recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OBS-OBS stor omlægning af frekvenser og kodning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OBS-OBS stor omlægning af frekvenser og kodning

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
KimD Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KimD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: OBS-OBS stor omlægning af frekvenser og kodning
    Sendt: 19-Januar-2020 kl. 21:34
Er du ved at planlægge/købe antenne-udstyr til at kunne se TV over-the-air (DR+TV2+Boxer) - for eksempel fordi du blev ked at YouSee-ændringerne, så skal du lige være obs på, at der fra maj 2019 og frem til marts 2020 laves en hel masse om i sende-nettet. MUX'er flyttes rundt (flere gange) til nye kanaler og alle udsendelser ændres til DVB-T2. Derudover frigives frekvenser fra 700 til 800 MHz til mobil-nettet.

Jeg har selv været i gang med at planlægge indkøb af nye antenne-forstærkere og filtre, men har erfaret, at hverken DR's eller Boxer's kundeservice faktisk ved, hvad der sker. Efter megen søgen og bl.a. hjælp fra digitalinfo.dk fandt jeg noget vigtig info, som DR og Boxer BURDE annoncere vidt og bredt - det gør de bare ikke.

For os, der modtager signal fra Hove/Gladsaxe, ser det således ud:


For øvrig del af landet findes info i dette dokument: http://https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/transitionsplan_r02.pdf

MUX1-2 er for DR+TV2, Boxer har MUX3-5(6)

Bemærk, at man bør købe forstærkere, strømforsyning mv, der afskærer over 700 MHz. Der er meget udstyr (bl.a. Triax), der både fås med 700 og 800 MHz afskæring, men 800 MHz er altså historie nu. Filtreringen er vigtig for at undgå forstyrrelser fra mobil-nettet.

Endelig skal du sikre, at dit TV kan afkode DVB-T2. Kan det kun DVB-T, så får du sort skærm 1. april.


Til top
KimD Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KimD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2020 kl. 21:35
ØV - jeg havde indsat en tabel som grafik, men den er ikke kommet med. Al info - også for Hove - findes i nævnte dokument.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2020 kl. 21:47
Hmm. Der findes info.


Jeg har også modtaget diverse mails fra Boxer.

Mon ikke der snart kommer en kampagne.

Med hensyn til mobilnettet. Jeg har ingen filtre på mine antenner og er aldrig blevet generet af mobilnettet.
Til top
KimD Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KimD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2020 kl. 21:52
Jo, den annoncering havde jeg set, men der står jo ikke essentiel teknisk information og heller ikke link til, hvor man kan finde den - fx om hvilke frekenser/kanaler de forskellige MUX'er ligger på efter ændringerne og det skal man jo vide, for at kunne vurdere om et eksisterende anlæg vil virke fremover og for at købe rigtigt ind (antenne-forstærkere mv findes med indgange i forhold til kanaler/frekvenser).
MVH
KIM
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 18:06
Der skal ikke være filtre i et jordbaseret antenneanlæg.

Kun et filter der udelukker mobilnettet. Og som jeg skriver har jeg ikke oplevet problemer selvom jeg ikke har brugt et sådant filter. Et sådan filter kan eftermonteres.

Evt forstærker forstærker alle frekvenser.

Hvis du kan modtage Boxer og frie kanaler uden problemer i dag, kan du også modtage den, når der sendes T2.

Skulle man få problemer efter omlægningen til T2, kan man nemt montere et filter.


Redigeret af Mufti - 20-Januar-2020 kl. 18:08
Til top
KimD Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KimD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 20:46
Hej

Helt så enkelt er det ikke. Vi har kørt med Boxer i rigtig mange år og det har virket fint indtil man lavede første omlægning her i efteråret 2019. Efter den omlægning har vi fået dårlig kvalitet og pixelering på kanaler, der ligger i den MUX, der kører TV2 News, Charlie m.fl. Der er flere i min omgangskreds og på min arbejdsplads, der har oplevet noget lignende, og de bor geografisk langt fra mig, så det er ikke bare noget lokal støj, der tilfældigvis startede samtidigt. Så selvom det har virket indtil nu, er det ikke garanti for at det vil virke lige så godt fremover; det er vi nogle, som har måttet sande.

Noget andet er, at jeg og sikkert mange sikkert kører med gamle antenneanlæg, hvor der sidder filtre og forstærkere, der er har smalle bånd med forstærkning. For os er det ret vigtigt hvor kanaler ligger, og hvor de kommer hen. Er vi nødt til at udskifte dele i antenneanlæg?

Men-men. Mit opslag var ment som en service til andre som leder efter teknisk info om fordeling af MUX'er, kanaler og frekvenser. Info er svær at finde, men den findes altså.

Nå ja, så er der også lige dét om at forstærkere mv bør købes med filter ved 700 MHz - der er stadig mange udbydere, der sælger versioner med filtre ved 800 MHz.

MVH
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af KimD KimD skrev:

 der er stadig mange udbydere, der sælger versioner med filtre ved 800 MHz.

Hej.

Det forstår jeg IKKE helt. Men du memer måske bare 800 MHz filtre med mindre afskæring.

Men det skyldes, at så vidt jeg husker, var der en, der for for 1-2 år siden fortalte mig herinde, at man forventer at behovet for filtre ville falde. Argumentationen var, at ved de 'gamle frekvenser'  sender mobil masterne tæt på TV signalet og bruger udstyret længere væk. Og mobil masternes signaler trænger lettere  ind i TV antenne anlægene.

Men det skulle være byttet om for de nye frekvenser. Så frekvensafstanden mellem mobil masterne og TV signalet bliver større og vil derfor bare vil  kræve almindelige filtre med mindre afskæring.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 20-Januar-2020 kl. 21:16
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 21:44
slet

Redigeret af Mufti - 20-Januar-2020 kl. 21:51
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 21:46
Slet.

Redigeret af Mufti - 20-Januar-2020 kl. 21:49
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 21:47
Der findes gamle anlæg beregnet på at modtage specifikke analoge kanaler. Disse kunne generes af sendere i eksempelvis Tyskland og Sverige.

Problemet er bare at et nyt anlæg ikke skal have filtre. Forstærkeren skal forstærke alle frekvenser med filter ved 700Mhz. Filteret kan evt monteres lige før forstærkeren hvis den ikke selv har filter.

Løsningen er at fjerne alle filtre på gamle installationer.

Hvordan mux fordeler sig med de enkelte frekvenser betyder ikke noget.



Redigeret af Mufti - 20-Januar-2020 kl. 21:55
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2020 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af KimD KimD skrev:


Bemærk, at man bør købe forstærkere, strømforsyning mv, der afskærer over 700 MHz. Der er meget udstyr (bl.a. Triax), der både fås med 700 og 800 MHz afskæring, men 800 MHz er altså historie nu. Filtreringen er vigtig for at undgå forstyrrelser fra mobil-nettet.



Det skal vidst lige præciseres lidt.

LTE filte er ikke længere nødvendig efter 1. april. LTE filtene var kun nødvendige fordi 800 MHz frekvensbåndet til 4G og DVB-T lå meget tæt på hinanden i visse dele af landet.

Med frekvensomlægningen i april, så vil afstanden mellem 700 MHz frekvensbåndet til 5G og TV-frekvenserne være så stort, at et filer ikke længere er nødvendigt.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2020 kl. 17:26
i princippet kan 4g vel overstyre en forstærker, så alle frekvenser påvirkes.

Jeg har dog aldrig oplevet problemer i den retning selvom jeg kører uden filter.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu