recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dæmpe vibrationer og resonans fra fryser
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dæmpe vibrationer og resonans fra fryser

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dæmpe vibrationer og resonans fra fryser
    Sendt: 02-December-2019 kl. 16:27
Ved det er lidt off-topic men tænker der sidder nogle urimeligt kloge og vidende mennesker herinde.

Jeg har været så dum, at jeg har købt et lg fryseskab. I butik var den næsten lydløs, prisen passede budgettet efter huskøb og indretningen var som vi skulle bruge. Alt var godt..... Indtil den blev tændt i hjemmet. Den larmer.helt latterligt med sit brum fra kompressor. Lg sendte teknikker ud og svaret var, at sådan lyder de. Det er min indretning der gør den lyder værre.
Nu er jeg lidt følsom over for lavfrekvent støj, og står derfor og er irritabel over den. 
Teknikker fortalte at det bl.a. Skyldes klinker på gulvetnog at den skyder vibrationer ind ind i skabsmiljøet som forplanter sig i væggene. 

Er der noget man kan stille fryseren på eller andet, som kan dæmpe disse vibrationer og resonans?

En enkelt har foreslået mig at stille den på en celotex plade.


Redigeret af aerik - 02-December-2019 kl. 16:30
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2019 kl. 17:01
Gummifødder under køleskab vil kunne afkoble det mekanisk fra gulvet.

Lydbølger vil kunne forplante sig ud i skabet det eventuelt står i, der kan gå helt i selvsving og forstærke lyden.
Her kan du øge vægten af skabsvæggene med eksempelvis bitumenplader
(https://www.biltema.dk/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214).

Du skal også være sikker på at fryseskabet ikke rører ved skabet det eventuelt står i, her kan vibrationer forplante sig.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2019 kl. 17:10
Fryseskab skal stå i water, og skal trækkes ud fra væggen, 5 cm frirum bag fryser anbefales. Der skal også være frirum til siderne, og alt dette er der garanteret også styr på.
Det næste jeg faldt over var Carsound, hvor butyl plader til dæmpning af bilkarosseri, også kan bruges til resonansdæmpning af hårde hvidevarer. Her er det vel sider og bund på indbygningsskabet, der skal fores med pladerne, og eventuel også med den ekstra dæmpning der anbefales.

Et saks fra nettet og Carsound :

Støjdæmpning er IKKE kun til bilen!
Støjdæmpepladerne af butyl blev oprindeligt udviklet til at dæmpe ubåde og udover støjdæmpning af biler, så bliver det i dag brugt i både tog, fly og helikoptere, samt mange steder i industrien i både maskiner og ventilationsanlæg.
Mange steder i hjemmet er også plaget af irriterende støj/vibrationer. Her er et par eksempler på hvor man kan drage stor fordel af støjdæmpepladerne:
• Køkkenvasken* • Køleskabet
• Vaskemaskinen • Fryseren
• Computerkabinettet • Højttalere m.m.
*: Hvis du endnu ikke har prøvet at montere et lille stykke af vores butyl-støjdæmpning under din aluminumsvask, så kig forbi, så giver vi et gratis stykke, så du kan se hvor effektivt det er!
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2019 kl. 19:49
tak for svaret begge to. JEg havde styr på alt med montagen undtagen de 5 cm bag ved. Dette oplyste servicetekniker intet om. Jeg tror planen bliver som følger, en lidt større plade lave af celoplex og så spænde hele skabet efter samt montere nogle af de plader på skabet. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2019 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

En enkelt har foreslået mig at stille den på en celotex plade.


Du ved godt at Celotexplader er yderst brandfarlige?

Så hellere en stor flise, eller andet yderst tungt, der ikke kan vibrere.
Men, hvis du skal gøre det effektivt, skal du høre/føle dig frem til kilden og hvor du skal sætte ind for at opnå noget.


Klaus


Redigeret af KlausDM - 02-December-2019 kl. 23:14
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 00:16
Man kan i f.eks. LIDL ofte købe en pakke med 4 gummifødder, som dem man sætter under vaskemaskiner m.v. De er effektive, og koster 40-50,- for en pakke med 4. Jeg bruger dem under vaskemaskine og tumbler, og har ingen vibrationer ned i klinkegulvet i bryggerset.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 06:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

En enkelt har foreslået mig at stille den på en celotex plade.


Du ved godt at Celotexplader er yderst brandfarlige?

Så hellere en stor flise, eller andet yderst tungt, der ikke kan vibrere.
Men, hvis du skal gøre det effektivt, skal du høre/føle dig frem til kilden og hvor du skal sætte ind for at opnå noget.


Klaus
Jo, det er jeg klar over, men tænkte at de 60x60 cm ikke var det der skulle gøre udfaldet.. Meeeen ved nærmere eftertanke kan det være en ny plade i rette dimensioner med butylplade kunne gøre det i stedet.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 08:20
Hvis du vælger at købe butylplader, så ville jeg lige sikre mig at de er lavet til indendørs brug - det vil være træls at tilføre alt for meget skidt til indeklimaet (specielt aktuelt hvis de sidder et lidt lunt sted).
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Hvis du vælger at købe butylplader, så ville jeg lige sikre mig at de er lavet til indendørs brug - det vil være træls at tilføre alt for meget skidt til indeklimaet (specielt aktuelt hvis de sidder et lidt lunt sted).

Hmm det havde jeg ikke tænkt nok over... Bum bum hvordan undersøges det mon....

Jeg kan godt mærke der lige skal undersøges lidt inden jeg laver en færdig løsning.
Til top
sl1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2006
Sted: Hørsholm, DK
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sl1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Hvis du vælger at købe butylplader, så ville jeg lige sikre mig at de er lavet til indendørs brug - det vil være træls at tilføre alt for meget skidt til indeklimaet (specielt aktuelt hvis de sidder et lidt lunt sted).

Hmm det havde jeg ikke tænkt nok over... Bum bum hvordan undersøges det mon....

Jeg kan godt mærke der lige skal undersøges lidt inden jeg laver en færdig løsning.

PÅ carsounds  hjemmeside , stå deres til også at blive brugt indedørs. så dem kan man vel spørge ind til om der er et miljøproblem.
Til top
Actor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2016
Sted: dk
Status: Offline
Point: 186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Actor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 11:17
Jeg havde samme problem. Til sidst ringede og bestilte jeg det mindst støjende køleskab de havde. De kom og installerede det nye og kørte igen! Det larmede dobbelt så meget som det gamle!!!Jeg klagede. De sendte en professionel montør. “Det holder sig lige inden for den tilladte grænse! Men jeg tror vi skal prøve med en ny kompressor.” Miraklet skete. Vi kan slet ikke høre det mere! Og han kommer med i min aftenbør hver dag. ClapClap
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 12:02
Beregnet til vaskemaskiner o.lign. - https://www.bauhaus.dk/gummimatte-sort-60x60-cm.html
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu