recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt TV - hvilke funktioner skal jeg lægge vægt på
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt TV - hvilke funktioner skal jeg lægge vægt på

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pvnrecordere Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pvnrecordere Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt TV - hvilke funktioner skal jeg lægge vægt på
    Sendt: 11-September-2019 kl. 07:57
Hej

Jeg skal bruge et par nye TV, men jeg er i tvivl om hvilke funktioner der er vigtige at fokuserer på, hvis jeg ønsker et TV med en god billedkvalitet, hvor vi også ser fodbold og golf på tv'et.

Hvad skal jeg vælge af følgende:

Skærmteknologi: 
-Belysning: Kant-belyst vs Direct-LED vs LED Zoner
-Paneltype: VA vs IPS
-Frekvens: 50 vs 100

HDR formater: HDR10 vs HDR10+ vs HLG

Er der andre funktioner jeg skal have fokus på?

Mine valg er markeret med fed.

Det er naturligvis muligt at købe et TV, der har det bedste af alle funktioner, men så koster det jo.
Jeg søger et prisbilligt produkt, hvor jeg vil sikre mig at få valgt det TV hvor jeg opnår en god billedkvalitet til en fornuftig pris.

Hilsen

Peter
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2019 kl. 07:59
hvad er fornuftig pris for dig?
Til top
pvnrecordere Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pvnrecordere Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2019 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

hvad er fornuftig pris for dig?

Jeg har fundet et TV(2018 model)der opfylder kravene og tilmed har 100 hz til 8.000 kr. 2019-modellen koster 11.000 kr., og jeg vil gerne under de 10.000 kr.
Hilsen

Peter
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2019 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af pvnrecordere pvnrecordere skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

hvad er fornuftig pris for dig?


Jeg har fundet et TV(2018 model)der opfylder kravene og tilmed har 100 hz til 8.000 kr. 2019-modellen koster 11.000 kr., og jeg vil gerne under de 10.000 kr.
100hz kan du skyde en hvid pil efter, da den højste billede frekvens der er, ligger på 60hz og det er på ikke europærisk indhold.
så Med mindre tv'et er i stand til at opskalere frekvensen på en god måde, som sony, LG eller Grundig gør, så er det ikke det værd
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2019 kl. 08:58
Der er kun én type TV, som har "Direct-LED" - og det er OLED skærme.
Til top
pvnrecordere Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pvnrecordere Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2019 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Der er kun én type TV, som har "Direct-LED" - og det er OLED skærme.

Siger du dermed, at jeg kan vælge enten Direct-TV el. LED Zoner, da begge er udtryk for bagbelyst LED?
Hilsen

Peter
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2019 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af pvnrecordere pvnrecordere skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Der er kun én type TV, som har "Direct-LED" - og det er OLED skærme.

Siger du dermed, at jeg kan vælge enten Direct-TV el. LED Zoner, da begge er udtryk for bagbelyst LED?

Der er ikke nogen LED-TV, eller LCD-TV som det er, der har direkte LEDer. Det er løgn og salgsgas! Skulle vel aldrig være Samsung som kalder det det?
LCD/LED TV har enten kantbelyst, eller zone-inddelt.


Redigeret af Flippo - 11-September-2019 kl. 10:37
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2019 kl. 10:03
Peter, det er ganske simpelt, ønsker du bedst mulige billedkvalitet, så skal du købe en OLED.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2019 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af pvnrecordere pvnrecordere skrev:

hvis jeg ønsker et TV med en god billedkvalitet
...Så skal du som klaus siger anno 2019 have et OLED TV, hvis det skal være den bedste billedkvalitet du ønsker dig, så er der bare ingen vej uden om den panel-type anno 2019
Oprindeligt skrevet af pvnrecordere pvnrecordere skrev:

-Belysning: Kant-belyst vs Direct-LED vs LED Zoner
- Eneste ægte Direct-LED på markedet er OLED og de ekstremt dyre microLED (Samsungs "the wall" og Sony's "Crystal LED") ...skærme der kun er tilgængelige fra 75 tommer og op til flere hundrede tommer ...og koster 6-cifrede beløb eller mere.

Taler vi LCD skærme er Direct-LED noget gammelt pr-pølsesnak for at LED lyset sidder bag LCD panelet uden zoner (og bestemt ikke på nogen måde når dig direkte da det jo netop skal gennemlyse LCD panalet) i stedet for at det sidder i siden (kant-belyst er det værste man kan få). LED i zoner er (ud over ekstrem dyrt dual-layer LCD) så det bedste man som almindelig lønmodtager kan håbe på i LCD-land, men de zone-styrede skærme koster så betragteligt mere og er stadig langt fra lige så gode som OLED.
Oprindeligt skrevet af pvnrecordere pvnrecordere skrev:

HDR formater: HDR10 vs HDR10+ vs HLG
HDR10: sætter dig i stand til at se HDR fra stort set alt andet end fremtidige TV transmissioner i HDR, såsom Blu-ray, streaming og streaming, mens HLG er væsentligt den dag du skal tune en flow-TV-kanal med HDR. HDR10+ og Dolby Digital er premium HDR formater med nogen (men på et rigtigt godt TV ikke videre udtalt) gevinst. Det gør faktisk allerstørst størst nytte på dårlige paneler, da det handler om dynamiske metadata beregnede på at optimere signalbehandlingen til paneler der ikke kan ramme HDR10 referencerne (hvilket der praktisk talt ikke er nogen der kan, særligt ikke de LCD-baserede) og premium HDR formaterne er så i øvrigt fuldstændigt ligegyldigt i forhold til det forbrug du beskriver.
Oprindeligt skrevet af pvnrecordere pvnrecordere skrev:

Er der andre funktioner jeg skal have fokus på?
Det afhænger i modsætning til det mere generelle om billedkvaliteten om subjektive referencer: Nogle går f.eks. op i lyden fra TV'et, mens andre bruger surroundforstærker, nogle går op i billedprocesseringens [i forhold til betydningen af panel-typen] langt mindre marginaler. Andre igen går op i motion-compensation, mens andre igen skyer dette som pesten og altid slår det fra. Nogle går op i HDMI 2.1, særligt hvis TV'et skal bruges til PC eller fremtidens konsoller osv osv.
Oprindeligt skrevet af pvnrecordere pvnrecordere skrev:

Det er naturligvis muligt at købe et TV, der har det bedste af alle funktioner, men så koster det jo.
Jeg søger et prisbilligt produkt, hvor jeg vil sikre mig at få valgt det TV hvor jeg opnår en god billedkvalitet til en fornuftig pris.
Den bedste billedkvalitet for prisen du overhovedet kan få er ved at købe en udgående OLED model fra forringe sæson. Så kan du få et TV med praktisk talt uovertruffen billedkvalitet til lige under 7000 kr.

Redigeret af TBC1 - 12-September-2019 kl. 01:46
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu