recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY fuga smart kontakt - lovlig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY fuga smart kontakt - lovlig?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bejerholm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Januar-2020
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bejerholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DIY fuga smart kontakt - lovlig?
    Sendt: 03-Januar-2020 kl. 12:33
Jeg er igang med at opbygge et smart home med forskellige komponenter fra Philips Hue, Fibaro z-wave dimmers og switches samt Xiaomi zigbee sensorer. Til at samle det hele har jeg en Samsung Smartthings hub, hvor jeg programmere automatiseringer igennem WebCore Pistons. Det hele køre super og jeg udvider stille og roligt. Jeg mangler dog virkelig meget en trådløs kontakt til forskellige automatiseringer eks. nat-mode hvor forskellige rutiner med lyssætning og husets alarm aktiveres og som kan integreres med lk fuga kontakter. Jeg kender til ZHC5010 kontakten (https://youcontrol.dk/z-wave-plus-dansk-z-wave-fuga-betjeningstryk-med-relae-udgang-hvid-med-4-lysdioder-zhc5010-wh-4.html), men syntes den er dyr og passer som udgangspunkt bedst til lk's IHC kontakter - jeg har helt almindelige fuga kontakter.

Jeg er faldet over denne video på Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=zJAjfH7Ycfc), hvor en gut ombygger en billig Xiaomi smart button ind i en almindelig momentarisk kontakt. Han gør det med US kontakt, men samme operation kan udføres med en lk kontakt med indbygget fjeder. Det hele ser meget nemt ud og da der ikke skal tilsluttes noget med 230V, har jeg svært ved at se problemet i denne form for ombygning. Der hvor jeg bliver i tvivl er når det kommer til indbygningen i en eksisterende dåse eks. 2 1/2 modul med eksisterende kabelføring til en stikkontakt, men hvor den øvre kontakt er blevet overflødig pga. fast fase til lampestedet med Philips Hue pære.

Altså: må jeg indbygge et lille PCB board med et knapcelle batteri i en eksisterende indmuret eldåse?
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2020 kl. 13:49
Et stykke tape over kontakten og en bevægelsessensor har gjort tricket for os. Jeg sætter IKEAsystem op herhjemme. 

Redigeret af Beanie - 03-Januar-2020 kl. 13:50
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2020 kl. 14:42
Når du nu spørger, så får du et ærligt svar, og svaret er nej: https://www.sik.dk/privat/gor-det-sikkert/el/gor-det-selv/hvad-ma-du-lave-uden-autorisation

Om du så vælger at følge loven er din egen sag.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2020 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af Bejerholm Bejerholm skrev:

Altså: må jeg indbygge et lille PCB board med et knapcelle batteri i en eksisterende indmuret eldåse?


Ja, det er der intet i vejen for, altså, hvis der ikke ender nogle ledninger der i forvejen.

Du må gerne splitte en Xiaomi button ad og montere en ekstern trykknap.
Du må gerne bruge en Fuga kontakt som trykknap.
Då må gerne bygge det hele ind i en indmuringsdåse.

Du må til gengæld ikke selv afmontere ledningerne fra den eksisterende kontakt, men har en elektriker i forvejen fjernet mellemledningen op til lampestedet og fasen der går til kontakten, så giver du den bare gas.
Jeg ville sikre mig at der ikke er ledninger i forvejen inde i indmuringsdåsen, i den afdeling, hvor printet fra Xiaomi button skal sidde og så ville jeg sikre mig at Xiaomi button bliver pakket forsvarligt ind. Dybest set er hele indpakningen jo væk.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2020 kl. 17:16
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2020 kl. 17:57
Jeg så lige denne her til Philips Hue fra Greenline


Det ser ganske smart ud, jeg er bare i tvivl om den passer til det nye LK rammer (hvor der er under/over ramme), hvis fx man gerne vil have den til at sidder in en 2½ eller 3½ ramme også. De gamle softline har ikke den funktionalitet.
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu