recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MacBook Pro 16" - Hvilke specs?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MacBook Pro 16" - Hvilke specs?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2019 kl. 20:08
Nej nej jeg skal skam ikke have MSI - det var lidt for sjov. Det er jo en meget "ulige" sammenligning, da alle jo ved at RTX 2070MaxQ er meget bedre end 5500M og man skal jo se på helheden.

Tjekker man den denne video fra Max som han uploadede i forgårs, så siger han ved 6:07 min. at 32GB RAM er hurtigere end 16GB RAM ved store filer i Photoshop og Lightroom, men lige efter siger han, at 16GB vil være rigeligt for langt de fleste mennesker, som ikke skal arbejde mega hurtigt. Samtidig siger han igen, at det er GPU der er det vigtigste: https://www.youtube.com/watch?v=HFqnkN429UI

Så det må blive en i9 standardmodel med 16GB RAM og 8GB GFX.

Eller er det ligefrem det værd, blot at gå med 2,6 GHz 6-core Intel Core i7-processor standardmodellen og så opgradere grafikkortet på den? Max Tech er jo ret imponeret over den mindste standardmodel.

Tak claus Heart


Redigeret af Chrizzy - 04-December-2019 kl. 20:17
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2019 kl. 05:03
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Nej nej jeg skal skam ikke have MSI - det var lidt for sjov. Det er jo en meget "ulige" sammenligning, da alle jo ved at RTX 2070MaxQ er meget bedre end 5500M og man skal jo se på helheden.

Hej Chrizzy.

Jeg har endnu ikke set et udførligt review af den MSI P75 Creator som Max Yuryev sammenligner med. Men der er en ting jeg syntes, at du og andre der læser denne tråd bør vide. RTX 2070 Max-Q findes i 2 forskellige udgaver, med forskellig TDP settings, og MSI bruger i den tidligere udgave P65 Creator den langsomme. Her er et link til et review:


QUOTE: 'The RTX 2070 Max-Q is available with two different TDP settings and therefore different levels of performance.

MSI has chosen to go with the lower-clocked version of the RTX 2070 Max-Q, which has a TDP of 80 watts and clock rates of 885-1185 MHz. This means that the multimedia notebook only makes the last place in our comparison field. The results are below average compared to the notebooks equipped with an RTX 2070 Max-Q chip in our database in the 3DMark 11, 3DMark Fire Strike and Cloud Gate benchmarks.'

Som sagt ved jeg ikke hvilken version af RTX 2070 Max-Q bruger i P75 Creator, men hvis du skulle ønske at læse et review med den hurtige version af RTX 2070 Max-Q, vil jeg anbefale dig at kigge på denne liste:


Hvis du klikker på en af dem, kommer du til et udførligt review, med fordele og ulemper af denne specifikke model.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 05-December-2019 kl. 09:31
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 10:49
Chrizzy check også Luke Miani's Youtube han laver en masse om Mac og har checket et par varianter af Macboob Pro:



Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 14:47
Hej Chrizzy, så lige dit indlæg.Embarrassed Har været på farten med nogle stramme deadlinesStern Smile 

Er sådan set enig med Claus, men nu ved vi ikke hvad fremtiden bringer og med hvilke formater du vil redigere i fremtiden etc.?

Efter jeg så dit indlæg, så lavet jeg lige en kort test på ram forbruget på min iMac Pro. 
Final Cut Pro X kørende som eneste applikation.

Et projekt på 35 sek. med en opløsning i 4K 24fps. Codec apple pro res.422 
Optagelserne er skudt med Red i Raw på 4.5K opløsning.

I FCPX benyttes 2 video spor (3) der er også en tekst - 2 gange cross dissloves - der er lidt slowmotion ca. 5 sek med optical flow lagt på.

Der bliver i gennemsnit brugt 22GB Ram total. Alle Core er udnyttede til ca. 85% og min GPU "kun det indbygget" benyttes der ca. 70% på. "kun rendering, ingen eksport"

Ingen Swapdisk benyttes da der er rigelig med ram at tage afTongue

Hvis jeg nu kun havde haft 16GB Ram så vil blivet lavet en swap fil på min harddisk og det hele vil køre langsommere.Unhappy

16GB Ram kan være nok, men kommer du bare i nærheden af det lille bitte projekt jeg omtaler, så er det altså for lidt. 

Du får måske også opgradet dit/dine kamera eller lign. inden du måske skifter din Mac Book Pro igen om 3-4år.

PS: Hvis du f.eks. skal eksporter til HEVC H265 på din nye 16" så har du noget glæde dig til..... Den T2 Chip sætter godt nok gang i tingene, den nye Mac Book Pro er nok 3-4 gange så hurtig som den nyeste iMac 27" med i9 8 core. "HEVC H265 encodning"

Og nu også efter at apple har opgraderet sin Metal Engine så er der virkelig run på. 






Redigeret af Potter - 06-December-2019 kl. 14:52
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 18:32
Hej Potter!

Bedre sent end aldrig

Tak for testen. Det er sgu fedt du lige prøvede det af. Og spændende læsning. Men... Damn you - jeg kan jo godt se nu, at jeg så gør klogt i at vælge 32 GB RAM og opgradere GFX til 8GB 5500M.

Og du snakker nok også for, at man vælger i9 med 8 kerner? Så lugter man også til en maskine til 30K.

Eller kan man gå med 6-kerner i7 og så opgradere til 32GB RAM og 8GB GFX?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2019 kl. 10:17
Hej Chrizzy.

Jeg sidder lige og læser et memo til Apple Authorized Service Providers, om et problem med popping sound, når playback bliver stoppet på deres MacBook Pro (16-inch, 2019). Jeg ved ikke om det kan ændre på det tidspunkt du vil købe på? Så her er det.

QUOTE:' The memo shared with Apple Authorized Service Providers reads as follows:
If a customer hears a popping sound when playback is stopped on their MacBook Pro (16-inch, 2019)

When using Final Cut Pro X, Logic Pro X, QuickTime Player, Music, Movies, or other applications to play audio, users may hear a pop come from the speakers after playback has ended. Apple is investigating the issue. A fix is planned in future software updates. Do not set up service, or replace the user's computer, as this is a software-related issue.'


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 07-December-2019 kl. 10:18
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2019 kl. 11:05
Apple er udemærket klar over problemet og det bliver da løst. Take it easy......

Det er iøvrigt ikke kun relateret til Mac Book Pro 16"Wink 
Det er et software problem og der findes en midlertidig løsning. Så som at starte Quicktime og vælg ny optagelse, man behøver ikke dog at starte en optagelse, eller man kan bare nøjes med at sætte et par hovedtelefoner til etc. Voila.Smile







Redigeret af Potter - 07-December-2019 kl. 11:15
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2019 kl. 16:59
Jeg tager det helt roligt og tør godt købe selvom der er et mindre problem ;)

Men Potter; hvilken minimum konfig vil du så anbefale man laver sin MacBook Pro 16” i?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2019 kl. 19:36
Mit bud på en minimum konfiguration vil være en 2.3GHz. 32GB Ram. 8GB GPU. og med standard 1TB SSD. Kr. 29.299,- Embarrassed
Mit personlig valg vil som minimum være med 2TB. SSD. Men der findes nu ultra hurtige eksterne Thunderbolt SSD diske hvis behovet skulle opstår senere, de er bare så pokkers dyre men er næsten ligeså hurtig som den indbygget.

PS: Spændende at se hvad den nye Mac Pro løber op i med minium 16Core - 384GB Ram - 2x Radeon Vega Pro II. Duo (128 GB Ram på GPU´erne) very very nice. Et gæt 175KCry

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2019 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

  PS: Spændende at se hvad den nye Mac Pro løber op i med minium 16Core - 384GB Ram - 2x Radeon Vega Pro II. Duo (128 GB Ram på GPU´erne) very very nice. Et gæt 175KCry

Hej Potter.

Jeg håber at det er OK med  Chrizzy, at jeg lige låner tråden for at give dog to informationer on den nye Mac Pro. Den kan bestilles i USA fra den 10 december. Mine informationer siger så ikke noget om, hvornår den kan leveres.

Hvert Radeon Vega Pro II Duo består af to Grafikchips forbundet med AMD gamle version af Infinity Fabric. Hvis man har to Radeon Vega Pro II Duo, får man så en total af 4 Grafikchips som så alle bliver forbundet med Infinity Fabric. Denne interne bus har et program som DaVinci Resolve så adgang til. 

Derfor forventer jeg at med Radeon Vega Pro II Duo kan man lægge mængden af vRam sammen, og ikke som i dag hvor de nuværende Grafikkorts vRam IKKE kan lægges sammen.

Så derfor tror jeg, at mange brugere vil kunne klare sig med færre Radeon Vega Pro II Duo end de tror.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 08-December-2019 kl. 11:30
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2019 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

  PS: Spændende at se hvad den nye Mac Pro løber op i med minium 16Core - 384GB Ram - 2x Radeon Vega Pro II. Duo (128 GB Ram på GPU´erne) very very nice. Et gæt 175KCry

Hej Potter.

Jeg håber at det er OK med  Chrizzy, at jeg lige låner tråden for at give dog to informationer on den nye Mac Pro. Den kan bestilles i USA fra den 10 december. Mine informationer siger så ikke noget om, hvornår den kan leveres.

Hvert Radeon Vega Pro II Duo består af to Grafikchips forbundet med AMD gamle version af Infinity Fabric. Hvis man har to Radeon Vega Pro II Duo, får man så en total af 4 Grafikchips som så alle bliver forbundet med Infinity Fabric. Denne interne bus har et program som DaVinci Resolve så adgang til. 

Derfor forventer jeg at med Radeon Vega Pro II Duo kan man lægge mængden af vRam sammen, og ikke som i dag hvor de nuværende Grafikkorts vRam IKKE kan lægges sammen.

Så derfor tror jeg, at mange brugere vil kunne klare sig med færre Radeon Vega Pro II Duo end de tror.

Hilsen Carsten.

Carsten, du forventer???  Jeg ved ikke hvor du henter dine oplysninger og informationer fra? Men du kan den dag i dag sagtens lægge GPUérne sammen i f.eks. DaVinci Resolve no problema. I øvrigt har jeg 2x eGPU til rådighed samt det indbygget og alle 3 giver maks ydelse. Ca. 3.5 gange ydelse i forhold til det indbygget aleneWink  Jeg kan jo ikke vide hvad andre tror? eller kender til deres behov, men en ting er sikkert, flere og flere applikation benytter mere og mere GPU kræfter og jeg kan jo selv se hvor meget ekstra der er at henteBig smile 

Der skal bestemt nok komme nogle benchmark med 2X Vega Pro II Duo m.fl. 

Til din orientering, så har jeg min viden og erfaring fra b.la. da jeg er Apple ACMT/ACIT certified m.fl. og har været på Macintosh/ Apple siden 1984.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2019 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Mit bud på en minimum konfiguration vil være en 2.3GHz. 32GB Ram. 8GB GPU. og med standard 1TB SSD. Kr. 29.299,- Embarrassed
Mit personlig valg vil som minimum være med 2TB. SSD. Men der findes nu ultra hurtige eksterne Thunderbolt SSD diske hvis behovet skulle opstår senere, de er bare så pokkers dyre men er næsten ligeså hurtig som den indbygget.

PS: Spændende at se hvad den nye Mac Pro løber op i med minium 16Core - 384GB Ram - 2x Radeon Vega Pro II. Duo (128 GB Ram på GPU´erne) very very nice. Et gæt 175KCry


Og jeg havde egentlig også tænkt på samme konfiguration, men nu har jeg set flere video reviews med Luke Miani og Max Tech og de siger jo begge to, at standard modellen er fin til generelt de fleste mennesker. Den render lidt langsommere selvfølgelig, men har man ikke intentioner om RED RAW 4, 6 og 8K ja så kan man komme langt med den mindste model. Så er faktisk kommet lidt i tvivl. Hvis jeg ikke har nogle planer om RED RAW, men blot alm. 4K fra mit Sony kamera og min drone lige p.t. ja, så ved jeg ikke hvilke specs jeg skal gå med. Luke Miani siger godt nok, at opgradering til de 32 RAM er nice, hvis man har et par ekstra programmer åbnet sammen med redigering i FCPX, men lige efter siger han så også at standard modellen er rigeligt for mange. Han sammenligner netop standard i7 modellen med standard i9 modellen som er opgraderet til 32GB Ram og 8GB GFX og for de 1.000 USD ekstra der er det faktisk ikke så meget vildere performance han får.

Så nu er jeg i tvivl igen! Ahh...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu