recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er det sikkert at arbejde fra en ekstern SSD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er det sikkert at arbejde fra en ekstern SSD?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 14:11
Ja det er jeg med på, men jeg troede der stod 10 GBps (gigabytes) men det er jo Gigabits, så det er klart at 2700 MBps er hurtigere :)
Tak.

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 14:25
Samsung T5 er sådan set fint nok "+/- 500MB/S" til 4K UHD redigering i FCPX eller Davinci etc. har en til flere af dem. Men hvis det er tungere opgaver herunder flere tracks 10bit og højre opløsning så er det Samsung X5 eller lign.

Samsung har også en T7 ca. 900MB/s den første udgave er med finger touch "sikkerhed" i Q2 skulle den komme uden touch funktionenSmile

Bemærk: at Samsung X5 m.fl. er kun Thunderbolt 3 kompatibel dvs. hvis du skal bruge disken på en maskine kun med USB-C som benytter "samme stik" så er det no go.Thumbs Down

Skal det være en hurtig Thunderbolt 3 SSD som også er bagud kompatible til f.eks. USB-C, så er det f.eks. en Lacie rugged SSD Pro "sort" ca. samme speed som X5'eren.


Redigeret af Potter - 20-Februar-2020 kl. 14:27
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 14:39
Bemærk:
Ved benyttelse af Thunderbolt 3 og hvis den fulde hastighed skal benyttes på 40 Gbps. med kabel længder på over 2m skal kablerne være aktive.

Med et passiv kabel på/ op til et par meter hedder det maks. 20Gbps.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 14:52
Skal du have fat i et nvme m.2 SSD thunderbolt 3 kabinet, så er det f.eks.fra orico

Bemærk: M-Key



Redigeret af Potter - 20-Februar-2020 kl. 14:55
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 17:26
Hej Potter

Ja så blev forvirringen da total!! men tusind tak for dit svar.

Men jeg skal lige høre. Sådan en Samsung X5 ekstern harddisk. Virker den ikke med USB-C adapter i et alm. USB-port i en computer? Eller vil den kun virke i en Thunderbolt 3 port?? Så går lidt det sjove jo af det. Skulle jo gerne være sådan, at det var fleksibelt og jeg kunne skifte mellem min computer og de Windows maskiner på arbejdet.

Kan man ikke købe en Samsung der virker til både USB-C / Thunderbolt 3 og til alm. USB?
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 18:08
når jeg er på ferie bruger jeg en gammel Samsung evo 500gb ssd disk i et billig (40kr) USB 3.0 kabinet. Det fungere fint også med redigering af 4K video. Så den t5 tror jeg er rigtig fin.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af SEOMaster SEOMaster skrev:

Hej Potter

Ja så blev forvirringen da total!! men tusind tak for dit svar.

Men jeg skal lige høre. Sådan en Samsung X5 ekstern harddisk. Virker den ikke med USB-C adapter i et alm. USB-port i en computer? Eller vil den kun virke i en Thunderbolt 3 port?? Så går lidt det sjove jo af det. Skulle jo gerne være sådan, at det var fleksibelt og jeg kunne skifte mellem min computer og de Windows maskiner på arbejdet.

Kan man ikke købe en Samsung der virker til både USB-C / Thunderbolt 3 og til alm. USB?
Samsung X5 er kun kompatible med en Thunderbolt 3 port, ikke USB-C eller lavereUnhappy hvilket kan give nogle udfordringer hvis den skal benyttes i mellem flere maskiner som ikke har Thunderbolt 3 port. 
Så det er en no Go....

Jeg har både T5 og X5’ere men er Typisk kun på Mac, men det hænder at jeg en sjælden gang, at jeg skal editere på noget ældre hardware uden Thunderbolt 3 portEmbarrassed
Lacie Rugged SSD PRO er bagud kompatible til USB-C. Og er super hurtig som X5.




Redigeret af Potter - 20-Februar-2020 kl. 18:43
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

når jeg er på ferie bruger jeg en gammel Samsung evo 500gb ssd disk i et billig (40kr) USB 3.0 kabinet. Det fungere fint også med redigering af 4K video. Så den t5 tror jeg er rigtig fin.
helt enig, måske er T5 fin til OP forbrug.
Jeg benytter selv en Lacie Rugged med TB, hvor jeg har opgraderet disken til en SSD. Det kører fint, den har ca samme hastighed som T5.
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 22:16
0le: det er også en fin ide. Jeg ved bare ikke om det er mig (det er det sikkert nok) men jeg tør bare ikke rigtig at anvende den løsning længere, efter jeg fik brændt en SSD af i sådan et kabinet. Men er klar over at alle diske jo kan stå af. Dog lyder det fint med hastigheden er god nok til 4K. Mon også det er nok til H.265?

Potter: Ja jeg har desværre nogle gange behov for at tage den eksterne SSD fra min MacBook Pro til en Windows PC der kun har USB-A 3.1 så kan forstå, at den X5 ikke vil gå. Desværre.

Men når du skriver at en Lacie Rugged SSD PRO er bagudkompatibel fra Thunderbolt 3 til USB-C så hjælper det mig nok ikke så meget, når jeg stadig har brug for at sætte den i en alm. USB-port? Eller?

Men omkring 3.000 kr. for en ekstern disk, det kan sgu også mærkes.

Hvad med den orange Lacie Rugged? Den overfører med 950 MB/s og den er også USB 3.0 kompatibel og det er vel den alm. USB-port?
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2020 kl. 22:44
Giver det ikke mening for dig at købe to diske, en arbejdsdisk og en usb-stick-disk, hvis det er det du skal bruge den til på Windows? Jeg tænker at når du har løst de fysiske problemer med een disk, kan du fortsætte med filsystemer osv. APFS er ikke understøttet på Windows, AFAIK, og NTFS er "experimental" på MacOS, hverken Windows eller MacOS kan lidt ext. Og FAT er lort.

Jeg har ikke forstand på hvilken SSD du skal købe, men personligt ville jeg aldrig betale (Apple-skat) for 1 TB intern SSD. Hav MacOS på den interne, og din data på noget eksternt.

Og køb en stor, billig roterende disk til TimeMachine.
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2020 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Giver det ikke mening for dig at købe to diske, en arbejdsdisk og en usb-stick-disk, hvis det er det du skal bruge den til på Windows? Jeg tænker at når du har løst de fysiske problemer med een disk, kan du fortsætte med filsystemer osv. APFS er ikke understøttet på Windows, AFAIK, og NTFS er "experimental" på MacOS, hverken Windows eller MacOS kan lidt ext. Og FAT er lort.

Jeg har ikke forstand på hvilken SSD du skal købe, men personligt ville jeg aldrig betale (Apple-skat) for 1 TB intern SSD. Hav MacOS på den interne, og din data på noget eksternt.

Og køb en stor, billig roterende disk til TimeMachine.

Jo det kan du have helt ret i, og det kom jeg også i tanke om. Jeg er heller ikke fan af at give Apple-skat på 1800 kr. for 500GB mere så derfor jeg leder efter en ekstern. Det bliver nok en T5 eller X5 for de penge jeg “sparer” ved ikke at opgradere intern til 1TB. Så har jeg 500gb intern og 500gb ekstern. Den eksterne er som sagt til at arbejde i Lightroom, PS og FCPX og DaVinci fra primært. Og så en 128GB USB STICK til arbejdet. 

Slut :)
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2020 kl. 11:39
Jeg mente ikke du skal bruge et billig kabinet som mig, bare at min erfaring med SSD og USB3.0 og hastighed er rigtig gode. h265 tror jeg ikke er noget problem da det jo fylder mindre en h264 men bare mere processor krævende. Bruger selv h.265 med GoPro 4k60.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu