recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udluftning i kælder (biograf)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udluftning i kælder (biograf)

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Online
Point: 180
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 10:29
Fra egne bitre erfaringer så vil jeg godt advare mod simpel luftudveksling i en kold kælder (med uisolerede ydervægge mod jord). Hvis du suger enten varm luft udefra eller varm luft fra huset ind i det kolde kælderrum så er du næsten sikker på at skabe kondens og fugt i rummet med dertil hørende gode betingelser for skimmelsvamp m.m.

Hvis du holder rummet opvarmet så kan du nok godt slippe afsted med at suge kold luft ind, f.eks. om aftenen, men isolering udefra eller en affugter vil være bedst.
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
Kim Dahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim Dahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 15:16
Vores sokkel har omfangsdræn med flamingoplader op ad sokkel og vi har også hulmursisolering. 

Redigeret af Kim Dahl - 26-Februar-2020 kl. 15:17
Mitsubishi HC4900

Panasonic BD30

Onkyo TX-SR805
Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hbar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2020 kl. 15:31
Jeg har en DUKA one S6 (Wifi) i mit soveværelse. Jeg gav lige under 9k for boring og montering. Når den er via Wifi får du lidt flere muligheder. Eks mener jeg ikke kan kun kan puste ud via remote og knapper, men kan den via appen.

Den har 3 faste niveauer, på laveste kan du sove under den, de 2 andre er lidt mere hørbare, men vil mene niveau 2 hurtigt vil blive overdøvet af en film. Den har også en manuel funktion, hvor du kan styrer den i pct fra 1-100 og finde lige din hastighed.

Derudover dæmper den 40DB i forhold til udenfor.

Via appen kan den times til at kører på bestemte tider med en bestemt hastighed og giver feedback omkring filter osv.

Det smarte ved en friskluftventil er den genanvender 95% af varmen. Det fungere ved at den blæser ud i 70 sek, varmen paserer en metalkugle i røret som varmes op af luften og når den efter 70sek vender og suger kold luft ind, så opvarmes denne luft fra kuglen. Min kører hele året i mit soveværelse og der bliver ikke koldere pga. den kører.



Redigeret af Hbar - 27-Februar-2020 kl. 15:34
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2020 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

Det smarte ved en friskluftventil er den genanvender 95% af varmen.

Op til 95%.
I dit tilfælde kan det sagtens være 70%.

Og jo, der bliver koldere i dit soveværelse......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2020 kl. 19:01
Den kommer aldrig i nærheden af 95% energi recovery, men det gælder alle anlæg. Den angivne virkningsgrad er temperaturvirkningsgrad og da luften affugtes under processen indeholden den betydeligt mindre energi ved samme temperatur. En realistisk virkningsgrad er nok 60-70%.
Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hbar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2020 kl. 23:22
60-70% er stadig markant bedre end at pumpe luften direkte ind, især om vinteren. En friskluftventil er godt for et hver indeklima, om det er soveværelse eller kælder. Hvor jeg før kunne have fugt i vinduet efter en nat, har jeg nu et fuldstændigt tørt og markant bedre inde klima. Bevares jeg kunne lade vinduet stå på klem, men der er en automatisk ventil bare bedre. Så det korte svar er at den fungere og den kan anbefales.
Til top
Pilgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Februar-2008
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pilgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

60-70% er stadig markant bedre end at pumpe luften direkte ind, især om vinteren. En friskluftventil er godt for et hver indeklima, om det er soveværelse eller kælder. Hvor jeg før kunne have fugt i vinduet efter en nat, har jeg nu et fuldstændigt tørt og markant bedre inde klima. Bevares jeg kunne lade vinduet stå på klem, men der er en automatisk ventil bare bedre. Så det korte svar er at den fungere og den kan anbefales.

Nej, den kan netop ikke! anbefales (set fra et professionelt synspunkt), da udsugning og indblæsning sker i samme rør. Fugten i genvindingsfladen skaber grobund for bakterier, herunder skimmelsvamp.
Problemet er, at den kører en cyklus på 70 sek ind og 70 sek ud i samme rør, dvs den fugt du suger ud fra værelset bliver blæst ind igen når den vender cyklussen. Derudover skabes der ny fugt når genvindingsfladen bliver varmet op og kølet ned. Den kan ikke komme af med fugten da der ikke er noget afløb, som på en normal krydsveksler (hvor indblæsningsluft og udsugningsluft i øvrigt er fysisk adskilt af ledeplader). 
Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hbar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Pilgaard Pilgaard skrev:

Nej, den kan netop ikke! anbefales (set fra et professionelt synspunkt), da udsugning og indblæsning sker i samme rør. Fugten i genvindingsfladen skaber grobund for bakterier, herunder skimmelsvamp.
Problemet er, at den kører en cyklus på 70 sek ind og 70 sek ud i samme rør, dvs den fugt du suger ud fra værelset bliver blæst ind igen når den vender cyklussen. Derudover skabes der ny fugt når genvindingsfladen bliver varmet op og kølet ned. Den kan ikke komme af med fugten da der ikke er noget afløb, som på en normal krydsveksler (hvor indblæsningsluft og udsugningsluft i øvrigt er fysisk adskilt af ledeplader). 

Jeg synes du skal ringe til Duka Ventilation og sig at deres produkt er skadeligt. Tænker Duka slet ikke har forstand på det de laver og du ved bedre end dem. Kan kun anbefale dig at læse op på deres produkter før du udstiller din mangel på viden. Over and out herfra.
Til top
Pilgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Februar-2008
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pilgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

Oprindeligt skrevet af Pilgaard Pilgaard skrev:

Nej, den kan netop ikke! anbefales (set fra et professionelt synspunkt), da udsugning og indblæsning sker i samme rør. Fugten i genvindingsfladen skaber grobund for bakterier, herunder skimmelsvamp.
Problemet er, at den kører en cyklus på 70 sek ind og 70 sek ud i samme rør, dvs den fugt du suger ud fra værelset bliver blæst ind igen når den vender cyklussen. Derudover skabes der ny fugt når genvindingsfladen bliver varmet op og kølet ned. Den kan ikke komme af med fugten da der ikke er noget afløb, som på en normal krydsveksler (hvor indblæsningsluft og udsugningsluft i øvrigt er fysisk adskilt af ledeplader). 

Jeg synes du skal ringe til Duka Ventilation og sig at deres produkt er skadeligt. Tænker Duka slet ikke har forstand på det de laver og du ved bedre end dem. Kan kun anbefale dig at læse op på deres produkter før du udstiller din mangel på viden. Over and out herfra.

Hvis du havde læst tråden igennem ville du erfare at jeg netop selv påpeger, at jeg ikke har nogen praktisk erfaring med lige netop DUKA One. Men, jeg har talt med en kollega om lige præcis ovenstående model i en anden forbindelse som har pointeret hvad jeg har givet videre i denne tråd. Og, som praktiker kan jeg se problemet på en teknisk tegning når jeg får en sådan præsenteret. 

Min mangel på viden (hvis du mener dét er relevant) kommer fra en 4-årig uddannelse som ventilationstekniker, års erhvervserfaring, supplerende kurser og i øvrigt et autorisationscertifikat i ventilation samt et autorisationscertifikat i køl. 
Til daglig arbejder jeg med ventilation i renrum for medicinalvirksomheder der producere din medicin og som i øvrigt er underlagt meget skrappe regler for lige præcis så noget som bakteriespredning. Så hvis du mener der er noget jeg skal lære, så undervis mig - for jeg mener bestemt ikke at jeg er alvidende inden for ventilation. Tværtimod så lærer jeg noget nyt hver dag, men lige præcis med denne DUKA One, dér føler jeg mig ret sikker i min sag. 
Og jeg ringer ikke til DUKA, jeg konfrontere dem face to face senest var i 2018 på håndværkermessen i Brøndby hallen hvor jeg pointerede nogle fejl ved nogle andre produkter, men ligesom nogle brugere på diverse fora så kan nogle producenter også være ret så tunge at danse med (læs: ignoranter) over for konstruktiv kritik fra praktikere, når der påpeges ting ved deres produkter som de gerne vil sælge som fantastiske og som de har brugt mange penge på at udvikle. 
Kan du have en god weekend. Over and out
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af Pilgaard Pilgaard skrev:

Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

Oprindeligt skrevet af Pilgaard Pilgaard skrev:

Nej, den kan netop ikke! anbefales (set fra et professionelt synspunkt), da udsugning og indblæsning sker i samme rør. Fugten i genvindingsfladen skaber grobund for bakterier, herunder skimmelsvamp.
Problemet er, at den kører en cyklus på 70 sek ind og 70 sek ud i samme rør, dvs den fugt du suger ud fra værelset bliver blæst ind igen når den vender cyklussen. Derudover skabes der ny fugt når genvindingsfladen bliver varmet op og kølet ned. Den kan ikke komme af med fugten da der ikke er noget afløb, som på en normal krydsveksler (hvor indblæsningsluft og udsugningsluft i øvrigt er fysisk adskilt af ledeplader). 

Jeg synes du skal ringe til Duka Ventilation og sig at deres produkt er skadeligt. Tænker Duka slet ikke har forstand på det de laver og du ved bedre end dem. Kan kun anbefale dig at læse op på deres produkter før du udstiller din mangel på viden. Over and out herfra.

Hvis du havde læst tråden igennem ville du erfare at jeg netop selv påpeger, at jeg ikke har nogen praktisk erfaring med lige netop DUKA One. Men, jeg har talt med en kollega om lige præcis ovenstående model i en anden forbindelse som har pointeret hvad jeg har givet videre i denne tråd. Og, som praktiker kan jeg se problemet på en teknisk tegning når jeg får en sådan præsenteret. 

Min mangel på viden (hvis du mener dét er relevant) kommer fra en 4-årig uddannelse som ventilationstekniker, års erhvervserfaring, supplerende kurser og i øvrigt et autorisationscertifikat i ventilation samt et autorisationscertifikat i køl. 
Til daglig arbejder jeg med ventilation i renrum for medicinalvirksomheder der producere din medicin og som i øvrigt er underlagt meget skrappe regler for lige præcis så noget som bakteriespredning. Så hvis du mener der er noget jeg skal lære, så undervis mig - for jeg mener bestemt ikke at jeg er alvidende inden for ventilation. Tværtimod så lærer jeg noget nyt hver dag, men lige præcis med denne DUKA One, dér føler jeg mig ret sikker i min sag. 
Og jeg ringer ikke til DUKA, jeg konfrontere dem face to face senest var i 2018 på håndværkermessen i Brøndby hallen hvor jeg pointerede nogle fejl ved nogle andre produkter, men ligesom nogle brugere på diverse fora så kan nogle producenter også være ret så tunge at danse med (læs: ignoranter) over for konstruktiv kritik fra praktikere, når der påpeges ting ved deres produkter som de gerne vil sælge som fantastiske og som de har brugt mange penge på at udvikle. 
Kan du have en god weekend. Over and out

Hvor uhyggeligt det end er, har nogle af mine elever i 9. Klasse faktisk påtalt lignende problemer i designet på duka one, i forbindelse med en opgaveni naturfag  om udluftning af midlertidige undervisningslokaler ...
Til top
mortenkn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 323
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenkn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 17:10
Wow.... Jeg var lige ved at købe en Duka ONE til soveværelset, indtil jeg læste dette.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2021 kl. 06:12
Folk skal holde op med at være så bange for at tabe lidt varme til udluftning. Vi bor højt mod nord, så der er ingen vej uden om at sætte noget varme på og lufte ud hver dag.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu