recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårlig wi-fi dækning i hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dårlig wi-fi dækning i hus

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dårlig wi-fi dækning i hus
    Sendt: 10-December-2019 kl. 20:34
Flyttet ind i nyt hus, hvor at jeg praktisk talt ingen wifi-dækning har i bagerste del af huset....

Routeren står i teknikskab, og fra teknikskab er der trukket kabel - cat 6 - til det bagerste rum i huset -  men hvad skal jeg bruge for at få wifi-dækning i det bagerste rum ?...wi-fi extender ?...accesspoint ??

- det skal helst være sådan at der er eet og samme netværk vi kobler os på, så vi ikke hele tiden skal skifte netværk alt afhængig af i hvilken ende af huset vi måtte befinde os i.....

Og så må det gerne være super nemt at sætte op, således at en wi-fi tosse som jeg, kan finde ud af det :)

På forhånd tak.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2019 kl. 21:00
skridt nummer 1 er at give os noget mere information.
Hvor langt er der fra tekniskskab til der hvor du ønsker dækning. 5GHz båndet dækker typisk kun i radius af op omkring 5m og helst uden alt for mange vægge/glas/planter etc.
Men ubiquity's AP'ere er der mange der sværger til hvis man vil have noget lidt mere "prof" i hjemmet, men ellers kan noget google mesh, eller lignende nok også gå an. Google mesh er nok noget af det letteste at sætte op for "ikke nørder" som bare slet ikke gider rode med det og skal man have mere end 2 AP'ere alligevel, så er vi alligevel oppe i det prisleje.
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2019 kl. 21:05
- fra teknikrum og til bagerste værelse er der ca. 12-13 meter.
Men; der er "hardwired" til datastik i bagerste værelse - kan man ikke sætte "et-eller-andet" til dette stik, og derved opnå fuld dækning ??
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2019 kl. 21:48
Jeg købte sådan to, virker fint: 

Bruger min eksiterende router og så bare disse to som ap'er

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2019 kl. 23:05
Er det udbyderens router der står i teknikskabet?
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 07:21
Det korte svar er, at du skal bruge et acces point som du kabler i den anden ende af huset. Så kommer den lidt længere diskussion om hvilket acces point du så skal vælge!?

Rigtigt mange er glade for ubiquity, og jeg bruger selv 2 stk AC-LITE. De er rimeligt ligetil at sætte op (du skal dog nok vide lidt om netværk), de får strøm gennem PoE - så det er ikke nødvendigt med strømstik der hvor det skal side, og sidst (men ikke mindst) så er de klippestabile. Siden jeg satte mine op (for 2½ år siden) har jeg ikke rørt ved mit net og det kører bare derudaf.

Du kan også vælge alle mulige andre acces points (faktisk ville du kunne tage hvilket som helst), så det er op til dig hvordan det må se ud, hvad det må koste og at læse folks anmeldelser af de forskellige produkter. Pas dog på med at stirre dig blind på hastighed - i et hjemmenetværk vil stabilitet i mine øjne være mindst lige så vigtigt.
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 08:31
Jeg lavede selv skifte til et Mesh system. det kører bare.. 

Jeg har TP-Link Deco M5, men Google Wi-Fi og andre er med garanti ligeså nemme at sætte op. 
Jeg har slået Wi-FI fra på min udbyder router, og kører udelukkende på 2 af de 3 TP-Link "noder" .. den 3. er slet ikke nødvendig at sætte op i mit hus. 
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 10:07
Jeg købte bare den billigste router med gigabit switch, jeg kunne finde og satte den op som access point. Det kører uden problemer, og der findes masser af udførlige guides til, hvordan man skal sætte det op. 
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Er det udbyderens router der står i teknikskabet?

- Ja ( Hiper), har lige fået lagt fiber ind. Og synes at montøren sagde, at Hipers egne routere var "kodet" til Hipers fibernet, men jeg kan have hørt forkert...
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Det korte svar er, at du skal bruge et acces point som du kabler i den anden ende af huset. Så kommer den lidt længere diskussion om hvilket acces point du så skal vælge!?

Rigtigt mange er glade for ubiquity, og jeg bruger selv 2 stk AC-LITE. De er rimeligt ligetil at sætte op (du skal dog nok vide lidt om netværk), de får strøm gennem PoE - så det er ikke nødvendigt med strømstik der hvor det skal side, og sidst (men ikke mindst) så er de klippestabile. Siden jeg satte mine op (for 2½ år siden) har jeg ikke rørt ved mit net og det kører bare derudaf.

Du kan også vælge alle mulige andre acces points (faktisk ville du kunne tage hvilket som helst), så det er op til dig hvordan det må se ud, hvad det må koste og at læse folks anmeldelser af de forskellige produkter. Pas dog på med at stirre dig blind på hastighed - i et hjemmenetværk vil stabilitet i mine øjne være mindst lige så vigtigt.

- om jeg køber et accespoint og sætter til datastikket i væggen, vil det have sin egen kode, eller vil det have samme kode/netværk som routeren i teknikskabet har ?
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Jeg lavede selv skifte til et Mesh system. det kører bare.. 

Jeg har TP-Link Deco M5, men Google Wi-Fi og andre er med garanti ligeså nemme at sætte op. 
Jeg har slået Wi-FI fra på min udbyder router, og kører udelukkende på 2 af de 3 TP-Link "noder" .. den 3. er slet ikke nødvendig at sætte op i mit hus. 

- mesh har jeg også kigget på. Men udover at jeg er bange for om det har nok rækkevidde, så håbede jeg også at der måtte være en billigere løsning, nu hvor jeg har har datastik i husets bagerste værelse.
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2019 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Jeg købte bare den billigste router med gigabit switch, jeg kunne finde og satte den op som access point. Det kører uden problemer, og der findes masser af udførlige guides til, hvordan man skal sætte det op. 

- men vil jeg så ikke få to netværk at skulle logge på ? Eet vil være router i teknikskab, et andet vil være hvor at ekstra-routeren vil være ?  
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu