recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Multiroom med passive højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multiroom med passive højttalere

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maggerholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Multiroom med passive højttalere
    Sendt: 30-November-2019 kl. 21:44
Jeg ved ikke helt om dette er det rette forum, men det omhandler brugen af “gode” stereohøjttalere, så vi prøver. 
Jeg går og leger med tanken om en multiroom løsning. 
Men istedet for at vælge side og fare ud og købe en masse aktive højttalere (fx en bunke Sonos), så ville jeg gerne gøre brug af mine eksisterende passive Jamo højttalere (dem har jeg nemlig ikke så få af).
Jeg har nogle Onkyo surroundreceivere stående som har flere zoner, men de er lidt store og klodsede, og det er vist også kun “halvbagt multiroom”. 
Hvad mangler jeg for at komme godt igang?
Jeg forestiller mig en “lille stereoreceiver” (men som kan trække passive højttalere af en vis størrelse), evt med indbygget AirPlay eller hvad der nu skal til. 
Det må gerne være et økosystem, som man med tiden kan tilføje fx en Sonos højttaler eller to. 
Og vi er prismæssigt IKKE ude i fx Sonos’ seneste forstærker til 5500kr/stk. 

Er der bud på hvad jeg søger, eller evt links til steder jeg kan blive klogere/søge inspiration?

Min spæde start på det er et par Airport Express’er, en sat til min surroundreceiver i stuen og en til et par aktive Jamo computerhøjttalere og så via AirPlay. 
Det er ikke helt så stabilt som uønsket, men det er nu nok wifidækningen i min lejlighed. 

Jeg har desuden MacBook, iPhone og iPad. 

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2019 kl. 22:25
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maggerholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2019 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Måske sådan noget som den her?


Klaus

Ja, måske.
Men jeg søger nogle erfaringer om fx 2x25w er nok. 
Og om sådan en dims har det rette, til at det fungerer (Airplay2?)
Prisen virker rimelig. 

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2019 kl. 22:44
om 2x25 er nok, afhænger af dine højttalere og dit lytteniveau.

Mit bud er at det det er fint. Min forstærker ved min PC er 2x 30W bundet sammen med er sæt JPW højttalere, hvilket er rigeligt til hyggemusik.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2019 kl. 11:55
Det er utydeligt om du vil udbygge det du allerede har lavet, eller begynde forfra.

Jeg har selv gemt en gammel Surroundforstærker med analog 7.1 input, som jeg havde en ide om at lave et 3-rum multiroom sytem ud af med en nogle chromecast audio. Det er så ikke blevet til noget (endnu), men det var måske en ide.

En anden ting er om du i virkeigheden har brug for stereo i alle rum. Mono er helt normalt i den slags løsninger og reducerer antallet af forstærkere til det halve.
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maggerholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2019 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det er utydeligt om du vil udbygge det du allerede har lavet, eller begynde forfra.

Jeg har selv gemt en gammel Surroundforstærker med analog 7.1 input, som jeg havde en ide om at lave et 3-rum multiroom sytem ud af med en nogle chromecast audio. Det er så ikke blevet til noget (endnu), men det var måske en ide.

En anden ting er om du i virkeigheden har brug for stereo i alle rum. Mono er helt normalt i den slags løsninger og reducerer antallet af forstærkere til det halve.

Jeg leder efter ny bolig, og det er i den forbindelse, jeg gerne vil etablere multiroom.
Jeg går helt klart efter at sætte stereo op i de enkelte rum.
Jeg beholder min Integra receiver til mit hjemmebiosetup, som efter planen skal være et 7.2 setup.
Hvis mine to Airport Express kan bruges, er det fint, men jeg har ikke overblikket over om nogle løsninger kører BT, andre over wifi, eller hvis der rent teknisk benyttes af teknik. 
Så jeg er ikke klar over om min nuværende løsning er “den gale vej at gå”.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
BeoBrians Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2019
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BeoBrians Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 02:41
Prøv at kigge på CasaTunes. Et virkelig interessant produkt til dit behov, og virkelig nem mulighed for at udvide med Sonos:

Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 08:17
Du bør måske alligevel overveje at kigge efter nogle aktive højtalere hvis du skal ud og investere i nyt. Med dette mener jeg ikke at du skal binde dig til en bestemt streaming-højtaler-leverandør, men at det på mange måder vil være mere fleksibelt med nogle almindelige aktive højtalere som du så kan fodre via din foretrukne kilde (uden at skulle have en forstærker der kan trække dem alle og kabler fra denne og ud til alle placeringer).

Jeg har selv et lignende setup, hvor jeg har lidt en blanding af Argon's små aktive højtalere i soveværelset (som doubler som lyd til film), et sæt ESI i den ene stue og nogle helt tredje i køkkenet. De kører alle sammen med en chromecast audio i enden (som vidst desværre ikke sælges mere) og jeg kan spille forskelligt musik på alle lokationer eller synkronisere over flere rum.
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maggerholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Du bør måske alligevel overveje at kigge efter nogle aktive højtalere hvis du skal ud og investere i nyt. Med dette mener jeg ikke at du skal binde dig til en bestemt streaming-højtaler-leverandør, men at det på mange måder vil være mere fleksibelt med nogle almindelige aktive højtalere som du så kan fodre via din foretrukne kilde (uden at skulle have en forstærker der kan trække dem alle og kabler fra denne og ud til alle placeringer).

Jeg har selv et lignende setup, hvor jeg har lidt en blanding af Argon's små aktive højtalere i soveværelset (som doubler som lyd til film), et sæt ESI i den ene stue og nogle helt tredje i køkkenet. De kører alle sammen med en chromecast audio i enden (som vidst desværre ikke sælges mere) og jeg kan spille forskelligt musik på alle lokationer eller synkronisere over flere rum.

Højttalermæssigt skal jeg ikke ud og investere i nyt.
Jeg synes gode gamle passive højttalere er både dekorative, og har lidt mere power end en lille aktiv højttaler.
Jeg har lidt af et samlergen, og har derfor på den gamle side af 40 Jamo højttalere stående.
Heraf 10stk gulvhøjttalere.
Det er dem jeg gerne vil have i spil “hist og her” i en kommende ny bolig, men som alligevel kan spille “in sync” (ikke at forveksle med N’Sync). 
Men som jeg lige forstår det, så er Sonos’ økosystem det mest veludviklede (funtionalitet i app’en).
Findes der grej der er “Sonos-kompatibelt”, eller skal en receiver fx have en Sonos Connect sat til, for at det kan lege med?
Synes det virker som en stor klods til en fandens masse penge (ca 3000kr), hvis den “bare” skal lege bindeled til Sonos-verdenen.
Den har vel cirka samme funktionalitet som en Chromecast Audio?

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 19:03
Jeg har selv en spandfuld squeezebox duet, som jeg overvejer at sætte direkte til nogle effektforstærke. Det skulle kunne fungere selv ude decideret forforstærkning, og det er ikke en dyr løsning.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maggerholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Jeg har selv en spandfuld squeezebox duet, som jeg overvejer at sætte direkte til nogle effektforstærke. Det skulle kunne fungere selv ude decideret forforstærkning, og det er ikke en dyr løsning.

Jeg har haft en Squeezebox Duet. 
Det var en skuffende oplevelse. 

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Jeg har selv en spandfuld squeezebox duet, som jeg overvejer at sætte direkte til nogle effektforstærke. Det skulle kunne fungere selv ude decideret forforstærkning, og det er ikke en dyr løsning.

Jeg har haft en Squeezebox Duet. 
Det var en skuffende oplevelse. 

Mvh Michael
Fair nok Smile jeg har haft en i stuen og en i køkkenet i nogle år efterhånden, det synes jeg ellers har kørt fint. Nu er vi flyttet, så tænkte jeg at udvide
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu