recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MacBook Pro 16" - Hvilke specs?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MacBook Pro 16" - Hvilke specs?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Det kommer jo helt og aldeles an på størrelsen af billederne man arbejder på når man taler om mængden af ram. Snakker man fx om en som Bert Monroy (adobe hall of fame) som arbejder med kunst der er så stort at vi taler terabyte med de billeder han laver, så er 16GB selvsagt ikke nok. Men hvis du sidder med et photo der ukomprimeret i hukommelsen fylder 50mb - så vil hvert eneste lag man fylder på i photoshop jo så også ylde 50MB oveni. Så kan du selv regne ud hvor meget ram du vil få brug for. For i samme øjeblik du løber tør for ram, så vil især adobe benytte sig af sin scratch disk, og det vil så være på din SSD hvor den vil konkurrere med adgang sammen med resten af systemet.

Nu har du jo selv set en del af Max' videoer  - så du kan se hvordan den arbejder og under hvilke forhold.  men du har helt ret i en i7. Udfordringen med ikke at opgradere den fuldt ud fra starten er jo at hvilken form for kompromis ønsker man at lave. Ingen af tingene kan reelt opgraderes, så hvad bliver først "et problem" i forhold til de arbejdsopgaver du vil udsætte den for. Mit umiddelbare bud er nok at grafikken vil stå for så stor en del af arbejdet fremadrettet at det vil være den største opgradering man kan gøre. Den hukommelse man kan få lov at opgradere har ingen indflydelse på performance af grafikkortet da den har sin egen dedikerede ram (og der er dobbelt op på den i 5500m udgaven i forhold til 5300m og det vil fremadrettet have en kæmpe forskel) så hold dig til de 16GB og tag en 5500m grafik løsning. - når alt det så er sagt, så vil en eventuel opgradering fra i9 basis udgaven med et 8GB 5500M kort faktisk kun være 800,- mere end hvis du opgraderer i7 udgaven  (du får jo 1TB ssd med i i9 basis modellen) Så hvis det stod til mig - så ville jeg tage i9 basis modellen og opgradere til 8GB 5500M - og så er der reelt ikke brug for mere.


Hej Claus

Tak for dit svar. Super fint. Og ja jeg kan da godt se, at det måske er bedre at gå med base model i9, men skal lige forstå hvad du kigger på, da jeg ikke kan få din difference på de 800 kr. til at stemme.

2,6 GHz 6-core i7 (base model)
16 GB RAM (standard config)
Radeon Pro 5500M 8 GB (opgraderet)
1 TB SSD (opgraderet)
I alt 24.939 kr.

2,3 GHz 8-core i9 (base model)
16 GB RAM (standard config)
Radeon Pro 5500M 8 GB (opgraderet)
1 TB SSD (standard config)
I alt 25.859 kr.

Pris difference 920 kr.

Men det må næsten være de to muligheder du sammenligner, ikke?

I denne video fra Max Tech der snakker de godt nok om, at man skal opgradere GFX som det aller første, og RAM er mindre vigtigt. Så 16 GB er sikkert rigeligt til mig, men vil jo bare nødig købe for lidt RAM, da jeg jo påtænker  at have computeren i et godt stykke tid.



Til top
hoejfed Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2017
Sted: hjemme
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hoejfed Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2019 kl. 22:13
du er sent ude, jeg har lige været nede i Elgiganten og få 4300 tilbage i prismatch på min mbp 16”.
Hvis du havde købt i torsdags skulle du kun ha givet 21000 for den du taler om.
Nå men base modellen løber fint derudaf. Og det er en fin Mac, har lige solgt min late 2013 15”. Man kan godt mærke på diverse programmer at det en kraftigere maskine.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2019 kl. 19:06
Det kommer jo helt og aldeles an på størrelsen af billederne man arbejder på når man taler om mængden af ram. Snakker man fx om en som Bert Monroy (adobe hall of fame) som arbejder med kunst der er så stort at vi taler terabyte med de billeder han laver, så er 16GB selvsagt ikke nok. Men hvis du sidder med et photo der ukomprimeret i hukommelsen fylder 50mb - så vil hvert eneste lag man fylder på i photoshop jo så også ylde 50MB oveni. Så kan du selv regne ud hvor meget ram du vil få brug for. For i samme øjeblik du løber tør for ram, så vil især adobe benytte sig af sin scratch disk, og det vil så være på din SSD hvor den vil konkurrere med adgang sammen med resten af systemet.

Nu har du jo selv set en del af Max' videoer  - så du kan se hvordan den arbejder og under hvilke forhold.  men du har helt ret i en i7. Udfordringen med ikke at opgradere den fuldt ud fra starten er jo at hvilken form for kompromis ønsker man at lave. Ingen af tingene kan reelt opgraderes, så hvad bliver først "et problem" i forhold til de arbejdsopgaver du vil udsætte den for. Mit umiddelbare bud er nok at grafikken vil stå for så stor en del af arbejdet fremadrettet at det vil være den største opgradering man kan gøre. Den hukommelse man kan få lov at opgradere har ingen indflydelse på performance af grafikkortet da den har sin egen dedikerede ram (og der er dobbelt op på den i 5500m udgaven i forhold til 5300m og det vil fremadrettet have en kæmpe forskel) så hold dig til de 16GB og tag en 5500m grafik løsning. - når alt det så er sagt, så vil en eventuel opgradering fra i9 basis udgaven med et 8GB 5500M kort faktisk kun være 800,- mere end hvis du opgraderer i7 udgaven  (du får jo 1TB ssd med i i9 basis modellen) Så hvis det stod til mig - så ville jeg tage i9 basis modellen og opgradere til 8GB 5500M - og så er der reelt ikke brug for mere.
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2019 kl. 15:48
i dag og nogle år frem er 16 GB helt tilstrækkeligt.
Men om 5-6-7 år kan det være mængden af RAM, der afgør om den stadig kører som en drøm, eller om du har lyst til at udskifte den. Sådan har det i hvert fald været hvis man kigger tilbage på de sidste 30 års computerudvikling.
Så hvis du vælger 32 GB vælger du først og fremmest en fremtidssikring - og en bedre salgs-værdi når/hvis du vil sælge den.
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2019 kl. 14:16
Hej - dejligt med lidt liv

Ja jeg har nemlig også set en del YouTube og specielt Max Yuryev synes jeg laver nogle fede sammenligninger og tests.
Han har bl.a. vist at netop 16GB RAM er nok til Final Cut Pro, specielt pga. det nye "metal-machine" eller hvad det nu hedder, men hvis man bevæger sig over mod Premiere og fx har Photoshop og/eller Lightroom åbnet også, så vil det ikke gøre noget med lidt flere RAM, eller er jeg forkert på den her?

GFX kort skulle være der, hvor man opgraderer først i hvert fald, og CPU den man opgraderer sidste.

Vil bare være ærgerlig over at få for lidt ydeevne nu her, da jeg jo ikke kan opgradere senere, og når jeg smider så mange penge, så kunne det være nice at den kunne holde i et par år!
Dog er det jo også træls, at gå ud og skyde gråspurve med kanoner.

Redigeret af Chrizzy - 02-December-2019 kl. 14:17
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2019 kl. 14:09
16GB ram burde være nok i følge flere videoer på YouTube til fcpx.
Mere end 16GB skulle kun give en minimal forbedring på performance.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2019 kl. 14:01
Jeg kan se at de som standard kommer med SSD, så udover at sørge for RAM nok, så ved jeg ikke hvad der kan/skal anbefales, i forhold til opgraderinger.
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2019 kl. 13:56
Potter
Brixen
Claus

... eller andre Mac-eksperter her?

Af hvad jeg kan se på YouTube, så er den helt standard base model ganske fin og yder rigtig godt - men måske I kan komme med ekstra viden?
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2019 kl. 20:34
Hej

Jeg er ude i at vil skaffe mig en MacBook Pro 16".

Brug:
Den skal bruges til video- og billedredigering.
Alm. surf - streaming af film osv.
Mail, tekstbehandling - herunder lidt store Excel dokumenter til tider, men ikke kæmpe dokumenter.

Udstyr:
Sony A6400 kamera. Skyder i RAW, 1080P HD og 4K H.264. Jeg mener ikke det er oppe i HEVC osv.
iPhone Xs Max
Mavic Mini 1080P HD og 2.7K

Software jeg bruger mest
Lightroom
Photoshop
Final Cut Pro X

Jeg tænker selv, at jeg kan gå med base model 2,6 GHz i7 med 6-kerner. Men så smide 32GB RAM i den og opgradere til Radeon PRO 5500M 8GB GFX. Pris: 26.659 kr.

Til den pris, kan man jo argumentere for, at jeg kunne købe en iMac 5K eller bygge en endnu vildere PC med ret gode komponenter, men... Jeg elsker friheden en bærbar giver mig, og selvom jeg (for længst) er færdig med at studere, så er det bare rart at kunne transportere min computer nemt fra A til B. Hvis jeg har et stort redigeringsprojekt foran mig, så kan jeg nogle gange også finde på, at tage ned på biblioteket og kigge ud over vandet. Ja. Så derfor kigger jeg ikke på stationær. Men enig. Det er mange penge for en bærbar!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu