recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Webcamera eller andet til en ugle?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Webcamera eller andet til en ugle?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Webcamera eller andet til en ugle?
    Sendt: 30-December-2019 kl. 13:56
Tak Jesper og Jespus.
Sikkerheden er vigtig.

Og vi er medlemmer af DOF,  da vi har været fugleoptællere i mange år.

Så ham vil  jeg prøve at kontakte.

Det med blot at give en kontrakt minder mig om, da jeg som ung i og fattig ingeniørstuderende opdagede en kommunal konkurrence, der var udskrevet i gadejulepynt. Jeg skrev kun min hjembys, Sønderborgs leverandørkontakt. Intet andet og vandt hovedpræmien☺️
Jeg beklager, at jeg lige har svigtet lidt herinde. Vor dyre og gode ovn stod af juleaften midt i andestegen, så jeg har haft ovnen skilt af, og fundet årsagen samt bestilt reparationsdel. 
Nu håber jeg, at diagnosen er rigtig.
Det er faktisk anden gang, at jeg reparerer komfurer og ovne. Sidste gang var hos svigerfamilien i Schweiz.
Jeg mente at have fundet årsagen og min svigerfar spurgte:
Er du sikker?
90 procent svarede jeg.
Så bestil, sagde den gamle tekstilkøbmand. 
Og operationen lykkedes heldigvis.
Jeg holder af at afprøve og udvikle. Ligesom her med uglekameraet.

Jeg ønsker alle, der følger med, et godt nytår.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2019 kl. 11:18
Klaus Dichmann, DOF
Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2019 kl. 17:51
Det er egentligt ganske simpelt.. Det er ikke fysisk tyveri af kameraet som er et problem, men at bruge kameraet som adgangsbillet til dit netværk og derigennem dine PC'er og data, eller sågar dit hjem hvis du er hoppet på SmartHome bølgen.

De billige kameraer er utroligt nemme at "bryde" ind i, netværks mæssigt og jeg vil personligt aldrig bruge dem (eller Wifi kameraer generelt) til indendørs overvågning, eller have dem på mit interne netværk.

Det er lidt udenfor scope at begynde på en netværks sikkerheds diskussion, men sæt dem enten på en separat router, eller hvis din eksisterende router kan lave et VLAN, kan du separere dem sådan og så blokere adgang til dit interne net.

Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2019 kl. 17:15
Du har ret Jesper. Jeg tænkte også at det sikkerhedsmæssige vil kræve en ekstra router.

Du skriver:
I dit tilfælde, hvor du vil have det tilgængeligt udefra, kan du måske se stort på sikkerheden og købe kameraer i den billige ende. Mærker som Foscam har kameraer ned til 500.
Men, jeg ville sætte dem på et separat VLAN, så de ikke kan være en angrebs vektor, for resten af dit netværk.......

Jeg er ikke helt med. Kameraet skal sættes ind i uglekassen, men udendørs. Der er næppe nogen, der stjæler den i 5 5 mts højde... Du bedes venligst forklare. Tak
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2019 kl. 15:00
Størstedelen af udvalget af overvågnings kameraer til konsum markedet, har Wifi. Og mange af dem kan stå udendørs. Men, hvor gode de er på super kort afstand er svært at sige (hvis du vil have dem ind i kassen).

I dit tilfælde, hvor du vil have det tilgængeligt udefra, kan du måske se stort på sikkerheden og købe kameraer i den billige ende. Mærker som Foscam har kameraer ned til 500.
Men, jeg ville sætte dem på et separat VLAN, så de ikke kan være en angrebs vektor, for resten af dit netværk.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2019 kl. 14:38
Jeg er glad for de mange forslag. Tak forsæt endelig.

Jeg har lagt en del fotos og tekst ud på min facebookside Bent Petersson. I skulle kunne se dem, da de er offentlige. 
Kassen har jeg anbragt i foreskreven højde 5,5 m. Med to mand kan kun en meget stejl tung stige rejses, da terrænet er snævret ind til ca 2,5 meters bredde fra muren.

Dette skriver jeg for indirekte at fortælle, at batterier på kameraet ikke er en god løsning. Samtidig skal kameraet anbringes i en kasse, der forsvares af mindst en ugle med aggresivt blik og åbent næb samt hvæssede klør. 😀
Ugler der beskytter enten æg eller unger og sig selv. 
Så jeg  forsvarer modsætningsvis mine hænder og fingre med en stationær elkabel-  og kameraløsning. Mens uglefamilien er rejst på ferie kan kameralinsen renses. 
Jeg er glad for jeres links. Helst nogle løsninger som I selv eller andre har afprøvet. Da vinkel og afstand, lysforhold mv også skal passe for at opnå det bedste billed/video resultat. 

Lad os slå fast:
1.Det glæder mig at det kan blive en farvekameraløsning. Dette prioriteres herefter.
2. Det skal kunne hentes af andre verden over på Internettet. 
3. Kameraet skal kunne optage også infrarødt så uglerne kan ses dag og nat. Til rimelig pris og god kvalietet. 
4. Kunne kobles trådløst til min router og hentes døgnet rund af andre. 

Helst skal det være med video, så folk kan se live. Kan det lade sig gøre uden at det koster en bondegård? 





Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2019 kl. 13:56
hvad med et arlo wifi camera, fåes i Elgiganten. Men pir så de optager ved bevægelse og nattesyn. Men batteri, nemt og forholdvis billig. Dog kun 7 dages optagelse gratis.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2019 kl. 13:37
Nej det behøver absolut ikke være sort/hvidt - at kunne filme i mørke har absolut nada med farverne at gøre. - det er et spm om der er kamera med infrarød sensor i. det er det infrarøde der gør du kan se i mørke.

Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2019 kl. 22:47
Her er et par eksempler på forhandlere af vildtkameraer:

Du kan få nogen med LTE (4G) forbindelse.
Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2019 kl. 22:44
Som alternativ kan du kigge på det som hedder et Vildtkamera, som bruges blandt andet af jægere og skovejere.
De er på batteri og gemmer på et SD kort.
De bruger bevægelsessensor, for at spare på batteriet.

De er typisk lidt dyrere, jeg har set dem fra 1.000 og op.

Kameraer som filmer Infrarødt, giver et S/H billede, da farve informationen næsten går tabt. Du har jo ikke multispektrum lys.
Det betyder ikke at kameraet skal være S/H generelt. De fleste overvågnings kameraer i dag er i farver, men ikke i mørke.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2019 kl. 22:22
Interessant at læse claus jac.
Cameraet skal vel være et sorthvidt for at kunne optage i mørket inde i kassen. Og vel også med infrarød eller lignende. Eller hvad er bedst?

Hvilken androidapp er velegnet? Og som også skal kunne findes på Apple.? 

Vil andre også kunne få adgang, så de også kan se fra Internettet? 

Indeholder cameraet også microfon, så lyden kan overføres til min og andres enheder? 

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2019 kl. 20:51
et "webkamera" nej. (de kan ikke tåle temperaturforskelle) men går du i retning af "overvågningskamera" så er der tonsvis af udendørs løsninger og som kan gå via wifi (men du skal selvsagt have fat i strøm til dem)

Men når du nu ønsker at "følge med" live, så ville jeg nok i virkeligheden tage en løsning hvor der er adgang via en mobil app fx noget i den her retning https://www.amazon.com/Kasa-Cam-Outdoor-TP-Link-Built/dp/B07C7MS42K - men der er tonsvis af andre løsninger til ethvert budget.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu