recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Canal Digital over LAN med HDMI-CEC og flatdish
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Canal Digital over LAN med HDMI-CEC og flatdish

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Canal Digital over LAN med HDMI-CEC og flatdish
    Sendt: 01-Oktober-2019 kl. 11:44
I dag har jeg en YouSee løsning, med mediecenter i stuen og 2 ekstra tv med kort.

Fordi YouSee skifter deres kanaler ud er jeg tvunget over i en anden løsning.

Jeg forestiller mig en Canal Digital løsning med en netværks tuner og gerne med en flat-dish, hvis det er muligt.

Mit mediecenter er jeg ikke i tvivl om vil komme til at virke over en netværks tuner.

Jeg vil gætte på at jeg har behov for 4-6 DVB-S tunere i boksen. Så jeg kigger på en DD Octopus fra Digital Devices.
Men kan man få en flatdish med 4-6 indgange til fornuftige penge, eller skal jeg over i en konventionel parabol. Er der fordele ulemper, andet end udseende?

Jeg håber på at der er nogen som kan komme op med en løsning, så jeg eksempelvis kan have en raspberry pi eller tilsvarende siddende på hvert tv og styre det med hdmi-cec og så bede netværks-tuneren om at skifte kanalen igennem tv'ets fjernbetjening.

Er der andre forslag? - og jeg jeg ønsker ikke en Canal Digital boks på mine tv.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2019 kl. 11:48
Canal digital appen på Apple TV eller Samsung smart tv, så slipper du for at bøvle med det andet
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2019 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Canal digital appen på Apple TV eller Samsung smart tv, så slipper du for at bøvle med det andet
Ønsker ingen app løsning, da vi benytter fjernbetjeninger og det ene er et gæsteværelse. Smile
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2019 kl. 19:17
jeg bruger en VU plus med flatdish og unicable løsning. den kan streame til feks. kodi (på en pi som du efterspørger) med epg og det hele.
den giver ialt fald uden problemer 4 samtidige kanaler, det kan være lidt langhåret at sætte op, men doable.
der er kommet nyere standarder og tunere siden jeg købte det, så det er muligt der er mulighed for flere samtidige kanaler.



Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2019 kl. 17:27
Da planen er at købe en Digital Devices boks med CAM, så havde jeg håbet få et mere simpelt setup som ikke krævede en server som skulle stå og snurre.

Hvis det kan lade sig gøre vil jeg helst koge det ned til:

Parabol -> SAT>IP -> Raspberry Pi

Men det kræver jo at man kan placere en kanal liste i en klient software på RPi og have adgang til en TV guide.

Det er ikke noget problem at jeg skal lave kanalopsætningen på den enkelte Pi, da jeg kun har planer om 2 stk.

En server kræver jo hardware og strøm og burde ikke være nødvendig.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2019 kl. 18:31
ok, jeg bruger som beskrevet. Flatdish - Parabol modtager - RPI.
min RPI kører kodi, med et plugin der kan tage kanalisten fra min parabol modtager, og også streame fra den. epg har jeg ikke kigget meget ind på, men program info er da med.  jeg har ikke nogen ekstra server (og hvor kom den ind henne ?) med i ligningen. netværks tunere aner jeg intet om, det vil for mig give et ekstra unødvendigt mellemled.
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pade2204 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2019 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af affer affer skrev:

ok, jeg bruger som beskrevet. Flatdish - Parabol modtager - RPI.
min RPI kører kodi, med et plugin der kan tage kanalisten fra min parabol modtager, og også streame fra den. epg har jeg ikke kigget meget ind på, men program info er da med.  jeg har ikke nogen ekstra server (og hvor kom den ind henne ?) med i ligningen. netværks tunere aner jeg intet om, det vil for mig give et ekstra unødvendigt mellemled.
Hvad er det præcis for nogle produkter du bruger?

Jeg bruger også en flatdish, men fandt ud af at 50x50cm versionen fra Selfsat var den eneste stabile flatdish i regnvejr. Så vidt jeg ved er der kun kommet unicable versioner i de mindre versioner af flatdishes? Eller hvilket setup har du helt præcist? Lyder spændende.


Redigeret af Pade2204 - 02-Oktober-2019 kl. 23:27
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2019 kl. 17:27
vu+ uno 4k med fbc tuner.
Raspberry pi med kodi installeret - her er der et enigma2 plugin der kan streame kanaler og epg fra min vu+
og parabolen er en selfsat unicable, det skal nok passe de kun har en model, og ja, det kan da falde ud i meget kraftig regn, men ikke noget der har været generende. længere er den ikke, relativt billigt setup med mange muligheder. jeg er især glad for fast channel change den FBC tuner giver, så ligger den næste kanal også altid klar (instant kanal skift)



Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2019 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af affer affer skrev:

ok, jeg bruger som beskrevet. Flatdish - Parabol modtager - RPI.
min RPI kører kodi, med et plugin der kan tage kanalisten fra min parabol modtager, og også streame fra den. epg har jeg ikke kigget meget ind på, men program info er da med.  jeg har ikke nogen ekstra server (og hvor kom den ind henne ?) med i ligningen. netværks tunere aner jeg intet om, det vil for mig give et ekstra unødvendigt mellemled.

Din VU+ agerer jo server i dit setup.

Den står opgivet til 40/20 watt afhængig af standby.
20 watt er så ikke så slemt, hvis man kan bruge streame fra den imens.

Den kunne så måske erstatte den ene af RPi boksene.
Kan man betjene den via CEC?

Jeg går ud fra at man også kan styre den igennem netværket, så man ikke behøver rode med en fjernbetjening til indstillingen?




Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2019 kl. 13:22
Alt kører CEC, både vu+ og RPI, min VU+ ligger på 10-15watt kontinuerligt, det er hvor jeg ser en kanal, optager en anden og streamer til to rpi.
10watt hvis jeg ser en kanal.
jeg bruger min vu+ på stue tv'et, men den står nu i mit teknik rum (og ja, så kan man vel godt kalde det en server), og der er et 15m hdmi kabel til mit tv. fungere fint.
Det er en enigma2 boks, den har et webinterface hvor du kan styre den igennem. masser af video på youtube om den.
men igen, det var lidt langhåret at sætte fbc op, men nu det er opsat, så spiller det max.
læs en test af en boks meget lig med min her; https://digitalt.tv/vu-ultimo-4k-test-high-tv-boks/

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2019 kl. 01:44
Jeg har kigget på en VU+ løsning eller på at bygge en server med tunerkort i.

Men hvis jeg skal dekode 4 kanaler på samme tid på forskellige transpondere, vil det så være muligt?

Jeg har svært ved at finde det rigtige svar, men benytter Canal Digital CI+ CA Moduler?

Can man benytter CI moduler som ikke er CI+ og er de parret eller noget andet som jeg skal være opmærksom på.

Det ser ud til at man skal have et specielt CI modul for at dekode 4 kanaler på samme tid. F.eks. et Neotion Pro modul. Men hvad hvis modulerne er parret?

Hvordan virker VU+ med flere dekodninger, nogle skriver at de benytter OSCAM, men andre skriver at den kun kan dekode 1 stream.

Men virker OSCAM eller tilsvarende med Canal Digital?, for så kunne jeg nemt løse problemet, da jeg allerede har en Smargo læser.

Er lidt nervøs for at smide 3-5.000 kr ud af vinduet, hvis jeg kun kan se 1-2 kanaler på samme tid. Unhappy
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu