recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke Subber?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilke Subber?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Januar-2011
Sted: Malmö
Status: Offline
Point: 1458
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BigRaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilke Subber?
    Sendt: 24-November-2019 kl. 15:55
Gode råd søges

I mit nuværende surround stup bruger jeg Dali Blue 8008 som fronter.

Jeg Vil spørge jer hvilke 2 subwoofere kunne passe godt med dem? Jeg vil gerne prøve at køre med 2 subwoofere nemlig. Har I nogle gode bud eller erfaringer I kan dele med mig inden jeg køber? Jeg tænkte på 2x Dali SWA 12, men er åbent for alle input.

På forhånd tak

Venlig hilsen

Big Raj
Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 15:57
hvad er dit budget???
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Januar-2011
Sted: Malmö
Status: Offline
Point: 1458
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BigRaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 16:19
det er ikke så meget budget jeg tænker på her men mere hvad der vil spille godt sammen med Dali'erne. men ok, jeg kaster ikke 100000 efter 2 subber :-)
Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af BigRaj BigRaj skrev:

det er ikke så meget budget jeg tænker på her men mere hvad der vil spille godt sammen med Dali'erne. men ok, jeg kaster ikke 100000 efter 2 subber :-)


Okay det givet også god mening. Men jeg kan varmt anbefale M&K mx 350, man kan være heldig at finde dem brugt til en rigtig god pris. Og så får man virkelig en konge subwoofer, som slår rigtigt mange andre Subs med flere længder.
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 18:00
dali er et totalt kup stadig.
Har en enkelt 12er med noget langt mere kostbart
Til top
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Januar-2011
Sted: Malmö
Status: Offline
Point: 1458
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BigRaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 20:56
Tak for din anbefaling Vilstrup. 
Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul
Til top
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Januar-2011
Sted: Malmö
Status: Offline
Point: 1458
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BigRaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 21:03
Hej 

Hvad mener du med at Dali stadig er et kup? Du mener at 2 x SVA 12 er gode at køre med de 8008'ere?
Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 08:06
Du skal ikke bekymre dig så meget om hvorvidt subs passer til dine højttalere. Der er ikke meget 'klang' omkring 80hz der skal matche. Vælg subs så det passer til budget og størrelse. Om de så kommer til at passe til dine Dali er et spørgsmål om opsætning og kalibrering.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Du skal ikke bekymre dig så meget om hvorvidt subs passer til dine højttalere. Der er ikke meget 'klang' omkring 80hz der skal matche. Vælg subs så det passer til budget og størrelse. Om de så kommer til at passe til dine Dali er et spørgsmål om opsætning og kalibrering.

Det mener du virkelig ikke vel..... Det er sgu almenviden at nogle sub f.eks. gør bedre til hifi end andre. Og ikke mindst hvor godt de så gør detWink Jeg læser det du skriver, som om der ikke er forskel på lyden i en sub, og at det kun handler om en kalibrering. Der er jo masser af klang og nuancer fra 80hz og ned. 

Det er faktisk ret tydeligt at høre hvordan f.eks. en Bass Guitar - kontrabas- Cello - Trombone - Harpe - Klaver - Saxofon "britone" osv. osv. bliver gengivet og enlig hvor stor en forskel der er på subwoofer i mellem sig.Smile


Redigeret af Potter - 25-November-2019 kl. 11:02
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Du skal ikke bekymre dig så meget om hvorvidt subs passer til dine højttalere. Der er ikke meget 'klang' omkring 80hz der skal matche. Vælg subs så det passer til budget og størrelse. Om de så kommer til at passe til dine Dali er et spørgsmål om opsætning og kalibrering.

Det mener du virkelig ikke vel..... Det er sgu almenviden at nogle sub f.eks. gør bedre til hifi end andre. Og ikke mindst hvor godt de så gør detWink Jeg læser det du skriver, som om der ikke er forskel på lyden i en sub, og at det kun handler om en kalibrering. Der er jo masser af klang og nuancer fra 80hz og ned. 

Det er faktisk ret tydeligt at høre hvordan f.eks. en Bass Guitar - kontrabas- Cello - Trombone - Harpe - Klaver - Saxofon "britone" osv. osv. bliver gengivet og enlig hvor stor en forskel der er på subwoofer i mellem sig.Smile
Der er bestemt forskel på hvor godt en subwoofer spiller. Mener ikke jeg har skrevet, at alle subs lyder identisk?

Men finder du en subwoofer som spiller som du gerne vil have det, vil den subwoofer være den bedste til opgaven. Det er ikke et spørgsmål om, at "matche" subwooferen til dine fronter men et spørgsmål om at finde den subwoofer der giver det resultat du gerne vil have i dit rum. Hvordan den subwoofer så spiller sammen med fronterne, er et spørgsmål om opsætning og kalibrering.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2019 kl. 07:04
Potter, er du uenig? 
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2019 kl. 10:36
At "matche" er også sådan et underligt uldent udtryk. Det betyder ikke rigtig noget og det kan ikke afgøres om den der skriver det mener det samme som den der læser.

En anden ting er at dine Dali har 4x8" til rådighed i store kabinetter der er tunet til 32,5Hz. Det svarer til ~1,5 12", så de burde kunne spille en hel del bas helt uden hjælp og du har næppe noget ud af at købe to små HIFI subs så. Det vil formodentlig være en nedgradering i forhold til at lade 8008 varetage LFE sporet.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu