recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Coolman´s bio. Nu sker der noget.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Coolman´s bio. Nu sker der noget.

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2020 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Giver ikke helt mening at placere stereohøjttalere ud fra en procentdel af rummet - det afhænger jo meget af hvor langt fra du sidder.

Du bør placere dine højre/venstre højttalere så de danner 45-60 grader ift. lyttepositionen. THX anbefaler 45 grader, Dolby 45-60 grader og ITU-standarden (musik) er 60 grader. 60 grader er ofte svært at opfylde hvis du vil have højttalerne indenfor lærredet.

Det er absolut ikke nemt at finde ud ad.
Men man kan vil heller ikke kun kigge på antal grader til front højtalerne. Afstanden til side væggen må også have betydning.

Kan ikke lige finde de matematiske evner til udregning at de grader.
Min lytte position er 3m fra front højtalerne og lige nu er der 2.5m fra center til center, mellem fronterne.


Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2020 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Giver ikke helt mening at placere stereohøjttalere ud fra en procentdel af rummet - det afhænger jo meget af hvor langt fra du sidder.

Du bør placere dine højre/venstre højttalere så de danner 45-60 grader ift. lyttepositionen. THX anbefaler 45 grader, Dolby 45-60 grader og ITU-standarden (musik) er 60 grader. 60 grader er ofte svært at opfylde hvis du vil have højttalerne indenfor lærredet.

Det er absolut ikke nemt at finde ud ad.
Men man kan vil heller ikke kun kigge på antal grader til front højtalerne. Afstanden til side væggen må også have betydning.

Kan ikke lige finde de matematiske evner til udregning at de grader.
Min lytte position er 3m fra front højtalerne og lige nu er der 2.5m fra center til center, mellem fronterne.
Kan tegne det ind i et program ved lejlighed når jeg er ved computeren.

Alt ift. placering har betydning og påvirker hinanden - det er derfor bio-design er så svært :-) 

Mit take er, at intet kan fixe en forkert vinkel mellem højttalerne. Ender du f.eks. op med højttalere placeret for smalt, så har du et smalt og kedeligt lydbillede. De udfordringer sidevæggen skaber, kan fixes med akustisk behandling og til dels med EQ.

Men kan man skabe både afstand til sidevægge inklusiv korrekt vinkel, så er man i en heldig situation.
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2020 kl. 01:03
Jeg fik kort lyttet til stereo højtalerne alene.
Højtaler terminalen på subwooferen viste sig at være knækket under flytningen, så har bestilt en ny. Derfor har jeg ikke kunne teste denne.

Men jeg fik indtryk af at lydbillede var for smalt, så jeg rykkede dem lidt længere fra hinnanden og vinklede dem mod lytte positionen. Nu er der 285cm mellem dem.
Det lød klart bedre.

Det er dog tydeligt at der mangler akustisk behandling i rummet.
Der er også bare rå beton på gulvet lige nu.

Men først nogle målinger, derefter kommer der de diffuser jeg har lavet ind i spil.
Jeg har bare ikke fået sat mig fast på hvor 3D diffuserne skal placeres.




Redigeret af ldplusse - 24-Juni-2020 kl. 01:09
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2020 kl. 15:08
Så fik jeg lavet en måling på subwooferen hvor forstærker er uden EQ og ingen behandling i rummet. Hverken gulvtæppe, møbler, difusser, BDA eller noget.

Pænt skæv kurve.



Redigeret af ldplusse - 27-Juni-2020 kl. 15:09
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2020 kl. 15:21
Du er sgu en driftig herre!

Jeg har lavet een trækasse (til en reol) på fjorten dage.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2020 kl. 15:24
Ser godt ud! Jeg følger i spænding! Jeg skal på et tidspunkt i gang i et rum på ret meget samme størrelse. Du må meget gerne komme med byggetekniske fifs hen ad vejen, hvis muligt. Big smile

Hvordan kan det være at forskydningen fra væggen er større på den ene side? Og hvad er årsagen. Til den lille slids der er skåret af nederst til venstre?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2020 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Ser godt ud! Jeg følger i spænding! Jeg skal på et tidspunkt i gang i et rum på ret meget samme størrelse. Du må meget gerne komme med byggetekniske fifs hen ad vejen, hvis muligt. Big smile

Hvordan kan det være at forskydningen fra væggen er større på den ene side? Og hvad er årsagen. Til den lille slids der er skåret af nederst til venstre?

Forskydningen er den samme i begge sider. Der er bare 3 regler i venstre side og kun 2 i højre side, med dertil større afstand klodser.

Hvis du henviser til udskæring der er lavet i den nederste reglar helt ude til ventre, ned mod gulvet, så var der bar en ujævnhed i gulvet som var nemmere at udligne i reglar'en end i beton'en.


Redigeret af ldplusse - 27-Juni-2020 kl. 15:50
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2020 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Forskydningen er den samme i begge sider. Der er bare 3 regler i venstre side og kun 2 i højre side, med dertil større afstand klodser.
Ah, det kan jeg da godt se nu du siger det LOL

Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Hvis du henviser til udskæring der er lavet i den nederste reglar helt ude til ventre, ned mod gulvet, så var der bar en ujævnhed i gulvet som var nemmere at udligne i reglar'en end i beton'en.
Ok, tænkte nok det var sådan noget. Tak for svarene Smile

Gjorde du dig nogle tanker omkring om du ville lave rum-i-rum? Jeg overvejer det, men er ikke sikker på at jeg vil ofre pladsen på det bare for lidt lavere grundstøjsniveau.


Redigeret af MaXer - 27-Juni-2020 kl. 17:49
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2020 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Gjorde du dig nogle tanker omkring om du ville lave rum-i-rum? Jeg overvejer det, men er ikke sikker på at jeg vil ofre pladsen på det bare for lidt lavere grundstøjsniveau.

Ja, jeg besluttede mig for at der slet ikke var bredde nok i rummet til at ofre den ekstra plads.

Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2020 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Gjorde du dig nogle tanker omkring om du ville lave rum-i-rum? Jeg overvejer det, men er ikke sikker på at jeg vil ofre pladsen på det bare for lidt lavere grundstøjsniveau.

Ja, jeg besluttede mig for at der slet ikke var bredde nok i rummet til at ofre den ekstra plads.

Det er også det jeg kommer frem til... Nogle tanker om  baffle-wall eller ej?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:


Gjorde du dig nogle tanker omkring om du ville lave rum-i-rum? Jeg overvejer det, men er ikke sikker på at jeg vil ofre pladsen på det bare for lidt lavere grundstøjsniveau.
Ift grundstøj i rummet, så glemmer folk tit at dynamik er hvor højt systemet kan spille men også hvor _lavt_ systemet kan spille. Så støj i rummet er ofte en stor dynamikdræber og må bestemt ikke undervurderes. (Har tit set folk sige "Jaja, men når eksplosionerne brager, kan jeg alligevel ikke høre den støjende projekter... Det er en dum holdning hvis man vil have god lyd Smile)

Måden man laver rum-i-rum har også utrolig god effekt på bassen. Måden det konstrueres på giver konstruktionen langt større mulighed for, absorbere bassen så stående bølger bliver mindre udtalt. 

Det kræver naturligvis man har plads og budget. Sorry for indblanding!
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2020 kl. 02:22
Jeg har prøvet at lave en tegning (efter bedste evne), som viser mit rum, højtaler placeringer og 1. reflektions punkter og de akustiske paneler jeg skal have placeret.
Mangler at tegne surround ind.
Har heller ingen reflektioner fra Front ned mod bagvæggen.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu