recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MacBook Pro 16" - Hvad kan man forvente?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MacBook Pro 16" - Hvad kan man forvente?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2020 kl. 09:50
Jeg er enig med @Potter. Hvis du vil behandle 4K video, så skal du overveje og kaste 32GB i den.


Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2020 kl. 11:02
Hej og tak for jeres svar.

Grunden til, at jeg måske gik og tænkte på, om en base model (den allerbilligste i7) model kunne klare jobbet for mig, er fordi jeg har set en del tests på YouTube med en der hedder Max og en der hedder Luke Miani. Og de kommer frem til nogle ret interessante resultater.

Fx tjek den her test: https://www.youtube.com/watch?v=p6-uGBSSaNI

Her tester ham Max en helt basis MacBook Pro 16GB RAM (den billigste):
  • Ved 2:55 min. snakker han om, at man kan decode op til 6K 60 FPS uden problemer i DaVinci.
  • Ved 5:10 min. viser han 4K 60 FPS playback i real-time uden lag overhovedet. og han eksporterer 2,5 min. 4K H.264 S-Log på 1 min. og 26 sek.
  • Ved 6:22 min. viser han 4K 60 FPS fra Canon C200 rendering playback uden lag. Og det tog ham 14,50 min. at eksportere de 5 min. Og det er 4K 60 FPS fra Canon C200.
Og han slutter af med at konkludere, at i nogle scenarier der out performer denne 16" base model de tidligere top modeller fra 2018 og endda også 8-core top modeller fra 2019. Fordi grafikkortene i 16" modellen er bedre. Men i7 er jo selvfølgelig limited på CPU, RAM og GPU, men den gør da et ret godt stykke arbejde?

Så lige nu er jeg ved at tænke over, om det virkelig er over 3.000 kr. værd at få 16GB RAM mere ShockedEmbarrassed



Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2020 kl. 11:50
Jeg vil personlig ikke gå på kompromis med ram til 4K editering etc. når der ikke er mulighed for at opgradere på et senere tidspunkt, måske hvis det var på ren hobby basis i ny og næ.

Som jeg skrev tidligere, så har jeg tit et forbrug på Ram +20GB og kan sagtens nå op over 32GB ved 4K 50fps. lidt efter hvor meget jeg fylder på, antal spor - 3D titles - slowmotion m/ optical flow - color correction - Ken Burns effekt - overgange etc.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2020 kl. 18:48
som udgangspunkt kan du sagtens klare dig med den mindste maskine. - MEN det kommer alene an på dine forventninger og krav. Hvis du mener du skal have fuldkommen gnidningsfri 4K videoredigering, (og ikke bare hurtig slutrendering) eller at effekter i lightroom foregår instantant etc, jamen så er det jo så man begynder at kigge på hvor du skal opgradere. Det er dog i høj grad også afhængig af dit workflow. (ville du fx kunne overleve at arbejde med proxyfiler hvis du kun købte "std-udgaven"?) 
Dernæst er der selvfølgelig detaljen om du køber den for privat fornøjelse/hobby arbejde. Eller om du arbejder professionelt og har deadlines der skal overholdes hele tiden. 
Det er i virkeligheden de ting der afgør hvor meget du reelt burde give for enheden. Potter har rigtigt mange års erfaring i de her ting - og ikke kun på hobbyplan, så han er nok i virkeligheden det nærmeste du kommer "rigtig" erfaring (og han arbejder med det dagligt) - lad for alt i verden være med at lytte til Csell's bullshit.

Arbejder man med video, så ville jeg, uanset hvilken applikation man anvender, opgradere grafikken til 8GB. Jo mere applikationerne udvikler sig, jo større mængde af databehandlingen bliver overladt til grafikdelen og ikke CPU, så uanset hvad, så vil de 8GB hjælpe - måske ikke synlig forskel ligenu, men på sigt den eneste rigtige løsning.
CPU er jeg lidt mere påpasselig med. Flere kerner er selvsagt altid rart, men spørgsmålet er jo nok om ikke en i7 sagtens ville kunne bruges, og hvis vi skal vælge mellem mere ram eller bedre cpu, så ville jeg nok vælge mere ram.

Størrelsen af lagerplads. Well personligt ville jeg nok kunne klare mig med en 512GB SSD, eller hvis pengene var der, så 1TB, men arbejder man med video på en bærbar, så er ekstern lagerplads alfa og omega, for det vil så sygt hurtgt kunne overstige pladsen der normalt er tilgængelig på den interne enhed. Så sørg for at have noget Thunderbolt3 lagerplads via SSD'ere tilgængelig. Så kan man faktisk overkomme en eventuel manglende intern lagerplads (og så tager vi ikke lige hensyn til ijustines krav om at hun rent faktisk har brug for en 8TB intern SSD :-) ) ret let.

Så hvor havner man så henne? - well. Det må i virkeligheden være op til dig selv når du har besvaret de mest basale spm ovenfor til dig selv.
Men har man pengene, eller kan skaffe dem, så er der da ikke noget problem i at give den gas i konfiguratoren :-)

Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2020 kl. 22:57
Hej claus_jac

Tak for dit flotte svar. Det var virkelig brugbart, og jeg gik ind på Apples side, for at konfigurere.

Efter jeg havde spurgt mig selv, om de ting, som du har ridset op her, så kom jeg frem til, at selvom jeg ikke er professionel, og selvom det kun er til en hobby, som jeg dog elsker og lever for, så orker jeg bare ikke en computer der kører langsomt og som hakker/lagger når jeg vil have den til at udføre et stykke arbejde. At vente, det kan jeg gøre når jeg bliver gammel. Så jeg tog dine ord til efterretning, og startede ud med den mindste af dem, altså standardmodellen med i7 CPU med 2,6 GHz og 6-kerner.

Her til skrev du, at står valget mellem bedre CPU eller mere RAM, så ville du vælge mere RAM. Dette understøtter en fin YouTuber også (Max Tech), og han fortæller, at mere og mere software bliver GPU-orienteret, så der kræves mindre og mindre af CPU. Specielt Apple og Adobes software bevæger sig i den retning med hastige skridt, så jeg valgte derfor den mindste model med i7 CPU og opgraderede så til 32GB RAM. *Slam* sådan kan man også bruge godt 3.440 kr. ConfusedCryBig smile Håber jeg bliver glad for den beslutning!

Dernæst spørgsmålet om GPU. Du skriver man bare vil opgradere til 8GB når man arbejder med video, og hvis man vil have en gnidningsfri oplevelse, og ikke kun arbejde med proxy-filer, så er det 8GB. Den samme person (Max Tech) siger også, at for de fleste er 4GB GPU rigeligt, men Lightroom er glad for mere RAM på GPU og videoredigering er også glad for mere GPU RAM, så det burde man opgradere til, hvis man bare redigerer billeder og video lidt mere end "bare for sjov". Så jeg måtte bide mig hårdt i fingeren og opgradere til den store GPU også. Han siger også, at den lille i7 CPU rent faktisk er nok, med mindre man er High-End Video Editor, hvilket jeg ikke er.

Dvs. min maskine ender op med følgende:

2,6 GHz 6-core Intel Core i7-processor
32 GB 2666 MHz RAM
AMD Radeon Pro 5500M med 8 GB
SSD-lager på 512 GB

Og så har jeg en ekstern Samsung T5 USB-C SSD på 500 GB, som jeg så bruger i starten. Men jeg kommer langt kun med de 512 GB.

Denne konfiguration står til 26.659 kr. og 24.526 kr. via Apples Education Plan, som jeg kan få adgang til som studerende og min kæreste arbejder som underviser, så det skulle vist ikke være noget problem. Ja det er jo ikke meget rabat, men 8 % er da også værd at tage med.

Er denne maskine ikke sådan OK at slippe af sted med? Eneste sted jeg har sparet lidt er så ved CPU.
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2020 kl. 23:00
Du har sparet på CPU og SSD, og med studierabat er det kun 2K mere for en i9 og 1TB SSD. Hvis du planlægger at have den mere end 3 år, så er det dumme penge at spare, men jo det er en fin config ellers. Beer
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2020 kl. 23:51
Ja jeg har sparet lidt på CPU, men jeg synes 2.429 kr. er værd at tage med, når det ikke skriger til himlen, at jeg skal bruge dem, for at få en fornuftig maskine Smile Alle siger jo RAM/GPU >> CPU, hvis man står lige på budgetkanten.

Man kan jo aldrig sige, at Person A sparer på SSD-lagring, bare fordi Person B har flere GB og et større forbrug af intern data. SSD er vel en ikke noget der gør computeren hurtigere, da jeg kan læse, at 512 GB SSD'en er lige så hurtig som den 1TB de bruger.


Redigeret af SEOMaster - 30-Januar-2020 kl. 23:54
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2020 kl. 21:28
en proxy fil er en nedskaleret udgave af videostykket du arbejder med. Det betyder altså at for hver eneste videosekvens du henter ind i din editor, så skal der først oprettes en miniature fil (du vil teknisk ikke kunne se forskellen når du kun arbejder på en bærbar, med ekstern skærm vil du kunne se det) - Så vil du arbejde på den fil i editoren og når du så er færdig vil applikationen lave alt på den oprindelige fil. MEN det betyder jo så også at du først skal vente på at den laver proxyfiler af dine videoer når du henter dem ind. Det betyder så at alle effekter og scrubbing på tidslinjen (når du leder efter det punkt du vil indsætte enten effekter, markører eller vil slette andre dele fx) vil i virkeligheden foregå på en 720p video som er meget meget lettere at håndtere.
Og det er jo så her hvor workflow kommer ind.  - har du tid/lyst/mulighed på at vente på den laver proxyfilerne. Har du proxyfiler, så kan du også være helt og aldeles ligeglad med hvilket format du arbejder i. GoPro er jo gået over til hevc (samme som apple) og det kræver altså stadig en hel del mere af en computers grafikkort end h.264. 
Det skal dog siges at de nye AMD kort rent faktisk gør det særdeles fortrinligt, og apple's generelle håndtering af grafikperformance må man bare tage hatten af for. Det er virkelig godt optimeret.
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2020 kl. 01:10
Hej Claus. Jeg har i hvert fald valgt at gå med denne konfig efter jeg læste dit sidste svar.

2,6 GHz 6-core Intel Core i7-processor
32 GB 2666 MHz RAM
AMD Radeon Pro 5500M med 8 GB
SSD-lager på 512 GB

Så håber jeg at den er noget ved, selvom jeg tog den mindste CPU. 

Dog er det jo virkelig sindssygt at Apple skal bruge 1 måned for at lave en custom order MacBook Pro :/


Redigeret af SEOMaster - 01-Februar-2020 kl. 01:17
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2020 kl. 08:29
Hvis du ser på dette link, så vil du se hvor hvordan forskellige gpu'er performer "bench" i en Mac Book Pro 2018 vs 2019 og 2017



PÅ dette link er har en bruger " athanis" lagt en sammenligning i performes mellem i7 og i9



Redigeret af Potter - 01-Februar-2020 kl. 08:38
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2020 kl. 10:26
Potter det er jo fin læsning. Det viser at i7 faktisk ikke er så rigtig endda, og de tests på YouTube er valide. Derudover så slår 5500M jo alle andre modeller. Klart med 8GB, men 5300M med 4GB er ikke langt efter. Hmm vildt
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2020 kl. 11:45
Hej.

Som jeg læser denne tråd, tror jeg at i snakker forbi hinanden.

I mit tidligere indlæg skrev jeg:

'I DaVinci Resolve bliver CPU'en brugt til at køre programmet, disk I/O, compression og decompression af codecs.
Resolve udfører al sin billed behandling i GPU'en på Grafik kortet.'

Jeg vil forsætte med at beskrive, hvordan DaVinci Resolve kan bruge hardware accelerered decodning og encoding.

Jeg vil begynde med nVidea, da de har den bedste dokumentation, selvom det ikke er relevant for denne tråd.


Hvis man klikker på 'Supported Format Details (Click to learn more)' kommer man til en oversigt der viser hvilke Codec, Resolution, bit width og Chroma subsampling, som kan blive hardware accelereret. Alle andre formater bliver decoded og encoded i softwaren af CPU'en.

Hvis man har en ikke for gammel Intel CPU ( IKKE XEON ), kan DaVinci Resolve bruge den indbyggede Intel 
Quick Sync som har decodning og encoding:


Og til sidst vil jeg nævne AMD Grafikkort, som også har hardware decoding og encoding indbygget. Men DaVinci Resolve har først begyndt at supportere det fra version 16.0.


Og så vil jeg skrive noget om hvornår man kan bruge overstående.

I Windows 10 er det nemt. Der kræves det altid den betalte Studio version af DaVinci Resolve, for at bruge en af den ovennævnte løsninger.

For MacOS, og her tænker jeg også på Hackintosh, er det lidt vanskligere. Det jeg læser er at DaVinci Resolve bruger nogle Apple system kald og for visse Codec, Resolution, bit width og Chroma subsampling, sker der hardware accelerered decodning og encoding, selv i den gratis version af DaVinci Resolve.

Jeg ved ikke om det sker i Intel CPU'en eller i AMD Grafikkortet. Men jeg læste om en Tysker, der mener, at det sker i Intel CPU'en, da denne hardware acceleration også var til stede i DaVinci Resolve's versioner før version 16.0, hvor hardware acceleration på AMD Grafikkortet kom til Windows 10 udgaven?
Men jeg ved ikke om han har ret?

Og nu til, hvorfor jeg har skrevet så meget om decoding og encoding i enten langsom software eller den hurtigere ved hjælp at hardware acceleration.

Tidligere blev der skrevet et flot indlæg om proxyfiler, hvorefter trådstarter skriver at han så vil vælge en i7 CPU. Men som jeg ser det, er proxyfiler noget man kan bruge, hvis ens Grafikort ikke er kraftigt nok.

Ikke hvis ens CPU ikke er kraftig nok. Husk på, at alt decoding og encoding i DaVinci Resolve enten sker i CPU'en, eller for visse Codec, Resolution, bit width og Chroma subsampling også kan ske Hardware accelereret.

Hvis trådstarter ønsker at bruge video filer, fra alle hans 3 kameraer i DaVinci Resolve, vil jeg forelå at han undersøger hvilke video formater der kan bruge Hardware accelereret decoding og encoding og hvilke ikke. Og hvis der er flere af de 4K video formater, han ønsker at bruge vil blive decoded og encoded af software, bør han overveje den kraftigt mulige CPU.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 02-Februar-2020 kl. 13:01
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu