recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaringer med placering af Atmos ht på sidevæggen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaringer med placering af Atmos ht på sidevæggen

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaringer med placering af Atmos ht på sidevæggen
    Sendt: 10-November-2019 kl. 10:24
Hejsa
Vil gerne høre om jeres erfaringer med Atmos højttalere placeret på sidevæggene i et 5.1.2 setup, da jeg selv overvejer dette. Har ikke mulighed for loftsmontering eller anvende upfiring atmos. Og da afstanden til frontvæg er for lang dur 'Front height' optionen heller ikke.





Placeringen af mine højttalere minder rigtig meget om det viste på billederne. Mine surround højttalere hænger dog på bagvæggen ca 1,5 m over gulvet.
Stuen er en vinkelstue med stort vinduesparti på den anden langside hvilket har umuliggjort side monterede surround-højttalere. Men det er dog mulig at hænge et par SVS Prime elevation (atmos) højttalere på sidevæggene ca 1 m foran lytteposition oppe under loftet.
https://www.svsound.com/products/prime-elevation

Dvs højttaler placeringen vil komme til at ligne rigtig meget det som er vist på billederne.
Jeg vil så gerne høre om jeres input / erfaringer med denne placering. Vil Atmos effekten her være OK eller er det spild af kræfter og penge ?
Og hvordan bør receiveren indstilles - som Top middle eller Front height ??

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2019 kl. 13:13
Det burde hedde top front. For front high er over dine front højtalere.. jeg køre selv med top middle. Og Dali højtalere af stemmen system som dem du har kigget på og det fungere lige så godt synes jeg
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2019 kl. 09:23
Som du selv nævner, er det ikke en korrekt opstilling. Men derfor ikke sagt, at det ikke kan give en forbedring.

Du vil, på trods af en skæv placering, få tilføjet en ekstra højdedimension i lydbillede og du vil tilføje flere højttalere mellem sides og fronter som kan være med  til at gøre lydbilledet mere sammenhængende og lukke eventuelle "huller" i panoreringer.

Om placeringen er så skæv, at panoreringer kommer til at lide under det, er dog en risiko. Jeg ville prøve det af. Dét der er vigtigt at teste:

1. En testscene hvor noget panorerer rundt. Atmos demoerne er gode eksempler her. (F.eks. konduktøren som svinger sig rundt om lyttepositionen). Du skal kunne følge hende hele vejen rundt i en glidende bevægelse. Ikke "højttaler til højttaler".

2. En testscene hvor du er omsluttet af lyd. Her vil du gerne "være" i en bobbel af lyd og føle rummet er større end de vægge/lofter du er under. 

Så jeg har på ingen måde svaret på dit spørgsmål LOL Men der er pro's and con's ved det og du må afgøre hvad der er tungest på vægtskålen.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2019 kl. 09:58
Tak for jeres input. Men kan forstå at der nok ikke rigtig er nogle herinde der har erfaring med Atmos lyd med højttalerne monteret højt på sidevæggene, som vist på billederne ovenfor ?

Til @T-Duck: Der er ikke noget der hedder 'Top Front' på min reciever. Jeg kan vælge mellem 'Front-height' (FH) , 'Top-middle' (TM) eller 'Dolby Atmos enabled' (FD).
Optimalt burde der i dette tilfælde være en setting der hedder: 'Top Side' (TS) ..
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2019 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Tak for jeres input. Men kan forstå at der nok ikke rigtig er nogle herinde der har erfaring med Atmos lyd med højttalerne monteret højt på sidevæggene, som vist på billederne ovenfor ?

Til @T-Duck: Der er ikke noget der hedder 'Top Front' på min reciever. Jeg kan vælge mellem 'Front-height' (FH) , 'Top-middle' (TM) eller 'Dolby Atmos enabled' (FD).
Optimalt burde der i dette tilfælde være en setting der hedder: 'Top Side' (TS) ..
OKay?
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 10:47
Jeg har været med til at opsætte Atmos i en 5.1.2 løsning, hvor højtalerne sad på sidevægen helt oppe ved loftet.
Det gav i dette tilfælde en tæt på korrekt Atmos lyd. Vinkel var en smulle breddere end Dolby foreskriver, men ikke mere end at det var klart bedre en ingen Atmos.
Rummet var ca 4 meter bredt.

Så hvis det er din eneste mulighed, så vil jeg stadig sige, du skal prøve det.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Jeg har været med til at opsætte Atmos i en 5.1.2 løsning, hvor højtalerne sad på sidevægen helt oppe ved loftet.
Det gav i dette tilfælde en tæt på korrekt Atmos lyd. Vinkel var en smulle breddere end Dolby foreskriver, men ikke mere end at det var klart bedre en ingen Atmos.
Rummet var ca 4 meter bredt.

Så hvis det er din eneste mulighed, så vil jeg stadig sige, du skal prøve det.


OK og tak, Lars

Skal Atmos højttalerne i dette tilfælde sættes som TM (Top Middle ) ?
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

 
OK og tak, Lars

Skal Atmos højttalerne i dette tilfælde sættes som TM (Top Middle ) ?

Ja. Det er det tætteste du kommer på det mest korrekte.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu