recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nemt program til beskæring/resizing af billeder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nemt program til beskæring/resizing af billeder

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nemt program til beskæring/resizing af billeder
    Sendt: 06-Januar-2020 kl. 13:47
Jeg har en hel del billeder i forskellige størrelsesforhold som jeg gerne vil have beskåret til 16:9 forhold og søger derfor et nemt program til dette.

Jeg har følgende ønsker til programmet:
1. Alle billeder skal kunne importeres i programmet i ét hug.
2. Når jeg så har valgt 16:9 størrelsesforhold (uanset billedets nuværende størrelesforhold og opløsning), skal programmet gerne markere en rektangel i forholdet 16:9 på hvert billede, hvorefter jeg kan flytte denne rektangel til præcis hvor jeg ønsker billedet beskåret. Dette skal fungere selvom originalbilledet er stående, f.eks. i 9:16 format.

Findes et sådan program og gerne gratis?

Flemming


Redigeret af fltk - 06-Januar-2020 kl. 14:09
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2020 kl. 14:15
Jeg tror ikke, at det findes, men det lyder som et sjovt projekt, så det kan da være jeg laver et sådant i løbet af weekenden .
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2020 kl. 14:19
Lightroom kan, men er så ikke gratis.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2020 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Jeg tror ikke, at det findes, men det lyder som et sjovt projekt, så det kan da være jeg laver et sådant i løbet af weekenden .


OK, må så nok udskyde projektet en uges tid til du har programmet klarWink

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2020 kl. 07:07
Batch convertering, der er IrFanView skarp - om det er så meget peg og klik i forhold til at klippe billederne til er jeg ikke sikker på.

Hvis du alligevel vil vælge hvor alle billeder skal klippes, hvorfor skal de så alle indlæses samtidigt? FastStone Image Viewer kan let beskære hvis du giver den et forhold giver den dig en rektangel du kan flytte og trække i som du vil (hvor den bliver i det korrekte format).
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2020 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Hvis du alligevel vil vælge hvor alle billeder skal klippes, hvorfor skal de så alle indlæses samtidigt?


Giver det ikke sig selv? Det er jo langt nemmere end at skulle loade et billede ad gangen.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2020 kl. 13:23
Jeg forstår stadigt ikke helt... Ved f.eks FastStone Image Viewer kan du bladre mellem alle billeder meget simpelt (de bliver ikke "loaded" samtidigt, men vises hurtigt), og her kan du hurtigt croppe de enkelte billeder ved meget få operationer (tryk x, vælg størrelse, tilpas ramme og tryk gem).

(det næste billede loades ved et tryk på "pil til højre")

Hvis du på forhånd ved hvor alle billeder skal klippes (hvis det er ens) har IrFanView en ret stærk batch editor, hvor du angiver hvordan der skal klippes og så udføres dette automatisk på en hel serie af billeder.


Redigeret af jacobask - 07-Januar-2020 kl. 13:24
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2020 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Hvis du alligevel vil vælge hvor alle billeder skal klippes, hvorfor skal de så alle indlæses samtidigt?


Giver det ikke sig selv? Det er jo langt nemmere end at skulle loade et billede ad gangen.

Flemming


har din computer nok hukommelse til af have alle dine billeder åbne på en gang ?

har du prøvet det program der følger med windows ?

i det program der følger med windows kan du tage billederne en af gangen og lave dem 16:9, når du har gemt et billeder klikker du på piletasten og det næste billeder kommer frem.
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2020 kl. 17:02
Hvis det er alle dine billeder som du vil klare i et hug og herefter ikke benytte programmet, så kan du hente en Photoshop Trial som virker i 7 dage.

Den kan lave makroer som kan pauses, når der evt. skal foretages noget af brugeren. Det kan eksempelvis være ønsket udsnit i beskæring, som er låst 16/9 format.

Ellers kan Photoshop lejes for en enkelt måned til 275 kr. - ved godt at det ikke er gratis, men det er nok bedste værktøj.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2020 kl. 13:27
Tusind tak til Heartware for at have lavet et lille fint program der bare er perfekt til mit formål. Jeg må dog tilstå, at jeg i starten tog hans udmelding som en joke, men den var altså god nok.Smile

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2020 kl. 13:32
Du er velkommen, Flemming.

Jeg skal lige pudse programmet af (tage det ud af ß-status), så giver jeg et link her, hvis der skulle være andre, der har interesse i det. Det kommer en gang i aften.

Som altid er mine programmer Copyrighted FreeWare, så det er til fri afbenyttelse...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2020 kl. 17:38

Officiel release:

Janus 1.0
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu