recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårlig wi-fi dækning i hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dårlig wi-fi dækning i hus

 Besvar Besvar Side  <1 45678 10>
Forfatter
Besked
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af orm08 orm08 skrev:

forstår ikke helt modstanden mod Mesh, den situation som trådstarter beskriver med betonvægge, hvor 1 router ikke kan dække.

Hvorfor bøvle med Access Points eller 1 router, når nu der en teknologi designet til netop det scenarie

Hvis man ikke ønsker at gå i seng med Google, er mange andre Mesh netværk: Netgear, TP-Link, Jensen ....



Et AP er en kablet forbindelse, så fra selve AP'et er der 100% wifi-styrke, og det aftager så efterhånden som du bevæger dig væk fra det. Som jeg forstår det har en Mesh-enhed kun den wifl-styrke, den kan trække trådløst fra en anden Mesh-enhed (og har man tre, er der endnu en enhed til at tabe styrke), hvorfor den ikke vil have 100%. Hvis man har et hus, der er indrettet på en måde, så det trådløse signal møder for mange forhindringer, risikerer man en noget lavere hastighed end for et kablet AP.

Det er muligt, jeg komplet misforstår det hele, men så er der sikkert en behjertet sjæl, der kan gøre mig klogere :-)
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Oprindeligt skrevet af orm08 orm08 skrev:

forstår ikke helt modstanden mod Mesh, den situation som trådstarter beskriver med betonvægge, hvor 1 router ikke kan dække.

Hvorfor bøvle med Access Points eller 1 router, når nu der en teknologi designet til netop det scenarie

Hvis man ikke ønsker at gå i seng med Google, er mange andre Mesh netværk: Netgear, TP-Link, Jensen ....



Et AP er en kablet forbindelse, så fra selve AP'et er der 100% wifi-styrke, og det aftager så efterhånden som du bevæger dig væk fra det. Som jeg forstår det har en Mesh-enhed kun den wifl-styrke, den kan trække trådløst fra en anden Mesh-enhed (og har man tre, er der endnu en enhed til at tabe styrke), hvorfor den ikke vil have 100%. Hvis man har et hus, der er indrettet på en måde, så det trådløse signal møder for mange forhindringer, risikerer man en noget lavere hastighed end for et kablet AP.

Det er muligt, jeg komplet misforstår det hele, men så er der sikkert en behjertet sjæl, der kan gøre mig klogere :-)
jeg har kablet mine mesh enheder.
Men kører man med trådløse mesh enheder / ap så mister man en del hastighed.
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Jeg forstår faktisk ikke alt det ekstra routere og AP... Jeg har en Apple Airport Extreme stående i den en ende af huset, og den dækker tre etager (incl to teenagere). Det kører fremragende, og er rasende nemt at sætte op.


Men du er med på, at selvom du ikke kender/ har oplevet folk fra Honduras, ja så findes disse mennesker?

Sagt på en anden måde: Bare fordi det ikke er et problem i dit hus, ja så er det jo ikke gældende for alle andre, som er mere end 5 cm fra din næsetip..

(Især nye huse afskærmer rigtig meget grundet byggereglementerne beskriver materialer, som ikke kige frem hjælper trådløse signalers bevæggelse mellem rum)
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af orm08 orm08 skrev:

forstår ikke helt modstanden mod Mesh, den situation som trådstarter beskriver med betonvægge, hvor 1 router ikke kan dække.

Hvorfor bøvle med Access Points eller 1 router, når nu der en teknologi designet til netop det scenarie

Hvis man ikke ønsker at gå i seng med Google, er mange andre Mesh netværk: Netgear, TP-Link, Jensen ....




Tror ikke som sådan at der er modstand mod Mesh... Folk gør dog opmærksom på, at det rent teknisk ikke er den bedste løsning.

Men du har helt ret, mesh er den rigtige løsning til ikke-nørder!

(Et andet problem er så, at Mesh også er meget dyrt, hvis det skal være nogle af de produkter, som er gennemtestet, og ikke stjæler for meget af båndbredden)
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

jeg har kablet mine mesh enheder.
Men kører man med trådløse mesh enheder / ap så mister man en del hastighed.

Hvilken Mesh-løsning har du valgt? Det virker ikke helt simpelt at kable enhederne, når man læser på nettet, og anmeldelserne forholder sig typisk ikke til den mulighed, men det ville også være den løsning, jeg ville vælge, når nu jeg har trukket kabler i huset. Det lader heller ikke til, at producenterne gør opmærksom på den mulighed i deres manualer.
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

jeg har kablet mine mesh enheder.
Men kører man med trådløse mesh enheder / ap så mister man en del hastighed.

Hvilken Mesh-løsning har du valgt? Det virker ikke helt simpelt at kable enhederne, når man læser på nettet, og anmeldelserne forholder sig typisk ikke til den mulighed, men det ville også være den løsning, jeg ville vælge, når nu jeg har trukket kabler i huset. Det lader heller ikke til, at producenterne gør opmærksom på den mulighed i deres manualer.


Umiddelbart giver det heller ikke mening af tale om mesh, hvis alle enheder er kablet til moderenheden/routeren..
Fordi så er der jo ikke nogen grund til at enhederne bruger Mesh teknologien til at sende til hinanden trådløst, og derfor har man betalt mere for sin løsning end man havde behøvet.

Mesh-enhederne fungerer formentlig fint med kabler, måske endda bedre, men Mesh-delen er jo ligegyldig så..
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

jeg har kablet mine mesh enheder.
Men kører man med trådløse mesh enheder / ap så mister man en del hastighed.

Hvilken Mesh-løsning har du valgt? Det virker ikke helt simpelt at kable enhederne, når man læser på nettet, og anmeldelserne forholder sig typisk ikke til den mulighed, men det ville også være den løsning, jeg ville vælge, når nu jeg har trukket kabler i huset. Det lader heller ikke til, at producenterne gør opmærksom på den mulighed i deres manualer.


Umiddelbart giver det heller ikke mening af tale om mesh, hvis alle enheder er kablet til moderenheden/routeren..
Fordi så er der jo ikke nogen grund til at enhederne bruger Mesh teknologien til at sende til hinanden trådløst, og derfor har man betalt mere for sin løsning end man havde behøvet.

Mesh-enhederne fungerer formentlig fint med kabler, måske endda bedre, men Mesh-delen er jo ligegyldig så..
Mesh giver også lettere administration.
Du skal ikke konfigurer alle enhederne, men kun på master enheden.
Jeg bruger iøjeblikket 3 Asus enheder, de er ikke specielt dyre.
En som master og 2 stk som mesh clienter.
Det tager kun et par minutter at tilføje en ekstra mesh client.
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

jeg har kablet mine mesh enheder.
Men kører man med trådløse mesh enheder / ap så mister man en del hastighed.

Hvilken Mesh-løsning har du valgt? Det virker ikke helt simpelt at kable enhederne, når man læser på nettet, og anmeldelserne forholder sig typisk ikke til den mulighed, men det ville også være den løsning, jeg ville vælge, når nu jeg har trukket kabler i huset. Det lader heller ikke til, at producenterne gør opmærksom på den mulighed i deres manualer.


Umiddelbart giver det heller ikke mening af tale om mesh, hvis alle enheder er kablet til moderenheden/routeren..
Fordi så er der jo ikke nogen grund til at enhederne bruger Mesh teknologien til at sende til hinanden trådløst, og derfor har man betalt mere for sin løsning end man havde behøvet.

Mesh-enhederne fungerer formentlig fint med kabler, måske endda bedre, men Mesh-delen er jo ligegyldig så..
Mesh giver også lettere administration.
Du skal ikke konfigurer alle enhederne, men kun på master enheden.
Jeg bruger iøjeblikket 3 Asus enheder, de er ikke specielt dyre.
En som master og 2 stk som mesh clienter.
Det tager kun et par minutter at tilføje en ekstra mesh client.

Kan man ikke administrere det hele fra en app? Jeg kan godt lide den brugervenlighed, og man kan fx. købe TP-Link Deco M4 med tre enheder til 1.200, og der får man så en router og to AP'er, hvilket vel er en ret god pris.

De laver vist også kun ét netværk, så man ikke skal vælge mellem 2,4 og 5 GHz. Det kan selvfølgelig være en ulempe, men for langt de fleste vil det være positivt.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 11:15
jeg kan både administrere fra app og web gui.

Jeg har oprettet både 2,4 og 5GHz netværk. 
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 12:14
En lille "status" herfra; jeg har sat min gamle router op i det bagerste værelse, kablet til datastikket. Ulempen er at jeg nu har 2 netværk. Chromecasten "ser" hele tiden dette netværk, men min telefon "ser" nogle gange også det andet netværk, så jeg skal være OBS på hvilket netværk jeg er på, når at jeg vil bruge/betjene min chromecast. Irriterende, men i det mindste fungerer det...

Som jeg forstå det på alle de fine input der er kommet, så er det bedste bud på at få eet samlet netværk i huset ( - som dækker overalt!!!) at kable 2 stk. AP i hver sin ende af huset ?

Mesh vil også være en mulighed, men det vil ikke give hverken bedre dækning eller bedre hastighed fremfor kablede AP ??....(- og derudover vil mesh også være betydeligt dyrere end 2 stk. AP)
- Er det korrekt forstået ?


Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

En lille "status" herfra; jeg har sat min gamle router op i det bagerste værelse, kablet til datastikket. Ulempen er at jeg nu har 2 netværk. Chromecasten "ser" hele tiden dette netværk, men min telefon "ser" nogle gange også det andet netværk, så jeg skal være OBS på hvilket netværk jeg er på, når at jeg vil bruge/betjene min chromecast. Irriterende, men i det mindste fungerer det...

Som jeg forstå det på alle de fine input der er kommet, så er det bedste bud på at få eet samlet netværk i huset ( - som dækker overalt!!!) at kable 2 stk. AP i hver sin ende af huset ?

Mesh vil også være en mulighed, men det vil ikke give hverken bedre dækning eller bedre hastighed fremfor kablede AP ??....(- og derudover vil mesh også være betydeligt dyrere end 2 stk. AP)
- Er det korrekt forstået ?



Nej 😀

Du kan sætte 2 access points op, men de skal så “brigded”, ellers får du samme problem som nu

Er Mesh dyrere, tror jeg ikke, 2 ordentlige access points koster også

Mit råd, hvis du ikke vil nørde og det bare skal spille de næste mange år, køb Mesh
Hvis du vil nørde, så køb access points, tror du får bedst ydelse, men det er ikke nødvendigvis nemt
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

En lille "status" herfra; jeg har sat min gamle router op i det bagerste værelse, kablet til datastikket. Ulempen er at jeg nu har 2 netværk. Chromecasten "ser" hele tiden dette netværk, men min telefon "ser" nogle gange også det andet netværk, så jeg skal være OBS på hvilket netværk jeg er på, når at jeg vil bruge/betjene min chromecast. Irriterende, men i det mindste fungerer det...

Som jeg forstå det på alle de fine input der er kommet, så er det bedste bud på at få eet samlet netværk i huset ( - som dækker overalt!!!) at kable 2 stk. AP i hver sin ende af huset ?

Mesh vil også være en mulighed, men det vil ikke give hverken bedre dækning eller bedre hastighed fremfor kablede AP ??....(- og derudover vil mesh også være betydeligt dyrere end 2 stk. AP)
- Er det korrekt forstået ?


hvad mener du med 2 netværk ?
Hvis du mener 2 ssid så er det ikke noget problem. Du kan have mange ssid på et netværk.

Mesh er vel ikke dyrere end et ap.

Hvis jeg var dig ville jeg sætte en fornuftig router op i den ene ende. Modsat i huset jeg jeg kable et ap.

Jeg har så efterfølgende tilkoblet mesh.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu