recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til valg af antenne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til valg af antenne

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Knors_kat Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knors_kat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til valg af antenne
    Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 15:56
Skal bruge lidt hjælp/vedledning.

Jeg er på vej til at skifte fra yousee til Boxer, og skal derfor have fat i en antenne.
Jeg tænker lidt hvad forskellen er mellem de to viste herunder - den traditionelle antenne og så den "flade" antenne.
Jeg er ikke vild med at skulle på loftet for at placere element antennen, og den kommer kommer ikke til at sidde udenfor, da jeg ikke vil have dette "skrummel" op.
Derimod kunne jeg langt bedre leve med den flade antenne udenfor, da den for mig er mere diskret. Men spørgsmålet fra mig er, er den type god nok?
Jeg bor i Skive. Den nærmeste rigtige mast er 19.3 km væk (Viborg), men vi har en sekundær sender blot 700m væk.


Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 16:45
 Hvis der er en hjælpesender i så kort afstand, så er det overkill med element antennen, en indendørs vil være tilstrækkelig. Husk at hjælpesendere er lodret polariserede, ikke vandret som hovedsendere.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 16:57
Den flade antenne er nok en aktiv antenne der kræver strøm (og går imstykker), hvorimod element antennen er passiv og virker uden problemer i de næste 20 år.

Jeg havde klart valgt at sætte den passive antenne op på loftet.


Et spørgsmål:
Hvor er dine nuværende kabler samlet henne?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 17:19

 
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Den flade antenne er nok en aktiv antenne der kræver strøm (og går imstykker)


 Det er en Aktiv antenne, der kan måske være overstyring med den korte afstand til sender. Går i stykker, ja det kan alt, har haft strøm på en sådan antenne konstant i 10 år, uden problemer.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Knors_kat Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knors_kat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 17:26
Tak for svar.
Ja, hjælpesenderen er blot 700 m, og kan ses med det blotte øje!

Jeg har en forstærker/fordeler jeg bruger til kabel tv.
Den burde jeg vel også kunne bruge til dette. Signal skal fordeles ud til 4-5 tv.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 17:30
 Så skal der bruges en passiv antenne, forstærkning skal der nok ikke meget af, for meget, så er der overstyring.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Knors_kat Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knors_kat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 17:35
Måske lidt et dumt spørgsmål, men kan det være et problem, at hjælpesenderen er så tæt på (hvis man indstiller antennen efter den)?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af Knors_kat Knors_kat skrev:

Jeg har en forstærker/fordeler jeg bruger til kabel tv.


Og, hvor er den placeret henne rent fysisk?

Den skal du jo trække et kabel til, er den på loftet vil en antenne på loftet være en simpel løsning.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 17:46
 Både ja og nej, som skrevet så er et for kraftigt signal lige så uønsket som et for svagt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Knors_kat Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knors_kat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Knors_kat Knors_kat skrev:

Jeg har en forstærker/fordeler jeg bruger til kabel tv.


Og, hvor er den placeret henne rent fysisk?

Den skal du jo trække et kabel til, er den på loftet vil en antenne på loftet være en simpel løsning.


Klaus


Fordeleren er placeret på loftet - på den tilgængelige del.
Jeg vil være meget ked af, at skulle placere en antenne der, men det kan omvendt blive en tvungen løsning!
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 18:21
Det burde vel være ret simpelt at trække et kabel udefra og ind på loftet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af Knors_kat Knors_kat skrev:

Fordeleren er placeret på loftet - på den tilgængelige del.
Jeg vil være meget ked af, at skulle placere en antenne der, men det kan omvendt blive en tvungen løsning!
Hvad med en fysisk mindre passiv antenne, placeret inde på loft?
Et par forslag:
https://www.av-cables.dk/uhf-antenne/triax-digi-grid-lte-dvb-t-antenne-16-elementer.html
https://www.av-cables.dk/uhf-antenne/nedis-udendoers-dvb-t-t2-antenne-11db.html
https://www.av-cables.dk/uhf-antenne/nedis-udendoers-dvb-t-t2-antenne-vhf-uhf-11db.html

Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu