recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Aktive højttalere til Atmos?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Aktive højttalere til Atmos?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Aktive højttalere til Atmos?
    Sendt: 06-December-2019 kl. 13:06
Igen én af de her ting, som jeg dårligt kan være den første til at overveje:

I et 7.x.4 Atmos setup skal der jo som oftest anvendes en ekstra forstærker til to af kanalerne.
Er der nogen som anvender, eller har overvejet at anvende, aktive højttalere i stedet for en forstærker?

Vi kan godt lide en clean og pæn biograf. Konen er i forvejen lidt knotten over den ekstra forstærker, som behøves for at trække vores bass shakere, så udsigten til endnu en forstærker ifm. Atmos er absolut ikke noget hun bifalder!
Jeg har kigget JonasH lidt over skuldrene og ved, at han bruger JBL Control 1 som loft-højttalere. Dem kender jeg så primært fra OB-vogne og små TV-studier, så blev lidt overrasket over valget, men de spiller sgu ok, de er ikke voldsomt store og så er de piv-billige, og findes desuden i en aktiv version, Control 2P, hvor forstærkeren sidder indbygget i den ene højttaler, som så blot forbindes med den anden, som reelt set blot er en Control 1. Man kunne altså have ét sæt Control 1 og ét sæt Control 2P, uden at behøve tænke på ekstra forstærker.

I teorien synes jeg det er genialt ... men overser jeg noget?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 13:46
For mit eget vedkomne dropper jeg nok ideen med aktive højttalere fordi der i så fald skal trækkes både strøm- og audio-kabel til hver højttaler. Så er det lidt simplere passive
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

For mit eget vedkomne dropper jeg nok ideen med aktive højttalere fordi der i så fald skal trækkes både strøm- og audio-kabel til hver højttaler. Så er det lidt simplere passive

Good point, men netop i tilfældet med JBL-løsningen (ikke, at jeg har stirret mig blind på denne!) så er det ikke mere besværligt - du trækker blot strøm til én højttaler, og signal fra receiveren til tre. Den sidste forbindes som passiv slave direkte fra højttaleren med forstærker i.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 18:29
En aktiv højttaler er bare en passiv højttaler med forstærkeren placeret meget tæt på :) så fin til Atmos hvis man kan trække strøm. 

Eneste teoretiske ulempe jeg kan komme på er, at lange signalkabler (medmindre balanceret) er mere følsomme overfor støj end højttalerkabler. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 18:40
Ift JBL Control er den bestemt ikke perfekt, men hos mig gør den det godt nok til ikke at irritere eller trække oplevelsen ned. Skal dog helst deles ved 120hz. Men generelt meget imponerende til prisen! Jeg købte dem da jeg ikke vidste (og stadig ikke ved) hvad jeg vil have til surrounds og atmos i længden. :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Eneste teoretiske ulempe jeg kan komme på er, at lange signalkabler (medmindre balanceret) er mere følsomme overfor støj end højttalerkabler.

Tror ikke det ville skabe problemer nede i min bio, da den nærmeste loft- højttaler ville være placeret blot 3-4 meter fra min receiver Smile
Det er i øvrigt min erfaring, at lange signalveje, selv ubalancerede, sjældent er noget problem i sig selv. Det bliver primært relevant, når mange signaler mixes sammen og forstærkes, og i PA/live sammenhæng, hvor kabelføring kan være flere hundrede meter, eller endda kilometer.

Tilføjelse: husker ikke, er det "Pro" modellerne du har?


Redigeret af jacobe - 06-December-2019 kl. 19:07
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 19:58
Jeg har Control 1Pro. Tror jeg gav 900 for et sæt hos Thomann. Jeg har en plan om opgradering i 2020, så der kan jeg kloge mig mere på hvor stor forskel bedre modeller gør. Men indtil videre synes jeg overraskende nok ikke at de falder igennem. 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu