recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dæmpe vibrationer og resonans fra fryser
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dæmpe vibrationer og resonans fra fryser

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 18:29
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 20:02
Jeg havde tilsvarende problemer med et køle-fryseskab for et par måneder siden. Det var kun godt et år gammelt og jeg har ikke tidligere bemærket nogen særlig støj (udover normal "susen" i rørene, når kompressoren går i gang). Men nu var der også en irriterende og tiltagende kraftig vibrationsstøj.

Det står inde i et højskab, men er ikke et rigtigt indbygningskøleskab, så jeg kunne godt trække det lidt ud fra væggen. Det hjalp dog kun en smule - formentlig blot pga mindre resonans.

Efter at have trukket det helt ud, kunne jeg mærke/høre, at det var de små kobberrør til kompressoren der vibrerede og gav lyd fra sig, når den gik i gang. Jeg satte dem derfor i spænd med nogle flamenco-klodser, hvorefter støjen stort set forsvandt.

Om det er en god løsning - og om det har betydning for skabets levetid/drift ved jeg dog ikke - men indtil videre virker det.  


Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2019 kl. 19:06
Vis det ikke står 100% i vater kan det godt resultere i mere larm, 
Vis du har sat det ind i et skab i dit køkken skal der kunne cirkulere luft bag om skabet, altså igennem soklen foran rundt om køleskabet også ud foroven, 
Har du sat det ind i et almindeligt højskab, uden de påkrævede huller til cirkulation?vil kompressoren komme til at larme Mere pga den blir lidt overbelastet, 
Plus at støjen så også vil blive kastet fremad fra bagsiden af skabet, istedet for igennem ventilations hullerne nedad eller opad i skabet.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu