recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste program til at lave film med GoPro videoer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste program til at lave film med GoPro videoer?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste program til at lave film med GoPro videoer?
    Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 19:34
Kan i anbefale et godt program til IPhone/iPad til at lave en samlet film via mange små klips. Videoerne er både optaget med GoPro og IPhone. Resultatet skal være ligesom sådan en slags rejse video som man kan finde flere af på eks. YouTube.

Det skal være simpelt men samtidig med gode muligheder for tilpasninger. Hvorfor jeg gerne vil have det skal være muligt via en IPhone eller IPad - så slipper jeg også for at flytte filerne over på en computer.

Har selv forsøgt med Apples IMovie, Gopro Quick og er nu ved at forsøge med Splice.

Har læst at IMovie er for simpelt - det er umiddelbart også mit indtryk. Gopro Quick kan hurtigt lave en film, men den er meget begrænset i forhold til antallet af videoer man kan tilføje samt muligheder for at customize. Splice ser ud til at kunne lidt mere - men er først ved at prøve nu.

Hvad er jeres erfaring / anbefaling?


Redigeret af rskadk - 28-Oktober-2019 kl. 19:36
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 19:48
ja lav redigeringen på en mac / pc

De forskellige iOS app er ofte alt for simple
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 21:27
simpelt med mulighed for at lave tilpasninger? - det er 2 dimetrale modsætninger du snakker om.

Men i stedet for bare at læse dig frem til det. så er imovie jo standard på ipad og mulighed for telefonen også. så det er virkelig bare at sætte sig ind i det. Jeg tror faktisk mere det er fingrene på glasset der er problemet og ikke pogrammet. Der er masser af folk som kører fulde youtubekanaler med det software. Så hvis de kan, kan du vel også?


Når det rant så er smidt ud, så kommer valget af software alene an på hvad det er du reelt vil.  imovie kan være for simpelt, men til hvad? hvad er det helt specifikt du ønsker at kunne med videoen og softwaren? - 9/10 personer ønsker blot at kunne klippe og klistre lidt i videoerne så de kan sætte dem sammen til noget "cool" (og cool er ikke noget programmet laver. det er DIG der laver noget cool ved at vide hvad du vil opnå og derefter gøre det i applikationen. Der findes ikke nogen 1-knaps cool button og så er det fikset. Der er en årsag til at nogle af de bedste filmmagere derude faktisk kan lave masser af fede ting med selv nogle simple værktøjer fordi de har tankerne og forstår at udnytte softwaren til fulde.)

Ud over det, så er det virkelig vigtigt at vide hvilken platform du vil redigere på. Er man på mac-platformen, så er det selvfølgelig oplagt at gå final cut vejen, men det er så absolut ikke gratis, men man kan rigtigt mange ting i det.
er man på windows desktops, så er det obligatorisk selvfølgelig Premiere pro, men det kræver en svine dyr abonnementsordning hos Adobe. Davinci Resolve er nok det mange ender på til slut hvis de ikke vil bruge pengene på adobe's løsning. Det er både effektivt, responsivt, kan sindssygt meget (især hvis man køber sig til studio udgaven som koster ca det samme som final cut på mac, og det findes så også til MAC!) MEn kan også virke ekstremt uoverskueligt for en amatør som aldrig har brugt andet end Microsoft moviemaker før.

Så er der en enkelt som jeg også vil anbefale. Den findes både i en gratis og betalt udgave. Det er Hitfilm Express. Man kan rent faktisk rigtigt mange ting her også. Både i den gratis og især i den betalte udgave, men det er lidt omstændeligt og hver gang man åbner applikationen, så vil man skulle connecte til firmaet for at kunne arbejde i den gratis udgave.

Desuden skal du være meget opmærksom på hvilke formater du bruger fra GOPRO! HEVC/h.265 kan selv i dag knække en velvoksen computer, hvis man forsøger at lave noget vildt. Så ryger "realtime" ret hurtigt. Især hvis det er 4K video du optager i. Bruger du h.264 så er du lidt bedre stillet, men det fylder også markant mere. En ipad pro kan uden de store problemer lege med hevc video i 4k, men apple har også "hjulpet" godt til her, fordi den har indbygget hardware der kan håndtere det format effektivt. Bruger du en desktop maskine, så skal den som minimum have et 1000-serie geforce eller et radeon 570 for at du har bare nogenlunde mulighed for at lege. Ellers skal du til at bruge proxy video for at kunne lege "realtime".


Når alt det her så er sagt. Så er der kun en ting at gøre. Start et sted og begynd at lege. Når du ikke ved mere, så er din første opgave at lære hvad det er du reelt gerne vil lave. Det finder man typisk først ud af når man begynder at lege, og du skal starte et sted. Så begynd med det du allerede har og se hvor det bringer dig. 
Men før du reelt er klar over hvad det er du gerne vil. så er alle råd om "valg" af software i bund og grund nyttesløse.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 07:52
Jeg arbejder b.la en hel del med video redigering på Mac, og nu også på iPad pro 2018. Ta tyrene ved hornene med det samme og køb appen Luma Fusion. Her kan du lave slow motion i op 240fps. har en rimeligt avanceret color editor. Køre op til 6 video spor/ lyd spor og kan eksportere i 4K h264 og h265.

Har prøvet Adobe Rush, det bare ikke lige min kop te.


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 08:27
Til trådstarter, du skyder på med GoPro og iPhone hvilken framerate benytter du? iPhone kan ikke køre 24/25/50fps. med mindre du køber en video app. Har nok prøvet dem alle sammen og benytter i dag Filminc Pro, og det dur bare. Du kan endda exportere i endnu højre kvalitet end med apples egen bitrate. og du kan tilkøbe log v2, very very nice.Tongue

Redigeret af Potter - 29-Oktober-2019 kl. 08:27
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 11:19
Jeg bruger davinci resolve 16 gratis udgaven. den exportere dog kun til h264. Men hvos man samler i en god nok bitrate, så kør den igennem med handbrake til h265
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg bruger davinci resolve 16 gratis udgaven. den exportere dog kun til h264. Men hvos man samler i en god nok bitrate, så kør den igennem med handbrake til h265
Du er med på trådstarter benytter iPhone/iPad, måske jeg har overset det, men jeg har nu ikke set Davinci Resolve til til iPhone eller iPad.

Edit:
Skal man eksporter til 4K HEVC H265 så er noget hardware encodning også klart at fortrække, som der f.eks. er i en iMac Pro og Mac Mini 2018. Ellers vil det tage en krig for at blive færdig.
H264 er fint nok og er noget mindre hardware krævende men optager lidt mere plads på ens disk 
 


Redigeret af Potter - 29-Oktober-2019 kl. 15:20
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 17:10
Tak for jeres input indtil videre 😊

I forhold til encoding og framerate - så har jeg ikke sat mig 100% ind i det. Men jeg vil gerne fortsætte med at kunne optage med IPhone (nu en 8er men nok snart 11 pro). Derudover et Gopro hero 7 Black.

Hvad er problemstillingen og konsekvensen ved det setup?
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg arbejder b.la en hel del med video redigering på Mac, og nu også på iPad pro 2018. Ta tyrene ved hornene med det samme og køb appen Luma Fusion. Her kan du lave slow motion i op 240fps. har en rimeligt avanceret color editor. Køre op til 6 video spor/ lyd spor og kan eksportere i 4K h264 og h265.

Har prøvet Adobe Rush, det bare ikke lige min kop te.



Hvad er det der gør den så god i forhold til eks Splice som jeg nævner. Splice ser ud til ar være tilpas avanceret samtidig med den er rimelig brugervenlig. Hvordan er luma fusion i forhold til det?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2019 kl. 00:07
 Quick og Splice kommer begge fra GoPro og tilpasset til de hurtige og noget mere simple løsninger til at lægge op på f.eks YouTube og det gør de begge godt, og ikke mindst så er de jo gratis. 
Men skal det være mere avanceret end de 2, så er Luma fusion vejen frem. Jeg køre selv FCPX og DaVinci Resolve m.fl. og har været med på FCP lige fra starten “1998”Confused som tiden dog går. Det er nok måden jeg arbejder på i de profesionelle programmer der gør at jeg benytter Luma Fusion på iPad. Jeg redigere ikke på iPhone, men jeg skyder med iPhone dog ikke med deres egen app da den er direkte lukket og uden muligheder for andet end US standarder 24,30,60/ 120/240fps. Ingen rigtig justering af hvidbalance, ingen blænde eller iso indstilling etc. Eneste minus med anden app er desværre kun mono lyd med telefonens indbygget mikrofoner pt.


Redigeret af Potter - 30-Oktober-2019 kl. 00:10
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2019 kl. 10:31
Har forsøgt lidt med Imovie som faktisk er rimeligt. Men kan også godt fornemme dets begrænsninger. Så købte LumaFusion. Det virker som et rigtig fint program som stadig er simpelt men kan meget mere end imovie. 

I forhold til framerate, så er jeg lidt forvirret hvad man bør gå efter generelt (Taget i betragtning det primært er Iphone - som nok snart bliver 11 pro. Og så Go Pro Hero 7 black. Men hvor den primære kilde helt klart er Iphone.) Hvis man ser disse videoer. Så er det jo helt klart 24fps man skal gå efter. Men jeg vil også gerne kunne bruge action clips, hvor 24fps er for lidt. Så spørgsmålet er om man bør optage alt i 50 eller 60 fps (Men her kan Iphone 8 i hvert fald kun vælge imellem 24,30 eller 60 ved 4K). Afslutningsvis så i LumaFusion vælge 24fps så det bliver down konverteret senere..






Redigeret af rskadk - 03-November-2019 kl. 10:33
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2019 kl. 11:20
-




Redigeret af lahan - 03-November-2019 kl. 11:26
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu