recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Parabol
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Parabol

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Damhus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Damhus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny Parabol
    Sendt: 19-August-2019 kl. 13:23
Hej Alle
 
Jeg skal flytte, og er lidt i tvivl om jeg skal tage min parabol og LNBér med mig.
 
Den fejler jo ikke noget, men jeg tænker om det er umagen værd?
 
Det er ca. 15 år siden den blev sat op.
Der sidder 2 stk LNB med indbygget switch og 1 udgang, 1 mod 1 grader vest og en mod 5 grader øst, og 2 kabler der går ned i min Dreambox DM 8000
 
Er der smartere løsninger nu? Jeg skal under alle omstændigheder kun have 1 grad vest nu.
Jeg vil gerne nøjes med at trække et kabel.
Kan jeg købe noget så billigt og fikst at det slet ikke giver mening at pille den gamle skål/lnbér ned og tage den med?
 
Tak..
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2019 kl. 13:53
1000 kr smutter jo hurtigt til en ny skål, lnb og kabel, og du er den nærmeste til at vurdere om det kan betale sig at pille det gamle ned.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Damhus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Damhus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2019 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

1000 kr smutter jo hurtigt til en ny skål, lnb og kabel, og du er den nærmeste til at vurdere om det kan betale sig at pille det gamle ned.

Flemming
 
Ja, du har ret, jeg tager den med.
Jeg synes bare jeg så noget om "ny" type LNB.
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2019 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af Damhus Damhus skrev:

<snip>Det er ca. 15 år siden den blev sat op.
<snip>
Er der smartere løsninger nu? Jeg skal under alle omstændigheder kun have 1 grad vest nu.
Jeg vil gerne nøjes med at trække et kabel.
Kan jeg købe noget så billigt og fikst at det slet ikke giver mening at pille den gamle skål/lnbér ned og tage den med?

Parabolen blive ikke performance-mæssigt mærkbart dårligere når den først er monteret.
Men efter 15 år er beslag og bøjler sikker rustne, så det kan bære bøvlet at re-montere et nyt sted.
Jeg antager at du ser Canal Digital. Det kan fint dækkes med en 56-57 cm parabol.
En ny TD64 parabol (som er 57cm i virkeligheden) kan findes for 2-300 kroner eller mindre på DBA.
(ellers har jeg en helt ny du kan købe billigt :) )

Men - vigtigst i dit tilfælde er LNB'en.
Dels er der sket noget i de sidste 15 år på elektronik-fronten.
Og dels så brænder LNBer lige-så-stille af (komponeneterne bliver slidte).
Så en ny LNB på 1W vil sandsynligvis virker bedre end din 15-år LNB.
(Og sandynligvis holde 15 år mere.)

Jeg siger: Køb nyt på dba eller web-shop, or montér igen.
Du skal jo alligevel trække nye kabler - det er nok det største arbejde.

Mht LNB og antal kabler:
Det nyere Canal Digital modtager mener jeg kan håndtere unicable (SatCR).
Det giver dig flere tunere på eet kabel.
Men det kræver en SatCR/Unicable LNB, som er lidt dyrere end "almindelige".
Jeg bruger det selv til Viasat, og er at foretrække for at spare på kablinger.



Redigeret af st1 - 23-August-2019 kl. 22:48
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2019 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:

Det nyere Canal Digital modtager mener jeg kan håndtere unicable (SatCR).
Det giver dig flere tunere på eet kabel.

Du mener forhåbentlig flere frekvenser/kanaler og ikke tunereWink

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2019 kl. 01:53
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:


Det nyere Canal Digital modtager mener jeg kan håndtere unicable (SatCR).
Det giver dig flere tunere på eet kabel.


Du mener forhåbentlig flere frekvenser/kanaler og ikke tunereWink

Flemming

Hej Flemming,

Jeg mener det, jeg skriver:

SatCR LNBer indeholder jo en række tunere (samt en switch), og et interface der gør det muligt at styre disse tunere fra en modtager.
Output fra hver enkelt tuner leveres på en bestemt "intermediate frequency", hvor den lokale tuner i en modtager (STB eller et TV) kan aflæse signalet.
Ved at programmere hver enkelt modtager til en specifik "intermedate frequency", får man flere tunere på eet enkelt kabel.

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2019 kl. 07:07
Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:


Det nyere Canal Digital modtager mener jeg kan håndtere unicable (SatCR).
Det giver dig flere tunere på eet kabel.


Du mener forhåbentlig flere frekvenser/kanaler og ikke tunereWink

Flemming

Hej Flemming,

Jeg mener det, jeg skriver:

SatCR LNBer indeholder jo en række tunere (samt en switch), og et interface der gør det muligt at styre disse tunere fra en modtager.
Output fra hver enkelt tuner leveres på en bestemt "intermediate frequency", hvor den lokale tuner i en modtager (STB eller et TV) kan aflæse signalet.
Ved at programmere hver enkelt modtager til en specifik "intermedate frequency", får man flere tunere på eet enkelt kabel.



Tuneren = modtageren, som er i den anden ende af antennekablet inde i boligen, så ovenstående definition er jeg ikke enig i. Det er tværtimod omvendt, nemlig at en SatCR LNB via en switch kan kobles til flere tunere (modtagere).

Flemming


Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2019 kl. 10:37
Hvis du vælger at sætte en SatCR eller Unicable LNB op, som jeg klart kan anbefale, så kan du investere i en nyere STB der har en FBC tuner indbygget, det betyder at du kan tune flere kanaler ind på samme tid, det er en fordel hvis du feks vil optage en kanal og se en anden og endda måske streame en 3. kanal til et andet sted i huset. Desuden kan du også gøre brug af fast channel switching, så kan den næste kanal ligges klar, og du vil derfor have instant billede på ved kanal skift. for at gøre brug af FBC så kræver det kun et enkel kabel fra LNB ude på parabolen og i din STB. Jeg bruger selv en Selfsat med unicable funktion til mit canal digital abonnement, dette er en parabol med LNB indbygget.


Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
Damhus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Damhus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2019 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Damhus Damhus skrev:

<snip>Det er ca. 15 år siden den blev sat op.
<snip>
Er der smartere løsninger nu? Jeg skal under alle omstændigheder kun have 1 grad vest nu.
Jeg vil gerne nøjes med at trække et kabel.
Kan jeg købe noget så billigt og fikst at det slet ikke giver mening at pille den gamle skål/lnbér ned og tage den med?

Parabolen blive ikke performance-mæssigt mærkbart dårligere når den først er monteret.
Men efter 15 år er beslag og bøjler sikker rustne, så det kan bære bøvlet at re-montere et nyt sted.
Jeg antager at du ser Canal Digital. Det kan fint dækkes med en 56-57 cm parabol.
En ny TD64 parabol (som er 57cm i virkeligheden) kan findes for 2-300 kroner eller mindre på DBA.
(ellers har jeg en helt ny du kan købe billigt :) )

Men - vigtigst i dit tilfælde er LNB'en.
Dels er der sket noget i de sidste 15 år på elektronik-fronten.
Og dels så brænder LNBer lige-så-stille af (komponeneterne bliver slidte).
Så en ny LNB på 1W vil sandsynligvis virker bedre end din 15-år LNB.
(Og sandynligvis holde 15 år mere.)

Jeg siger: Køb nyt på dba eller web-shop, or montér igen.
Du skal jo alligevel trække nye kabler - det er nok det største arbejde.

Mht LNB og antal kabler:
Det nyere Canal Digital modtager mener jeg kan håndtere unicable (SatCR).
Det giver dig flere tunere på eet kabel.
Men det kræver en SatCR/Unicable LNB, som er lidt dyrere end "almindelige".
Jeg bruger det selv til Viasat, og er at foretrække for at spare på kablinger.

 
Tak..Smile
 
Det giver mening, parabolen var så rusten og medtaget at jeg lod den sidde.
Til top
Damhus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Damhus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2019 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af affer affer skrev:

Hvis du vælger at sætte en SatCR eller Unicable LNB op, som jeg klart kan anbefale, så kan du investere i en nyere STB der har en FBC tuner indbygget, det betyder at du kan tune flere kanaler ind på samme tid, det er en fordel hvis du feks vil optage en kanal og se en anden og endda måske streame en 3. kanal til et andet sted i huset. Desuden kan du også gøre brug af fast channel switching, så kan den næste kanal ligges klar, og du vil derfor have instant billede på ved kanal skift. for at gøre brug af FBC så kræver det kun et enkel kabel fra LNB ude på parabolen og i din STB. Jeg bruger selv en Selfsat med unicable funktion til mit canal digital abonnement, dette er en parabol med LNB indbygget.

 
Det er jo blæret..
 
Jeg skal lige forstå det helt, du kan se og optage flere kanaler, med 1 kabel fra denne parabol?
 
Kan Dreambox DM 920 UHD håndtere dette som du beskriver, eller skal jeg have en anden boks?
 
Sidst, hvad med 5 grader øst, kan den det også, eller er det så en til?
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2019 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af Damhus Damhus skrev:

 
Kan Dreambox DM 920 UHD håndtere dette som du beskriver, eller skal jeg have en anden boks?
 
Sidst, hvad med 5 grader øst, kan den det også, eller er det så en til?


Ja der kan leveres FBC tuner til DM 920 og med en ekstra LNB kan den også klare 5 øst.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Damhus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Damhus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2019 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Damhus Damhus skrev:

 
Kan Dreambox DM 920 UHD håndtere dette som du beskriver, eller skal jeg have en anden boks?
 
Sidst, hvad med 5 grader øst, kan den det også, eller er det så en til?


Ja der kan leveres FBC tuner til DM 920 og med en ekstra LNB kan den også klare 5 øst.

Flemming
 
Men den har jo indbygget LNB?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu