recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - spørgmål til plasma ejere...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketspørgmål til plasma ejere...

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
::Lasse:: Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: spørgmål til plasma ejere...
    Sendt: 15-August-2004 kl. 17:48

Jeg overvejer at købe et Plasma tv. Jeg har i dag et alm. 4:3 tv og blev faktisk lidt i tvivl om hvad der sker på en 16:9 skærm når man ser helt almindeligt tv...?

Det er nok et meget banalt spørgsmål, men håber alligevel der er nogen der gider svare.

Det jeg overvejer at købe er et Pioneer PDP-434HDE - nogen der kan sige noget særlig godt og måske noget mindre godt om det valg ?

Til top
Giver Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2004 kl. 19:28
Tja det du tænker på er nok hvordan hulen man kommer fra 4:3 til 16:9 og ja det er ikke nemt, det gælder i øvrigt alle 16:9 skærme. Skærmens tuner skal på en eller anden måde strække billedet eller zoome ind. Der er forskellige metoder til dette afhængig af fabrikat. Det er ikke det mest optimale men det kan da bruges. Bedste er dog når TV-stationerne sender i 16:9 så skal der ikke skaleres.
Jeg selv har en pana pw6 den har forskellige algoritmer til dette formål, det er ok.
Med hensyn til plasma valget må du love mig at udvælge en 2-5 forskellige fabrikaters modeller evt. fra Panasonic, Pioneer, Philips, Sony etc. brug rigligt med tid på at se på de udvalgte modeller. Tag én DVD du kender godt med og afspil de samme sener på skærmene.
Det var hvad jeg gjorde og det fortryder jeg bestemt ikke.
MVH

Giver
Til top
thsto Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2004 kl. 19:55

Hej Lasse, jeg har et andet sted her i forummet beskrevet mit valg af LS plasma tv, jeg så også på 3 - 4 forskellige mærker i forskellige prisklasser.

Det er vigtigt at du vælger et tv, i en prisklasse der passer dig, og så skal man sige til sig selv, at det er det man vil betale, for ellers kan man blive ved, og kommer let op på 40 - 50.000 kr. Jeg købte selv LG´s MZ-42 PZ 44, deres topmodel på det tidspunkt, og jeg er stadig fuldt tilfreds med kvaliteten, og prisen (34.500), men jeg kan også godt se hvad jeg kan få for lidt flere penge i f.eks. Pioneer, men så er vi også oppe på ca. 45.000 kr. incl. fodstand, tuner og højttalere.

Et godt råd fra en der brugte 3 måneder til at beslutte sig, KØB IKKE DE NO-NAME skærme der sælges i Bilka, og andre lavpris varehuse. Det er gammel teknologi, og kvaliteten er IKKE god, selv om skærmen "kun" koster 20.000 kr.

 

Thomas

Til top
JesperD Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2004 kl. 00:49
Oprindeligt skrevet af Giver Giver skrev:

Tja det du tænker på er nok hvordan hulen man kommer fra 4:3 til 16:9
og ja det er ikke nemt, det gælder i øvrigt alle 16:9 skærme. Skærmens
tuner skal på en eller anden måde strække billedet eller zoome ind.

Sådan nogle apparater kan da forhåbentlig også gøre det eneste rigtige: nemlig at vise 4:3 billeder i korrekt og fuld 4:3-form, med sorte striber til højre og venstre udenfor billedet?

(Jeg kommer sommetider forbi Fona i Lyngby Storcenter, og der har de stribevis af plasmaskærme som gudhjælpemig typisk står og spiller 4:3-tv strukket til 16:9. Jeg fatter ikke hvem de tror bliver lokket til at købe ved at se den slags mishandling af billeder.)
Til top
Giver Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2004 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af JesperD JesperD skrev:


Sådan nogle apparater kan da forhåbentlig også gøre det eneste rigtige: nemlig at vise 4:3 billeder i korrekt og fuld 4:3-form, med sorte striber til højre og venstre udenfor billedet?

Jep de skal dog helst ikke være sorte men grå af hensyn til et evt. efterbillede jeg bruger det dog sjældent.
MVH

Giver
Til top
boborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-November-2003
Status: Offline
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2004 kl. 11:52

Pioneer PDP-434HDE er absolut et godt valg. Det er også velegnet til brug med HDTV fra den europæiske HDTV kanal EURO1080.

Hvis du er tyskkyndig er der en test her:

http://www.areadvd.de/hardware/pioneer_pdp_434_hde.shtml

Måske kan den også køres gennem en oversætter og gøres forholdvis læsbar på engelsk.



Redigeret af boborg
/ Bob
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2004 kl. 13:14

Det omtalte Pioneer Plasma kan også ses her: http://www.cinemagic.dk/product_info.php?cPath=33&produc ts_id=167&osCsid=68108bca2fa84f90864ee1d5609b5e0b

Og så har det HDMI indgang!

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2004 kl. 23:02

Jeg har et Sony 32 LCD TV, og det kan godt være det bare er mig, men jeg syntes stadig ikke at kvaliteten på Plasma er god nok. Især når man kommer op i "de store", størelser. Man skal have en god stor stue, hvor man sidder mange meter væk fra skærmen før det bliver pænt.

Men hvis du skal helt op i 4x+ tommer, så er plasma jo det eneste alternativ, og der vil jeg støtte alle ovenstående om, at du må for guds skyld ikke "spare" på pengene på den forkerte måde.

Min personlige regel (og jeg ved faktisk ikke om den holder for alle), er at et LCD/Plasma TV, skal have tommer omregnet til meter / 10 - 1 i afstand for at have et pænt billede. så f.eks. et 42 tommer TV bør have 4,2 - 1 = 3,2 meter for at se pænt ud.

Og der er en ting du må love mig. Én ting er at have en DVD med. De fleste TV'er af højere kvalitet står rigtigt godt med DVD, men det er også rigtigt vigtigt at TV delen står pænt, og det er der de fleste LCD / Plasma TV'er dumper, fordi at billedet bliver ekstremt tåget når det kører som TV. Det samme gælder f.eks. vertikale tekster der bevæger sig, der kan du risikere streger. Så hold godt øje...



Redigeret af hummelmose
Til top
resurrection Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2004 kl. 23:27

Hej Lasse.

Som på 16:9 fjernsyn har plasma-tv'ene også forskellige indstillinger hvis du vælger at køre et 4:3 billed i 16:9 format, f.eks. fuld skærm, biograf  o.lign. Jeg har et Panasonic 16:9 tv og bruger altid biograf-formatet. Dermed bliver billedet trukket lidt mere i højden og modvirker bl.a. at billedet især helt ude i siderne ikke virker så "bredt" som i fuld skærm-formatet. Personligt har jeg vænnet mig til at billedet bliver trukket en smule i bredden. Det er mest tydeligt når der eksempelvis er et tv eller en computerskærm i filmen/udsendelsen - her vil det ligne en 16:9 skærm selvom det er en 4:3 skærm. Selvfølgelig kan man vælge et 4:3 format med de sorte bjælker i siderne. Når man er oppe i f.eks. 42" får man jo et stort 4:3 billed. På et 32" 16:9 fjernsyn vil 4:3 billedet ca. svare til et alm. 23-24" 4:3 fjernsyn.

Jeg vil lige give hummelmose ret: "kørende" undertekster kan godt virke "slørede" når du kommer op i de store størrelser, især i 4:3-udsendelser - jeg har selv problemet på mit 36" 16:9 tv.

Jeg køber iøvrigt selv Pioneer's 434-HDE til efteråret....med mindre de kommer med en ny og forbedret model inden da. Det kunne nemlig godt tænkes har jeg fået oplyst.

/Martin



Redigeret af resurrection
We've won it 5 times! - '77 '78 '81 '84 '05
Join the Rafalution!
Til top
wanksta Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2004 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af thsto thsto skrev:

Hej Lasse, jeg har et andet sted her i forummet beskrevet mit valg af LS plasma tv, jeg så også på 3 - 4 forskellige mærker i forskellige prisklasser.

Det er vigtigt at du vælger et tv, i en prisklasse der passer dig, og så skal man sige til sig selv, at det er det man vil betale, for ellers kan man blive ved, og kommer let op på 40 - 50.000 kr. Jeg købte selv LG´s MZ-42 PZ 44, deres topmodel på det tidspunkt, og jeg er stadig fuldt tilfreds med kvaliteten, og prisen (34.500), men jeg kan også godt se hvad jeg kan få for lidt flere penge i f.eks. Pioneer, men så er vi også oppe på ca. 45.000 kr. incl. fodstand, tuner og højttalere.

Et godt råd fra en der brugte 3 måneder til at beslutte sig, KØB IKKE DE NO-NAME skærme der sælges i Bilka, og andre lavpris varehuse. Det er gammel teknologi, og kvaliteten er IKKE god, selv om skærmen "kun" koster 20.000 kr.

 

Thomas

Jeg er ikke helt enig med dig her, du kunne f.eks. få en Medion 42" Plasma til 16.999 - Hvilket ikke er et dårligt mærke. Det gælder bare om at være tålmodig, og se sig omkring efter nogen gode tilbud....

http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=DK31982

Til top
resurrection Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2004 kl. 14:18

Pioneer kommer med en afløser for 434'erne om et par uger, så mon ikke den falder  pris?!

Den nye skærm (PDP-435HDE) skulle kun været forbedret en smule og iflg. Pioneer er der ingen grund til at ærgre sig, hvis man køber 434'eren.

/Martin

We've won it 5 times! - '77 '78 '81 '84 '05
Join the Rafalution!
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2004 kl. 23:10

 

[/QUOTE]

Jeg er ikke helt enig med dig her, du kunne f.eks. få en Medion 42" Plasma til 16.999 - Hvilket ikke er et dårligt mærke. Det gælder bare om at være tålmodig, og se sig omkring efter nogen gode tilbud....

http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=DK31982

[/QUOTE] Medion's skærme er nok fint til en del brugere, men hvis en kunde har set dem ved siden af en mærkevare model, så vælger de tit den lidt dyrere model, ene og alene pågrund af billedet. Og du kan ikke udvikle en plasma til så få penge som er fuldt på højde med Pioneer, Panasonic, Sony, JVC, de større Philips etc. Det er en dyr teknologi og idag er man i en 6. generations plasma, og det koster.
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu