recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårlig wi-fi dækning i hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dårlig wi-fi dækning i hus

 Besvar Besvar Side  <1 56789 10>
Forfatter
Besked
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 12:37
vil lige tilføje, at jeg tidligere havde et setup med Router og at brigded access point (kablet), som for så vidt virkede OK

Skiftede til Google Wifi (3 stk), 2 kablede og 1 trådløst og fik langt bedre forbindelse end før

Det var først senere det gik op for mig, at lavenergi vinduer stopper wifi, kunne se router men havde 2 vinduer imellem, da huset er et vinkel hus. Så derfor er det ikke altid kvadrat meter der gør forskellen
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af orm08 orm08 skrev:

Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

En lille "status" herfra; jeg har sat min gamle router op i det bagerste værelse, kablet til datastikket. Ulempen er at jeg nu har 2 netværk. Chromecasten "ser" hele tiden dette netværk, men min telefon "ser" nogle gange også det andet netværk, så jeg skal være OBS på hvilket netværk jeg er på, når at jeg vil bruge/betjene min chromecast. Irriterende, men i det mindste fungerer det...

Som jeg forstå det på alle de fine input der er kommet, så er det bedste bud på at få eet samlet netværk i huset ( - som dækker overalt!!!) at kable 2 stk. AP i hver sin ende af huset ?

Mesh vil også være en mulighed, men det vil ikke give hverken bedre dækning eller bedre hastighed fremfor kablede AP ??....(- og derudover vil mesh også være betydeligt dyrere end 2 stk. AP)
- Er det korrekt forstået ?



Nej 😀

Du kan sætte 2 access points op, men de skal så “brigded”, ellers får du samme problem som nu

Er Mesh dyrere, tror jeg ikke, 2 ordentlige access points koster også

Mit råd, hvis du ikke vil nørde og det bare skal spille de næste mange år, køb Mesh
Hvis du vil nørde, så køb access points, tror du får bedst ydelse, men det er ikke nødvendigvis nemt

- det er fand'me heller ikke nemt LOL

'troede blot at når at 2 ens AP blev kablet til routeren, så gav de eet netværk....men tak for "advarslen" ;) 

Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af orm08 orm08 skrev:

Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

En lille "status" herfra; jeg har sat min gamle router op i det bagerste værelse, kablet til datastikket. Ulempen er at jeg nu har 2 netværk. Chromecasten "ser" hele tiden dette netværk, men min telefon "ser" nogle gange også det andet netværk, så jeg skal være OBS på hvilket netværk jeg er på, når at jeg vil bruge/betjene min chromecast. Irriterende, men i det mindste fungerer det...

Som jeg forstå det på alle de fine input der er kommet, så er det bedste bud på at få eet samlet netværk i huset ( - som dækker overalt!!!) at kable 2 stk. AP i hver sin ende af huset ?

Mesh vil også være en mulighed, men det vil ikke give hverken bedre dækning eller bedre hastighed fremfor kablede AP ??....(- og derudover vil mesh også være betydeligt dyrere end 2 stk. AP)
- Er det korrekt forstået ?



Nej 😀

Du kan sætte 2 access points op, men de skal så “brigded”, ellers får du samme problem som nu

Er Mesh dyrere, tror jeg ikke, 2 ordentlige access points koster også

Mit råd, hvis du ikke vil nørde og det bare skal spille de næste mange år, køb Mesh
Hvis du vil nørde, så køb access points, tror du får bedst ydelse, men det er ikke nødvendigvis nemt

- det er fand'me heller ikke nemt LOL

'troede blot at når at 2 ens AP blev kablet til routeren, så gav de eet netværk....men tak for "advarslen" ;) 

Det gør de også, man kan ikke "bridge" 2 access points.
Hvis du sætter 2 access points op med samme wifi navn og adgangskode, og så forbinder dem med kabel til routeren, vil du ende med eet samlet wifi, hvor dine enheder skifter mellem AP'erne af sig selv.
Husk at slukke for wifi i routeren LOL
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

En lille "status" herfra; jeg har sat min gamle router op i det bagerste værelse, kablet til datastikket. Ulempen er at jeg nu har 2 netværk. Chromecasten "ser" hele tiden dette netværk, men min telefon "ser" nogle gange også det andet netværk, så jeg skal være OBS på hvilket netværk jeg er på, når at jeg vil bruge/betjene min chromecast. Irriterende, men i det mindste fungerer det...
Du skal bruge samme navn og adgangskode for begge wifi.
Kablet fra hovedrouteren skal sættes i en af LAN portene (normalt port 1-4), på den gamle router, ikke WAN porten.
Hvis du så også slukker for DHCP funktionen på den gamle router, burde det virke som et stort netværk.
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Som jeg forstå det på alle de fine input der er kommet, så er det bedste bud på at få eet samlet netværk i huset ( - som dækker overalt!!!) at kable 2 stk. AP i hver sin ende af huset ?
Det er det letteste i min optik, ja.
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Mesh vil også være en mulighed, men det vil ikke give hverken bedre dækning eller bedre hastighed fremfor kablede AP ??....(- og derudover vil mesh også være betydeligt dyrere end 2 stk. AP)
- Er det korrekt forstået ?
Mesh er primært lavet til at forbinde flere access points trådløst (det er mesh delen), hvilket du ikke har brug for, når du har en kabelforbindelse.
De er dog ofte også lettere at konfigurere, men der er ikke så stor forskel ift. access points.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

jeg har kablet mine mesh enheder.
Men kører man med trådløse mesh enheder / ap så mister man en del hastighed.

Hvilken Mesh-løsning har du valgt? Det virker ikke helt simpelt at kable enhederne, når man læser på nettet, og anmeldelserne forholder sig typisk ikke til den mulighed, men det ville også være den løsning, jeg ville vælge, når nu jeg har trukket kabler i huset. Det lader heller ikke til, at producenterne gør opmærksom på den mulighed i deres manualer.


Umiddelbart giver det heller ikke mening af tale om mesh, hvis alle enheder er kablet til moderenheden/routeren..
Fordi så er der jo ikke nogen grund til at enhederne bruger Mesh teknologien til at sende til hinanden trådløst, og derfor har man betalt mere for sin løsning end man havde behøvet.

Mesh-enhederne fungerer formentlig fint med kabler, måske endda bedre, men Mesh-delen er jo ligegyldig så..
Mesh giver også lettere administration.
Du skal ikke konfigurer alle enhederne, men kun på master enheden.
Jeg bruger iøjeblikket 3 Asus enheder, de er ikke specielt dyre.
En som master og 2 stk som mesh clienter.
Det tager kun et par minutter at tilføje en ekstra mesh client.


Men det har da ikke noget at gøre med Mesh-teknologien(?)
Det er da et spørgsmål om, hvorvidt producenten magter deres liv, og har tilsikret at det virker sammen..
Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Det gør de også, man kan ikke "bridge" 2 access points.
Hvis du sætter 2 access points op med samme wifi navn og adgangskode, og så forbinder dem med kabel til routeren, vil du ende med eet samlet wifi, hvor dine enheder skifter mellem AP'erne af sig selv.
Husk at slukke for wifi i routeren LOL

Så kræver det at AP automatisk kører “brigded” ift router, hvis ikke så vil mobilen kunne få wifi dækning over hele huset, ja - men mobilen og andre enheder kan ikke kommunikere på tværs sf AP’ere 

Skal indrømme min viden på dette område er lidt rusten, kan blot huske at det kunne volde problemer ift AppleTV, Printer, Nas osv, og at det krævede at router og AP var fra samme firma

Men der er nok også sket meget på den front


Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af orm08 orm08 skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Det gør de også, man kan ikke "bridge" 2 access points.
Hvis du sætter 2 access points op med samme wifi navn og adgangskode, og så forbinder dem med kabel til routeren, vil du ende med eet samlet wifi, hvor dine enheder skifter mellem AP'erne af sig selv.
Husk at slukke for wifi i routeren LOL

Så kræver det at AP automatisk kører “brigded” ift router, hvis ikke så vil mobilen kunne få wifi dækning over hele huset, ja - men mobilen og andre enheder kan ikke kommunikere på tværs sf AP’ere 

Skal indrømme min viden på dette område er lidt rusten, kan blot huske at det kunne volde problemer ift AppleTV, Printer, Nas osv, og at det krævede at router og AP var fra samme firma

Men der er nok også sket meget på den front


nej ap skal ikke køre bridged når de er kablet.
Når det sættes i ap mode, så bliver dhcp mm slået fra.
Når det kører i ap mode, så skal det kables fra en Lan port på hovedrouteren til wan porten på ap’et.

Bridge mode ved et access point er når den kobler på hovedrouteret via wifi.
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

En lille "status" herfra; jeg har sat min gamle router op i det bagerste værelse, kablet til datastikket. Ulempen er at jeg nu har 2 netværk. Chromecasten "ser" hele tiden dette netværk, men min telefon "ser" nogle gange også det andet netværk, så jeg skal være OBS på hvilket netværk jeg er på, når at jeg vil bruge/betjene min chromecast. Irriterende, men i det mindste fungerer det...

Som jeg forstå det på alle de fine input der er kommet, så er det bedste bud på at få eet samlet netværk i huset ( - som dækker overalt!!!) at kable 2 stk. AP i hver sin ende af huset ?

Mesh vil også være en mulighed, men det vil ikke give hverken bedre dækning eller bedre hastighed fremfor kablede AP ??....(- og derudover vil mesh også være betydeligt dyrere end 2 stk. AP)
- Er det korrekt forstået ?




STOP STOP STOP..

Det lyder til, at du ikke har slået DHCP funktionen fra på den router, som du nu har tilsluttet?

DHCP-delen er den del, som tildeler IP-adresser til den enkelte enhed, og hvis du har to enheder som agerer DHCP-server på samme tid, ja så får du helt sikkert de her problemer!

Du kan sagtens have de to netværk til at hedde det samme, så er det bare vigtigt, at de hedder præcis det samme og samme kode, OG at de bruger forskellige "wifi-kanaler".
Men selv hvis du bare lader dem have forskellige netværknavne, ja så kan man sagtens kontrollere en chromecast på det ene net, fra en mobil som er på det andet net.
MEN igen: Det kræver, at du ikke kører to DHCP-servere på samme tid.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

En lille "status" herfra; jeg har sat min gamle router op i det bagerste værelse, kablet til datastikket. Ulempen er at jeg nu har 2 netværk. Chromecasten "ser" hele tiden dette netværk, men min telefon "ser" nogle gange også det andet netværk, så jeg skal være OBS på hvilket netværk jeg er på, når at jeg vil bruge/betjene min chromecast. Irriterende, men i det mindste fungerer det...

Det problem er til at løse.

Men det kræver lige lidt mere info:
Hvilken router har du fra din udbyder?
Hvilken router er din ekstra router?
Hvordan er de koblet sammen (ja, et kabel, jeg ved det - men i hvilke porte på de to routere)?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2019 kl. 10:27
Nej, jeg tror overhovedet ikke på Hondouras. Lige som Finland, come on, det findes jo ikke...

Spøg til side. Jeg bor ganske rigtigt i et gammelt hus, og det har ganske givet noget med det at gøre.

Men min gamle router kunne ikke dække hele huset, så jeg prøvede med et AP, og det var rigtig skidt. manglende forbindelse, pludselig stod det som om der var to netværk i huset osv. 

Med Airport Extreme blev alt dette elimineret.

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Jeg forstår faktisk ikke alt det ekstra routere og AP... Jeg har en Apple Airport Extreme stående i den en ende af huset, og den dækker tre etager (incl to teenagere). Det kører fremragende, og er rasende nemt at sætte op.


Men du er med på, at selvom du ikke kender/ har oplevet folk fra Honduras, ja så findes disse mennesker?

Sagt på en anden måde: Bare fordi det ikke er et problem i dit hus, ja så er det jo ikke gældende for alle andre, som er mere end 5 cm fra din næsetip..

(Især nye huse afskærmer rigtig meget grundet byggereglementerne beskriver materialer, som ikke kige frem hjælper trådløse signalers bevæggelse mellem rum)
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2019 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Nej, jeg tror overhovedet ikke på Hondouras. Lige som Finland, come on, det findes jo ikke...

Spøg til side. Jeg bor ganske rigtigt i et gammelt hus, og det har ganske givet noget med det at gøre.

Men min gamle router kunne ikke dække hele huset, så jeg prøvede med et AP, og det var rigtig skidt. manglende forbindelse, pludselig stod det som om der var to netværk i huset osv. 

Med Airport Extreme blev alt dette elimineret.
Uden at vide det, lyder det som at du prøvede med en wifi extender, som kun fungerer hvis den selv får et godt wifi signal fra routeren?
Men min egen erfaring med en Airport Extreme var også, at den dækkede rigtig godt.

Jeg er så skiftet til at have to AP'er, for endnu bedre dækning, bl.a. ud i haven.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2019 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

jeg har kablet mine mesh enheder.
Men kører man med trådløse mesh enheder / ap så mister man en del hastighed.

Hvilken Mesh-løsning har du valgt? Det virker ikke helt simpelt at kable enhederne, når man læser på nettet, og anmeldelserne forholder sig typisk ikke til den mulighed, men det ville også være den løsning, jeg ville vælge, når nu jeg har trukket kabler i huset. Det lader heller ikke til, at producenterne gør opmærksom på den mulighed i deres manualer.
Jeg kører med Mesh. Hvor nogle mesh klienter er kablet mens andre er trådløse. Det behøver ikke koste ret meget, man kan let finde billige klienter på dba og andre steder. Jeg har dog valgt nogle lidt størrere klienter, da jeg får nogle ekstra porte ved de forskellige klienter.

Min hovedrouter er forbindes direkte på min Hiper medie converter(internet).
På hovedrouteren har jeg 2 kablet access point (AC66U).
På den ene AC66U har jeg en trådløs mesh klient(AX92)

Skal jeg tilføje endnu en klient, så vælger man bare Add Node. Efter et par minutter er det hele konfigurer.



Jeg er dog ved at opgradere fra Wifi5 til Wifi6, så de  gamle AC88 og 2*AC66 bliver fjernet og solgt indenfor kort tid.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu