recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Alarm system
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Alarm system

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Pallefar Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-December-2008
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pallefar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Alarm system
    Sendt: 01-Februar-2020 kl. 13:38
Nogle der har anbefalinger til et alarm system i privat hjem?

Evt noget som kan kobles sammen med Philips hus lys.

Jeg har set Google nest Secure, men det er hvis ikke kommet til Danmark endnu.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2020 kl. 13:45
aqara evt, virker fint sammen med hue.

Du skal nok lige overveje hvilke platform du ønsker at bygge på.

Jeg har valgt HomeKit, da det passede til mit setup.

Så du skal nok overveje om det er google, alexa, HomeKit eller noget helt andet som skal være basis platformen.
Til top
Pallefar Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-December-2008
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pallefar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2020 kl. 13:54
Okay har du startpakken ?

Det kan kobles sammen så eks lys kan blinke når alarm går.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2020 kl. 15:40
har købt aqara enheder seperat, men ja det kan bygges sammen med en masse andre ting.

Når alarmen aktiveres, så sænker jeg samtidigt temperaturen i huset. Jeg slår også nogle enheder som har et højt stand-by forbrug.
Lyset bliver slukket automatisk.
Skal også have aktiveret nogle udendørs kamera i forbindelse med alarmen.

Det er rimeligt simpelt når man først kommer i gang med det.
Til top
torbenan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Maj-2014
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér torbenan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2020 kl. 19:42
Jeg byder ind med nogle tanker jeg har gjort mig ifm med DIY arlarm.

J
eg har lavet en lille guide over, hvad man bør tænker over, hvis man vil lave en alarm med HA.
Jeg lavede for et halvt år siden en alarm i HA. Jeg har skrevet lidt om, hvad I bør tænke over, hvis I vil det.

1. Få det til at se ud som om der er nogen hjemme

Det er naturligvis bedst at få tyven til at gå forbi huset. Derfor tænder jeg lyset lidt før solnedgang. Jeg har valgt, at der er lys i fire rum plus udendørs, og der lavet en kondition, så lyset ikke tændes, hvis alarmen har status disarmed.

2. Få tyven til at fortryde inden han forsøger at komme ind

Sørg for at, der er kameraer, der er synlige udenfor.
Bevægelsessensorer udendørs, der tænder lys på f.eks. bagsiden af døren.
Jeg har endnu ikke implementeret noget af dette

3. Perimeter sikring

Jeg har valgt at bruge Xiaomi Aqara Windows/door sensor. De virker upåklageligt og er meget billige. Jeg har en sensor på alle vinduer, der kan åbnes i kælder og stueetage, men ikke på 1. sal. Jeg har nogle vinduer, der ikke kan åbnes og har en plan om at sikre dem med Xiaomi Shock Sensor. Jeg har en enkelt liggende, som jeg skal have testet.

4. Sikring inden for huset

Det bør man tænker over, for der er en risiko for at en indbrudstyv slipper forbi perimetersikringen, hvis eksempelvis en vinduessensor er løbet tør for strøm. Dette kan gøres med motion detectors. Jeg har en del motion detectors fra Xiaomi, men har undladt at bruge dem. Det skyldes jeg har en kat, som aktiver motions detectoren.

5.Alarmering

Hvis alarmen går, så gælder det om at skabe så meget stress for indbrudstyven, som overhovedet muligt. Jeg har valgt
a) Tre sirener (en på hver etages) af mærket Neo Coolcam Z-wave siren. De larmer ikke voldsomt, men forhåbentlig nok
b) Lyset i hele huset blinker. Min tanke er, at det stresser tyven og tiltrækker opmærksomhed fra naboer
c) SMS notifikation til mig selv, fruen og naboer. Her bruger jeg Twilio
d) Facebook opslag til grundejerforeningens 50 medlemmer. Ideen er, at der vil komme en hurtig reaktion fra en af naboerne, hvis de får besked om, at vores alarm er aktiveret. Teknisk sker det ved at sende en mail til gruppen og jeg bruger mail gun til formålet.
Husk at få accept af gruppen inden dette implementeres og vigtig – system skal have kørt en par måneder uden falske alarmer inden dette gøres.

6. Undgå falske alarmer

De første uger, at vi nogle falske alarmer. På intet tidspunkt skyldtes det, at teknikken svigtede, men at vi glemte, at slå alarmen fra. Jeg har lavet en simpel, men effektiv måde at sikre det ikke sker.
Hoveddøren har ”delayed trigger”. Det betyder, at når døren åbnes så har man to min til disarme alarmen. I starten glemte vi det naturligvis et par gange. Nu har jeg en automatisering, der får min Xiaomi GW til at spille en lyd, når døren åbnes. Herefter har vi ikke glemt det.
Vi armerer systemet, når vi går i seng på 1. sal. Det skete selvfølgelig også, at vi glemte at disarme om morgen. Det har jeg løst ved, at vi en motion detector i entreen i stueetagen. Når den detekterer os, spilles der også en melodi på Xiaomi GW.
Vi havde 3-4 falske alarmer den første måned, men efter disse hjælpefunktioner er lavet, har vi ikke haft nogen i mere end et halvt år.

7. Fang tyven.

Kamera, der tager billeder af tyven bør være en del systemet. Jeg har to kamera indendørs - det ene ved kældertrappen, hvor det 90% sikkert tyven kommer. Det andet i stuen. Efter aftale med familien gemmes billeder kun når alarmen er aktiveret.

8. Betjening

Vi har to 7 tommer tablles hængende. Den ene hænger ved hoveddøren og det er primært den, der bruges til at betjene alarmen. Den anden bruges kun som backup i denne sammenhæng.

9. SW

Alarmen kører på Home Assistant på en RPI 3 hvor hass.io er installeret. 
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2020 kl. 20:18
@torbenan super godt indlæg som gav mig et par gode ideer.

HA giver flere muligheder end HomeKit, dog kræver det lidt mere at komme i gang med.

Bruger du aqara hub ?
Til top
torbenan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Maj-2014
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér torbenan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2020 kl. 21:22
Mit indlæg tager udgangspunkt i HA, men man skal tage stilling til punkterne uanset, hvilken teknologi man bruger. 
Jeg bruger ikke Aqara Hub længere men Conbee 2. Conbee har den fordel, at den kan lave et samlet Zigbee Meshnetværk mellem mine ca. 30 Xiaomi dimser og ca. 35 Ikea pærer. Det har gjort det dækningen bedre.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2020 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af torbenan torbenan skrev:

Mit indlæg tager udgangspunkt i HA, men man skal tage stilling til punkterne uanset, hvilken teknologi man bruger. 
Jeg bruger ikke Aqara Hub længere men Conbee 2. Conbee har den fordel, at den kan lave et samlet Zigbee Meshnetværk mellem mine ca. 30 Xiaomi dimser og ca. 35 Ikea pærer. Det har gjort det dækningen bedre.

den ser spændene ud.
Hverken trådfrit eller aqara hub er nemlig super stabile.
Kan se den understøtter homebridge, så kan vist også bruge den i mit setup.
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2020 kl. 22:54
Vi kører med et "oldnordisk" Powermax Pro og særskilt videoovervågning. Men en ting vi er glade for er vores 12 år gamle IHC system der laver en hjemmesimulering vedr. lyset når vi ikke er hjemme. Jeg ved ikke om der er systemer der laver den slags i dag? Men tænk over det.
Jeg har tit undret mig over at Verisure bliver kaldt markedets mest avancerede alarm... som først for nyligt har fået videoovervågning!? 
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Vi kører med et "oldnordisk" Powermax Pro og særskilt videoovervågning. Men en ting vi er glade for er vores 12 år gamle IHC system der laver en hjemmesimulering vedr. lyset når vi ikke er hjemme. Jeg ved ikke om der er systemer der laver den slags i dag? Men tænk over det.
Jeg har tit undret mig over at Verisure bliver kaldt markedets mest avancerede alarm... som først for nyligt har fået videoovervågning!? 
jeg havde selv tidligere en power max. Den var meget besværlig og konfigure, samt manglede generelt alle nye smarte features.
Lys hjemme simulering kan let udføres med fx Philips Hue.
Verisure, ved ikke hvorfor de mener de er de bedste.

Et verisure system giver ved kun mening hvis man:
1) absolut ikke ønsker at konfigure noget selv
2) ønsker en vagtmand onsite, efter en alarm
3) ønsker at få en smule rabat på sin indbo forsikring

Til top
Pallefar Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-December-2008
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pallefar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2020 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

aqara evt, virker fint sammen med hue.

Du skal nok lige overveje hvilke platform du ønsker at bygge på.

Jeg har valgt HomeKit, da det passede til mit setup.

Så du skal nok overveje om det er google, alexa, HomeKit eller noget helt andet som skal være basis platformen.

Beklager mit sene svar. Bruger du så deres motion sensor sammen
med hub?
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2020 kl. 20:30
ja motion sensor, dør sensor og den der ryste sensor. De er forbundet til HomeKit via Aqara hub.

En rettelse, Aqara hub er pænt stabil. Jeg havde nogle wifi problemer som fik den til at miste forbindelsen. Problemet var et router problem og ikke et Aqara problem.


Redigeret af lahan - 04-April-2020 kl. 20:40
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu