve for Linux på en CentOS 7. Der finde vist et ISO Image.

Ham i YouTube videoen har også en 'NAS in the rear', det er derfor han ønsker et 10 Gbit netkort. Der hvor jeg læser om hurtige netkort til DaVinci Resolve er, hvor man har flere medarbejdere der samtidigt arbejder på et stort projekt. Her læser jeg om, at man har en central videoserver ( eller måske NAS ) med alle video filerne på. Den har så flere 10 Gbit netværkskort monteret,  og et ethernet kabel ud til hver Resolve Arbejds Station, men jeg syntes, at man så ofte læser om, at de så bruger 40 GBit Mellanox netkort.

Ovenstående er dog kun muligt, hvis man samtidigt opretter en delt SQL database. Så at DaVinci Resolve selv kan dele  alle informationerne online, om alle video klippene i ens store DaVinchi Resolve project.

Hilsen Carsten. 



Redigeret af csell - 16-August-2019 kl. 09:31
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2019 kl. 11:40
Skal vi ikke høre trådstarter om hvor stort et behov der skal være til den del der omhandler f.eks. videoredigering? Er det f.eks på hobby basis eller kommercielt?

F.eks. PCIe NVME 3.0 er 3-4 gange hurtigere end en alm. SSD er det da ikke hurtigt nok?

Min Imac Pro og iMac 27 "i9 flytter ca. 3GB/s "3000MB/s" jeg har aldrig haft et behov der kommer i nærheden af den hastighed lokalt på maskinen.

En iMac 27" i9 med et 580x klare sig rigtig godt i FCPX - Davinci - LogicPro etc. Det knipper dog lidt i Maya sammenlignet med en iMac pro men med et WX9100 i r.... så køre det.


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2019 kl. 18:24
Det er på hobby basis (men måske med fremtidig "prof" brug?) - Chrizzy har jo selv været i gang med at lære blandt andet premiere og After Effects. Så mon ikke det er noget hygge redigering. Slet ikke nogen dum ting at samles om den slags.

Carsten (csell) ved reelt ikke hvad han snakker om, han forsøger at læse en masse og især det sidste svar viser han slet ikke er klar over hvad der sker. Som jeg skrev (det var ment til chrizzy) så er maskinkonfig af pc i videoen i virkeligheden mega overkill til det de skal lege med. Derfor kan man selvfølgelig forsøge at optimere nogle ting, men man kan altid smide 100K efter udstyr og så være nogenlunde sikker på at der ikke opstår flaskehalse, men i det her tilfælde, så er det blot et spm om hvor man vil gå på kompromis. Potter's arbejde kræver han har noget  udstyr som sikrer udstyret ikke er årsagen til man ikke når en deadline. Om det tager to eller 4min at rendere en video er jo irrelevant for chrizzy

Har jeg pengene til en af de nye imac's - jamen så ville jeg nok gå efter den. Apple's økosystem er bare bedre optimeret til videoredigering. Især med FCPX og for den sags skyld også REsolve. (det skal dog siges at Adobe HAR været i gang med at lave rewrite af koden, så premiere ER blevet hurtigere end det var tidligere, men stadig et pænt stykke fra.

MEN man får altså vanvittig meget computer for pengene ved fx at gå AMD ryzen vejen. (uanset hvilket bundkort man vælger)  Dog ville jeg nok personligt gå resolve vejen hvis det blev en windows baseret maskine. Alene fordi Adobe bare generelt er elendige til at programmere. (den største sikkerhedsrisiko er ikke IE,windows eller noget, men har faktisk være Flash gennem de sidste 5-6 år. og det faktum at de har været ude af stand til at lave en applikation som rent faktisk var designet bare nogenlunde sikkert - det kan jeg ganske enkelt ikke acceptere)

får man bygget sig en ryzen 5 3600 med 32GB ram, et nvidia 2060 (eller måske et nyt radeon 5700) så har man altså en seriøst slagkraftig maskine som uden problemer kan lege med videoredigering i et fint stykke tid. Også uden at man føler man bare står i stampe. En sådan kasse burde kunne laves for omkring 10-12K uden de store udfordringer (så kan man diskutere hvor god en skærm man vil have med også), og så er der unægtelig en del sparet i forhold til en imac. Så kan man godt tillade sig at købe et glas rødvin så man kan "sidde og vente" i de sene nattetimer når man leger med det.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2019 kl. 23:02
egentligt bør man også overveje hvilke software man ønsker at benytte. Det er jo ikke helt billig software.

Premiere Pro + after effect 3300kr pr år
Fcpx engangsbeløb 2500kr
DaVinci gratis ?
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2019 kl. 11:54
Er grafikkortet ikke af lidt sekundær betydning i forhold til ram og processor ,-  når vi udelukkende snakker video/foto redigering ?
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2019 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Er grafikkortet ikke af lidt sekundær betydning i forhold til ram og processor ,-  når vi udelukkende snakker video/foto redigering ?

Hej.

Video/foto redigerings programmer bruger Grafikkortet forskelligt.

OP har specifik spurgt ind til programmet DaVinch Resolve. Her bliver CPU'en brugt til at køre app'en, disk I/O og compression og decompression af codecs.
DaVinci Resolve udfører al sin billed behandling i GPU'en på grafikkortet. Højere CUDA/OpenCL Performance er bedst.
For 4K arbejse vil jeg anbefale et grafikkort med mindst 8GB vRam. Visse operationer som TNR støjreducering der bruger flere efterfølgende video frames, kræver dog mere.

DaVince Resolve findes i næsten ens udgaver til Mac, Linux eller Windows. 
nVidea Grafikkort bruger i Windows et programmerings sprog der hedder CUDA og AMD samt Intel interne Grafik bruger i Windows et Programmerings sprog der hedder OpenCL. Mens Apple har lavet deres eget der hedder METAL.

Til en PC med en af de nye Ryzen 3000 serie CPU'er, vil jeg anbefale et af følgende Grafikkort der begge kun en måned gammel. Den ene mulighed er et nVidea RTX 20xx SUPER, og den anden er et AMD RX 5700 Serie Grafikkort.

Her er en 27:39 lang YouTube video hvor man sammenligner en PC med bl.a. en Ryzen 3900X CPU med, enten et nVidea 2080Ti eller et AMD 5700 XT Grafikkort.


Vær venlig at stoppe YouTube videoen ved 10:30 og se på de sidste to kolonner i DaVinci Resolve Render Times (4K 60FPS Project) kortet.
Her ses at for H264 og DNxHR codes er AMD 5700 XT hurtigst, mens for for Cineform og H265 codec er de næsten lige hurtige. Så hastigheden vil afhænge af både valg af videokort men også det codes du arbejder med.


Men OP har et par gange nævnt en af DaVince Resolves funktioner kaldet SpeedWarp. Her har jeg tidligere i denne tråd vist følgene link, hvor Peter Chamberlain, DaVinci Resolve Product Manager skriver følgende om SpeedWarp funktionen:  ' If you need the feature soon then new Mac Pro or a tensor core nvidia GPU is on your list.'


Dem der står med Blå navne, er dem der er ansat hos Black Magic design.

I ovenstående tråd, havde trådstarter NeverMindThe bygget en AMD Ryzen 9 3900x, 5700XT GPU, 32GB DDR4, X570 Motherboard, 1Tb NVram SSD. Og fandt så ud af at SpeedWarp funktionen var langsom.

Når jeg i ovenstående link, læser svaret fra Rohit Gupta, Blackmagic Design: 'DaVinci Neural Engine which SpeedWarp is based on, and plenty of other algorithms introduce in v15/v16 are most optimised for Metal and CUDA. On Windows, you should get significantly faster renders than your Macbook with a modern NVIDIA GPU, like the RTX or Volta series which have Tensor cores.'

Her ser jeg hvor vigtig Tensor cores er for SpeedWarp og forstår slet ikke at nogen herinde, kan finde på at anbefale et AMD 5700 XT Grafikkort til Chrizzys brug af SpeedWarp, uden samtidigt at fortælle henne om fordele og ulemper ved hendes valg. Der er ingen grund til at lave samme fejltagelse som brugeren: NeverMindThe.
Men det er selvfølgelig op til Chrizzy at vælge det grafikkort hun syntes bedst om.

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 17-August-2019 kl. 13:29
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu