recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedre lyd fra internetradio end rippet CD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedre lyd fra internetradio end rippet CD?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bedre lyd fra internetradio end rippet CD?
    Sendt: 05-Februar-2020 kl. 17:26
Internetradio (128/256 kbps) lyder godt på min Beoplay A1
Men jeg fik en ubehagelig overraskelse, da jeg ville høre mine rippede CD'er (320 kbps) på Beoplay
Lyden var klart dårligere
Hvordan kan det være, når det i teorien skulle være bedre med højere opløsning?
Hvad kan jeg prøve?

Redigeret af jake51 - 05-Februar-2020 kl. 17:28
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 17:44
Den rippede kvalitet afhænger af flere ting:
Den anvendte encoder
Formatet, mp3, mwa, flac m.v.
Bitrate
Kvaliteten af de originale CD'er.

320 kbps skulle normalt væk nok til at give god kvalitet, så det må være en eller flere af de andre parametre der halter.

Flemming


Redigeret af fltk - 05-Februar-2020 kl. 17:45
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 07:51
Start med at beskrive hvordan CDen er rippet?

Med priser på lagringsmedier i dag bør du rippe i fuld opløsning. Så kan du altid lave en lavopløst kopi til telefon etc.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 08:00
Men det afspilles jo fra telefon, derfor er det ikke fuld kvalitet
Det er vel hele idéen med en Bluetooth-højttaler
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 08:47
Du kan starte med at gøre hvad Mufti beder om, nemlig komme med mere info. Ellers blivver det rent gætværk fra folk side, og det kan jo lidt være ligemeget...
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 09:12
Jeg lavet på et tidspunkt en a/b test i mellem AAC 256bkbps vs mp3 320kbps.

Der var absolut ingen tvivl om at AAC lød klart bedre, vi faktisk også nede og sammenligne AAC 128kbps mod mp3 320kbps. her var det mere lige, men jeg vil stadig fortrække AAC ud fra de 2 codec. 


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 12:28
Det skal gå så hurtigt med I unge mennesker
Hvis det ikke sker med det samme går det helt galt...
Alle mine gamle CD'er er rippet som MP3 i 320 kbps
Lige nu hører jeg et album der er købt i iTunes (AAC 256 kbps sikkert, kan ikke se det under Vis info?), det lyder bedre end rippet CD
Så skal jeg vel rippe dem igen?
Eller hvordan ripper jeg dem i fuld kvalitet og overfører i AAC 256 kbps til iPhone?

Edit: Come Together med Beatles lyder sgu godt på Beoplay (den nye version købt i iTunes)

Redigeret af jake51 - 06-Februar-2020 kl. 12:30
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 13:00
Det lyder som om du kører med Apple.

Jeg har rippet mine CDer i iTunes til lossless.

Altså i fuld kvalitet. Når jeg hører musik afspiller jeg fra iTunes. Det lyder fremragende. 

På farten(telefonen) ligger musikken i AAC 256. Konverteringen klarer iTunes selv. Det lyder fint på min A1.




Redigeret af Mufti - 06-Februar-2020 kl. 13:01
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 18:21
Ja itunes købte numre lyder generelt en del bedre end en CD - Det er fordi apple i dag kræver at når man skal have sin musik ind i itunes. så skal pladeselskabet levere fra master. Altså den absolut bedste kvalitet man overhovedet kan få. Som med alt andet. Når udgangsmaterialet er bedre, så vil det generelt også lyde bedre end når du starter fra noget som reelt set allerede er sat ned i kvalitet.
og så er det fuldkommen ligegyldigt om man ripper lossless fra CD. Dens kvalitet er stadig i udgangspunktet lavere end det der kommer direkte fra pladeselskabet.

PS - tidligere kunne man i musicstore faktisk finde et punkt der hed "mastered" - det var alle de gamle numre som var blevet genindsendt til apple i en mastered eller remastered udgave. (der var også en gang hvor pladeselskaberne bare leverede en cd) Men det er ved at være lang tid siden jeg har købt noget musik må jeg erkende, så jeg ved faktisk ikke om det ikke er fjernet nu, fordi alle de gamle klassikere er kommet ind igen i mastered udgave, og det derfor ikke giver nogen mening når alt materialet er fra samme produktionsniveau.




Redigeret af claus_jac - 06-Februar-2020 kl. 18:25
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 20:34
Det er da vist en kæmpe gang sludder. iTunes er stadig lossy/komprimeret.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 21:29
https://www.justmastering.com/article-masteredforitunes.php




Redigeret af claus_jac - 06-Februar-2020 kl. 21:35
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2020 kl. 03:57
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu