recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Input til nybegynder.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Input til nybegynder.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Nettossen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2009
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nettossen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Input til nybegynder.
    Sendt: 09-Februar-2020 kl. 11:01
Hej alle. 

Vi skal til at bygge hus, og da vi kun har 1 barn (men 2 børneværelser) har jeg overbevist fruen om, at værelse nummer 2 bør bruges til en hjemmebio. 

Den skal som udgangspunkt være diskret / konevenlig, ligesom den nemt skal kunne konverteres til almindeligt værelse, hvis det bliver aktuelt i fremtiden. 

Mine overvejelser går på:

- Lærred med motor skjult i loftet (120”?)
- Projektor i loftet
- Sonos Beam (eller tilsvarende) - hvordan med DTS/HDMI?
- 2 Sonos One som baghøjttalere
- Sonos Subwoofer
- Apple TV 4K (til TV, filmleje mv)

Har jeg brug for en surroundreceiver, og vil den i så fald kunne bruges med Sonos?

Som udgangspunkt bliver loftet i gips og gulve træ/laminat. Jeg overvejer at male væggene grå. 

Er ovennævnte et passende setup, eller har I erfarne folk bedre bud?

Det skal være lækkert - men stadig til at betale. 😊

Modtager også gerne input til lærred, projektor mv. 

På forhånd tak. 

Mvh
Chris

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2020 kl. 23:19
Jeg ville være bange for at lyden vil relfektere rundt på de hårde overflader.

Et gulvtæppe eller noget troldtekt loft vil gøre underværker.

For mig er det også et must med et surround anlæg og minimum 5.1 højttalere.
Lyden er næsten halvdelen af en biografilm, så hvis man ønsker en hjemmebiograf er det nødvendigt.

Ellers kunne man jo bare sætte det op inde i stuen og lade det køre ned foran tv'et, hvis man bare ønsker et større billede.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Nettossen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2009
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nettossen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2020 kl. 08:20
Tak for input.

Så Sonos Playbar + Sub + 2 One som baghøjttalere giver i din optik ikke god nok lyd?

Hav in mente, at vi snakker om 12-14 kvm. - så når du skriver "mindst 5.1 setup" - så tænker jeg, at flere end 5+1 højttalere er for voldsomt? Det synes jeg i hvert fald at kunne læse mig til andre steder?

Vil akustikplader (gips) kunne gøre det i stedet for troldtekt? Jeg vil være ked af at have flere forskellige lofter - da rummet netop skal kunne konverteres til f.eks. børneværelse i fremtiden.

Tanken er at få en fed hjemmebio - men at den skal være relativ diskret / konevenlig. Så jeg tænker måske en 80%-løsning og ikke en 100%-løsning, hvis det giver mening? Dog skal både lyd + billede selvfølgelig være gode - uden at behøve at være "nørd-niveau". Big smile

Mvh
Chris
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2020 kl. 10:14
Jeg er ikke nok inde i Sonos, men jeg tror du kommer til at give flere penge for den løsning uden at få tæt på den samme lyd.
Så vidt jeg umiddelbart kan se er der slet ingen HD lydformater på Sonos.

Jeg kan ikke udtale mig akustikplader...
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
TiXe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TiXe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2020 kl. 11:46
Jeg er ret meget Sonos fan og ejer selv temmelig meget af det. 

Jeg vil dog sige at til dit formål syntes jeg ikke det giver mening at proppe for 13-15000kr sonos ind i det lokale. 

Du betaler altså en del for en masse funktioner og muligheder som du aldrig vil udnytte og går omvendt på kompromis med nogle surround funktioner . Du kan vel få lige så god surroundsound for det halve, hvis det KUN er det det skal bruges til.

Hvis det kun er meningen at anlægget lydmæssigt skal bruges til hjemmebio. så find da i stedet det bedste surroundsæt du kan få for de penge du nu engang vil bruge.


Redigeret af TiXe - 10-Februar-2020 kl. 11:46
Til top
Nettossen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2009
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nettossen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2020 kl. 11:58
Tak - god pointe.

Kan jeg bygge almindelige højttalere ind i gasbeton - jeg vil helst ikke have en ekstra væg sat op til højttalere / kabler? Eller er det smartest blot at have dem hængt på væggen?
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2020 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af Nettossen Nettossen skrev:

Kan jeg bygge almindelige højttalere ind i gasbeton - jeg vil helst ikke have en ekstra væg sat op til højttalere / kabler? Eller er det smartest blot at have dem hængt på væggen?

Nu synes jeg du modsiger dig selv en smule, for hvis det skal være enkelt og nemt at konvertere til alm. værelse igen er det vel ikke smart at indbygge højttalere?

Du lyder ikke til at have høje krav, så hvis jeg var dig ville jeg købe et af disse "5.1-sæt" med små, smarte højttalere din kone sikkert vil elske, og nøjes med det. I kan endda finde dem billigt på DBA, jeg købte engang et sådant Pioneer-sæt til min knægt for under 100,- kroner. 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2020 kl. 23:25
jeg ville gå med en surround receiver og on wall højttalere som f.eks. https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/hojttalersystemer/dali-fazon-mikro--fazon-mikro-vokal--sub-c-8-d-5.1-hojtalersystem/

In wall begynder at blive noget bøvlet med gasbeton synes jeg.

Med under 3 meter til lærredet var det måske en ide at bruge et TV istedet?

Ellers kunne en Optoma UHD40 være et rigtig godt budget bud med 4K

Til lærred vil jeg gå med en fast ramme og lærred i stedet for noget motordrevet. Hvis det er motordrevet er det en fordel med tab tension der holder lærredet stramt. Men det er også dyrere.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2020 kl. 14:59
Min stue er ca samme størrelse og der er 3.5 meter fra projektor til lærred og mit er på 100 tommer, og det er absolut ikke for stort. Jeg ville klart vælge projektor frem for et TV, og når det er dedikeret biorum ville jeg enten bare bruge væggen eller montere et fastrammelærred. Jeg startede med en hvid væg (tested lidt forskellige type maling), og er aldrig kommet til at montere et lærred fordi billeder efter min smag er lige så godt, som samme projektor med lærred. Det eneste jeg godt kunne savne er afmaskningen. 

Mht højttalere kan du jo vælge at sætte dem på nogle standere, hvilket er den mindst invasive løning. 
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2020 kl. 17:42
Jeg ville undgå at sætte et lærred op med motor. Du vil hurtig blive træt af at skulle køre det op og ned.  Gå efter et fast ramme lærred i stedet for - det har også et pænere finish.
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2020 kl. 17:43
Derudover ville jeg lege lidt med denne: https://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm
Det kan hjælpe til at finde ud af hvor stort et billede du max kan få på den afstand, og evt. hvilken projektor der er relevant.


Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2020 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Derudover ville jeg lege lidt med denne: https://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm
Det kan hjælpe til at finde ud af hvor stort et billede du max kan få på den afstand, og evt. hvilken projektor der er relevant.



En 12V trigger løser det problem helt af sig selv :-)

Så kører det ned når projekter tændes og når den er kølet af of slukker, kører lærred helt ad sig selv op igen. Det har fungeret meget fint de sidste par år hjemme hos mig
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu