recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Cinemascope vs 16:9
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Cinemascope vs 16:9

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2019 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

@MortenA1990, du skriver ikke om det er i stuen eller en dedikeret rum du skal have noget sat op i?


Der ud over kommer det også an på hvad du ser mest. Ser du mest film eller mest tv/serie/spiller?

Underteksterne er ikke noget du skal tænke over. De fleste medieafspiller kan i dag flytte teksterne. Og at teksterne er er i billedet betyder ikke noget. 

Hej Klaus,

Det er et dedikeret rum :-) det er nok 50/50 mellem spil og film. Tak for kommentarer!
Til top
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2019 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

16:9 vil være det format, de fleste vil blive tilfredse med, da du dermed altid vil kunne udnytte væggen bedst muligt; indrømmet, en film blæst op på et lærred i Cinemascope uden sorte bjælker ser FEDT ud, men hvis man alligevel er typen, der foretrækker undertekster, kan de med fordel vises i den sorte bjælke under billedet...
Man får IKKE et større billede, ved at vælge et lærred i 2.35:1, blot slipper man for de sorte bjælker ved de fleste film, men husk nu ikke at glemme underteksterne!

Her er et godt indlæg, hvor jeg synes, de kommer de forskellige muligheder igennem:


Hej supergris.

Jeg er ret stor fan af "det brede" billede som man får med cinemascope. Det er som om at det bare lige giver noget mere på indlevelseskontoen. Men det er helt sikkert smag og behag. Jeg vil lige kigge lidt på det link du har sendt. Tak for det.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2019 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

16:9 vil være det format, de fleste vil blive tilfredse med, da du dermed altid vil kunne udnytte væggen bedst muligt ....
Man får IKKE et større billede, ved at vælge et lærred i 2.35:1 ....


Uuuuuh, ikke nu igen!

Supergris, en eller anden dag må jeg invitere dig på et besøg i min bio, og vise dig, hvorfor dine påstande simpelthen bare ikke passer. Du er NØDT til at tage udgangspunkt i rummets dimensioner, og de muligheder/begrænsninger de giver, i stedet for at generalisere.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Underteksterne er ikke noget du skal tænke over. De fleste medieafspiller kan i dag flytte teksterne. Og at teksterne er er i billedet betyder ikke noget. 

Jeg vil nu mene, man skal tænke over underteksterne alligevel. 
Hvis man ønsker at placere underteksterne under billedet, hvor jeg synes, de hører til, så nytter det ikke med et 2.35:1 lærred.
I den sidste ende er der ingen fordel ved at vælge et 2.35 : 1 lærred udover det visuelle, som er subjektivt; altså som jeg skrev tidligere, så får man IKKE større billede på noget tidspunk, ved at vælge denne løsning; hvis man ikke benytter en cinemascope-linse, får man heller ikke flere pixels eller mere lysstyrke! 
Vægpladsen er der som regel alligevel, med mindre, der er meget lavt til loftet...


Redigeret af Supergris - 22-Oktober-2019 kl. 20:34
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Vægpladsen er der som regel alligevel, med mindre, der er meget lavt til loftet...

BINGO!! Endelig forstod du, at ikke alle lærreder bliver monteret i rum med 2,4 m til loftet!

Især os, som bygger bio i et kælderum, har lave lofter, og når der skal tages højde for placering af centerhøjttaler bliver et 300 cm bredt og 125 cm højt scope-lærred pludseligt betydeligt sjovere end et 220 cm bredt 16:9-lærred - ikke?
Omvendt, har man højt til loftet, men et meget smalt rum, så er 16:9 sikkert smartest. Det hele handler om muligheder og begrænsninger. Men igen, igen og igen - at påstå, at man "aldrig på noget tidspunkt får større billede med et scope-lærred", er noget vås!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Underteksterne er ikke noget du skal tænke over. De fleste medieafspiller kan i dag flytte teksterne. Og at teksterne er er i billedet betyder ikke noget. 

Jeg vil nu mene, man skal tænke over underteksterne alligevel. 
Hvis man ønsker at placere underteksterne under billedet, hvor jeg synes, de hører til, så nytter det ikke med et 2.35:1 lærred.
I den sidste ende er der ingen fordel ved at vælge et 2.35 : 1 lærred udover det visuelle, som er subjektivt; altså som jeg skrev tidligere, så får man IKKE større billede på noget tidspunk, ved at vælge denne løsning; hvis man ikke benytter en cinemascope-linse, får man heller ikke flere pixels eller mere lysstyrke! 
Vægpladsen er der som regel alligevel, med mindre, der er meget lavt til loftet...
Du glemmer nogle pointer ift. kilden og hvad der er "tiltænkt" fra instruktørens side. Hvis vi lige glemmer IMAX et kort øjeblik, så er en biograf lavet med konstant højde på lærred. 

I en biograf:
Vises der en 16:9 film, så har du et 10m højt billede og et 17,8m bredt billede. Vises der en 2.35:1 film, har du et 10m højt billede og et 23,5m bredt billede. Så prioriterer man film og at de vises som tiltænkt, så får man bestemt et større billede med 2.35:1 lærred (og underteksterne er placeret i selve billedet som det også er i biografen).

I en hjemmebiograf:
Men smider man et 16:9 lærred ind i sin hjemmebiograf har du helt ret i, at billedet i sidste ende er mindre på 2.35:1 film kontra 16:9 film. Men man skævvrider også hvad der er tiltænkt og en chick-flick vil nu pludselig være mere immersive end Transformers. Ouch

Så prioriterer man film, er 2.35:1 det korrekte valg. Kan dog sagtens forstå 16:9 valget hvis man spiller meget eller ser tv-serier.


Redigeret af Jonas_h - 22-Oktober-2019 kl. 22:21
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 22:06
Jonas læs op på lektien!
Du får IKKE, jeg gentager IKKE større billede, ved at montere et cinemascope lærred, da du hjemme i stuen (rummet,kælderen) ikke er afhængig af konstant højde på billedet; hvilket de vel egentlig heller ikke er i en egentlig biograf, men her gå de vel efter imponator-effekten, og skal sørge for, folk på cowbow-rækkerne også kan følge med i, hvad der foregår.
Jeg er ganske sikker på, instruktøren ikke ønsker at bestemme, hvor stort et billede, du ønsker smidt op på væggen, blot formatet er korrekt.
Ved et 16:9 lærred udnytter du bare mere af den væg, der normalt ellers bruges som spildplads. Ved lav loftshøjde kan man så rende ind i problemer med hensyn til placering af evt. centerhøjttaler, hvor det 2.35 :1 lærred måske giver mere mening...

jacobe, underligt du ikke tidligere har nævnt, du har specielle udfordringer med hensyn til dimensioner på dit rum?
Specielle udfordringer kræver almindeligvis specielle hensyn...


Redigeret af Supergris - 22-Oktober-2019 kl. 22:16
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jonas læs op på lektien!
Du får IKKE, jeg gentager IKKE større billede, ved at montere et cinemascope lærred, da du hjemme i stuen (rummet,kælderen) ikke er afhængig af konstant højde på billedet.
Prøv lige at læs hvad jeg skrev igen? Gav dig ret i, at du i hjemmet får et større billede med et 16:9 lærred. 
Tilføjede også, at du vil opleve en chick-flick (16:9) som værende mere immersive end Transformers (2.35:1) og at du dermed går imod instruktørens vision da han lavede filmen. Hvilket er helt fint hvis man vil det - men faktum er, at en 2.35 film er lavet til at blive vist på et større billede end en 16:9 film. Hvis der er noget lektie jeg skal læse yderligere op på ift. ovenstående, så link endelig til det.

(Og endnu engang: Jeg ser bort fra IMAX som er en anden størrelse hvor visionen er at 16:9 skal være det største - men titlerne er få).
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 22:18
Jeg reagerede på dette:

"så får man bestemt et større billede med 2.35:1 lærred (og underteksterne er placeret i selve billedet som det også er i biografen).!

Hvilket ikke er korrekt.

Mange tror fejlagtigt, at cinemascope giver større billede, da det vel er lige som i biografen, hvor gardinerne ruller til side efter reklamerne er overstået, hvilket ikke behøver være tilfældet hjemme i stuen, da man kan ændre højden, som man lyster, med mindre man har bygget i en kælder med beskeden loftsrum, så ingen grund til at vælge et nyt lærred ud fra denne tro...


Redigeret af Supergris - 22-Oktober-2019 kl. 22:22
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg reagerede på dette:

"så får man bestemt et større billede med 2.35:1 lærred (og underteksterne er placeret i selve billedet som det også er i biografen).!

Hvilket ikke er korrekt.
Har lavet overskrifter i mit indlæg så det er ekstra pædagogisk.

Det du citerer er i en biograf. Hvor film gengives som tiltænkt af instruktøren... Hvor 2.35:1 film vises større end 16:9 film. Som er modsat end hvad du anbefaler at gøre i hjemmet... Som derfor er modsat hvad instruktøren og filmen er tiltænkt til. Så tror jeg ikke der kan koges mere suppe eller misforståelser på den :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

jacobe, underligt du ikke tidligere har nævnt, du har specielle udfordringer med hensyn til dimensioner på dit rum?
Specielle udfordringer kræver almindeligvis specielle hensyn...
Nu handler det ikke om mig, men om din gentagne, og totalt snævertsynede, generalisering af, hvad du mener er det eneste rigtige. Så hvad jeg personligt har af "specielle udfordringer" er fuldstændig underordnet. De er dog i øvrigt ikke særligt specielle; en rigtig hjemmebiograf laver man i et dedikeret rum, hvilket ofte er et kælderrum med begrænset loftshøjde.
Desuden: hvorfor er man ikke afhængig af CIH? Det er alle da, også biografer. Det du kalder for "spildplads" kan da lige så godt handle om pladsen på hver side af lærredet, som kunne udnyttes med et bredere lærred. Hvis man har pladsen.

Supergris, lige så længe du påstår at man "aldrig, jeg gentager, aldrig får større billede med scope-lærred", lige så længe vil jeg tale dig imod. Ærgerligt at det skal være nødvendigt, og det er ikke personligt, men jeg kan simpelthen ikke acceptere, at du bliver ved med det vås.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2019 kl. 06:19
Bare for at komme tilbage på sporet igen så her et par erfaringer med en kælderbio.

Jeg kører selv 16:9 lærred som er så bredt rummet tillader. 
Cirka 100 tommer. 

Til 16:9 er billedet lidt højt da min center er ret høj fra gulvet. Ved andre formatter kører jeg blot billedet helt i bund og så er højden perfekt. Har overvejet at have et manuelt stykke stof/rullegardin der kan tages ned foran øverste bjælke men med en JVC projektor er bjælken meget lidt synlig.

Det godt er at undertekster der er under billedet bare betyder at jeg løfter billedet en smule
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu