recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flere spørgsmål om Atmos test og rumkalibrering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flere spørgsmål om Atmos test og rumkalibrering

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Flere spørgsmål om Atmos test og rumkalibrering
    Sendt: 19-November-2019 kl. 10:26
Jeg har tænkt mig at afprøve en billig Atmos/DTS:X løsning, som jeg håber kan afklare for mig, om jeg skal investere i bedre lofthøjtalere senere.

Jeg har nogle højtalere fra et Logitec Z5500 sæt, som jeg vil skrue op i loftet. I forvejen har jeg et sammensat Audiovector 5.1 system (M3-II Signature og M3 Signature som front/side) 3Ci Signature og en Ki Sub 300 (Standard).

Z5500 var i sin tid noget af det bedste man kunne købe som 5.1 til computere og er vist ikke overgået siden i den prisklasse (under 3k kr). Jeg har brugt dem siden de blev introduceret til min egen comp. og har lige købe et brugt sæt (for 700kr) til brug i soveværelset (med kun 3 højtalere sat til, kan jeg nu høre al tale klart ved under halv lydstyrke, en kæmpe forskel overfor tv-højtalerens mudrede lyd).
Vil disse højtalere være gode nok til at give en vurdering af om det er værd at investere i en dyrere  Atmos/DTS:X opsætning?

Det er i min stue ret vanskeligt at placere højtalerne optimalt[1], så bag/side højtalere står i linje med sweet-spot stolen, fremfor lidt bag den. Front loft kommer nok til at være over front side, trækkes de en meter frem, vil de være bag første sæde i sofa (er i tvivl om det vil være en fordel, sofaerne er vinklet 90grader i forhold til TV og højtalere), bag-loft kan nemt placeres vinklet mod sweet-spot.

Hvor meget i forhold til forkert placering, vil den i AV-recieveren indbyggede rum-kalibrering egentligt være i stand til at kompensere for?
Min AV-Reciever er en Yamaha RA-A2080 og det gjorde en kæmpe forskel at benytte autokalibreringen til 5.1.

Jeg har tidligere flyttet rundt på møbler i forbindelse med at vi var flere som så film sammen, i starten lavede jeg ny rum-kalibrering med min gamle Harman/Kardon AVR 265, men fandt hurtigt ud af at det kun var mig som lage mærke til forskellen (som vært sad jeg jo i sweet-spot :-D). Jeg må dog til at prøve det igen med Yamahaen og Atmos/DTS:X og det kommer nok til at koste nogle ekstra huller i loftet, hvis jeg skal flytte rundt på lofthøjtalerne i den forbindelse (gammelt mørknet fyrtræsloft, små huller ses ikke nemt). Jeg har 5 forskellige placeringer af møbler og det kræver blot 2 personer at ændre til enhver af dem på under 2 minutter, så det sker ofte. Spisestuen ommøbleres lige så hurtigt til dart aftner.

PS. Hvis ikke jeg bliver begejstret for Atmos/DTS:X opgraderer jeg center og sub til SR Signature modellerne, samt venter på at finde brugte M1 Signature eller endnu et sæt M3 Signature til baghøjtalere til et 7.1 system. Jeg ved ikke om det passer, men det giver for mig god mening at alle højtalere i et system er identiske, eller specifikt tilpasset deres rolle og placering.

[1] Jeg tror vi er mange som venter med længsel på et OLED-TV som kan skrues op i loftet og rulles ned som et lærred, så vi ikke lægere er hæmmet af vinduer i vores AV-indretning.

NB. Beklager stave og tegnsætningsfejl, samt en masse ikke relevant snak, jeg har en tandbyld og da 2xkodimagnyl+2xIpren ikke virkede lavede jeg mig en Pisang Ambon/appelsinjuice + 4x vodka og gentog det, så nu er jeg smertefri men ikke ædru. Håber ikke det kommer til at koste en højtaleropgradering...
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2019 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

NB. Beklager stave og tegnsætningsfejl, samt en masse ikke relevant snak, jeg har en tandbyld og da 2xkodimagnyl+2xIpren ikke virkede lavede jeg mig en Pisang Ambon/appelsinjuice + 4x vodka og gentog det, så nu er jeg smertefri men ikke ædru. Håber ikke det kommer til at koste en højtaleropgradering...

Først og fremmest - LOL! Undskyld, men jeg håber du skrev dette med i det mindste en smule sort humor - for i så fald virkede det. God bedring!

Dernæst, så tror jeg ærligt talt ikke du nogensinde får optimale Atmos-forhold i den stue, så det er sgu nok ikke så væsenligt, hvilke højttalere du bruger ... så prøv du da bare de dér Logitech.
Vi har nok allesammen haft surround sound i langt fra optimale rum, og vi syntes sikkert det lød fedt.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2019 kl. 18:08
Medmindre du køber en Trinnov surround processor, kan rumkorrektion ikke gøre noget ved forkert placering. (Og selv en Trinnov kan ikke lave magi) 

EDIT: Tror ikke jeg er helt med på dine placeringsudfordringer. Kan du lave en skitse eller lignende som viser hvor du kan placere det bedst? Paint er nemt :)



Redigeret af Jonas_h - 19-November-2019 kl. 18:32
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 17:07
Kommentaren "Håber ikke det kommer til at koste en højtaleropgradering..." er reference til tandlægeregninger, samt at jeg før i en brandert har købt noget lidt for dyrt hifi.

Så det er med ganske meget humor i mente.
Tanden skal fjernes, hvilket jeg har vist længe og det koster 3x i DK i forhold til Polen.

Sparer pt. op til stører tandbehandling/operation i udlandet. Den forventede udgift og en del mere er på kontoen, men jeg vil gerne have væsentligt mere i fald noget går galt, og har aftalt med en ven at vi tager afsted sammen, og han har først sparet sit op til foråret. Forventer det bliver i eller nær sommerferien.

Jeg mener derfor at jeg godt kan begynde at sætte 20-30k til side til højtaler opgradering, jeg har typisk 3-8k på forbrugskontoen at lege med når måneden slutter.

Penge forsvinder desværre hurtigt, når man er glad for at tage til koncerter...

I øvrigt, ALLE forbedringer i forhold til hvad man er vant til lyder FEDT, men man vænner sig til de mærkeligste ting og mener det er "normal" lyd. læren om det kaldes psyco-accustic.

Jeg har siden jeg købte min første pladespiller til min konfirmation holdt fast i vinyl lyden og alt digitalt har lydt forkert for mig. Jeg ved det er psyco-acustistic i mange tilfælde, men jeg har fanget artifakterne ved selv 320mp3 og ved blindtest haft 100% korrekt resultater (aldrig prøvet double blind). det er dog 15 år siden jeg sidst blve blindtestet, meget er sket siden.

Er over 50 og ved mine ører er i en stand hvor dyre højtaler reelt er spildt, så har sat en grænse på 20k stk og det er nok over grænsen i forhold til hvad min ynkelige nedadgående hørelse kan opfatte nuancerne ved.

Du har nok ret mht til atmos i min stue.
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 17:11
Jeg tror ikke det kan svare sig med en skitse.

Når en hel side er vinduer, er der ikke ret meget at gøre, ud over at bruge meget tunge gardiner i bio tyngde.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu