recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Underjordisk hjemmebiograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Underjordisk hjemmebiograf

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Underjordisk hjemmebiograf
    Sendt: 23-Marts-2020 kl. 19:40
Er gået I gang med at finde ud af om det er realistisk at få bygget en hjemmebio under jorden som man kan gå ned i inde fra huset.

Vil prøve at få styr på så mange ting som overhovedet muligt inden, jeg går i gang. 

Tænker at bygge gå all in når man nu når man er i gang, så planen er at lave den 12x6 meter og 3,2 meter til loftet, med et 250 tommer lærred og 12 pladser på 3 rækker. Her er lidt tegninger jeg har lavet i Sketchup. 


Inside1

Første problem er ydremurene, jeg har undersøgt hvordan man kan lave dem og tænker at bruge noget som hedder flamingoklodser som dette 
https://isobyg.dk/

Men hvordan vil dette fungere i forhold til akustikken og er der noget som fungere bedre?


Redigeret af andersmi - 30-Marts-2020 kl. 16:43
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2020 kl. 19:50
nødudgang hvis det ikke er en del af huset - er ret sikker på der er nogle byggereglementer omkring underjordiske strukturer som du nok bør tjekke først? men bortset fra det, - du hælder jo beton ned så det vil skabe en ganske stabil væg som ikke vibrerer ret meget. 

Når det så er sagt. så tror jeg ikke de er beregnet til at være under jorden. de tåler ganske vist fugt, men underjorden er ikke fugt, det er en kontinuert udsættelse for vand i jorden. Så du vil næppe komme undgå at skulle have en form for spærre op mellem vægge/loft og jorden.
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2020 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

nødudgang hvis det ikke er en del af huset - er ret sikker på der er nogle byggereglementer omkring underjordiske strukturer som du nok bør tjekke først? men bortset fra det, - du hælder jo beton ned så det vil skabe en ganske stabil væg som ikke vibrerer ret meget. 

Når det så er sagt. så tror jeg ikke de er beregnet til at være under jorden. de tåler ganske vist fugt, men underjorden er ikke fugt, det er en kontinuert udsættelse for vand i jorden. Så du vil næppe komme undgå at skulle have en form for spærre op mellem vægge/loft og jorden.

Jeg har snakket med den byggesagkyndige fra kommunen og når man bygger under jorden er den ingen byggereglementer man skal overholde da det ikke er en bygning, faktisk skal man heller ikke overholde byggeprocenten eller hvor tæt man bygger på skel. Men har dog alligevel tænkt mig at lave en nødudgang du kan se den hvis du kigger på billedet ovenfor. 

Jeg har også snakket med ISOByg og Jackon Thermomur det kan uden problem bruges til kælder, så det er ikke der som skal afgøre hvad man skal bruge som materiale, de nævnte ikke noget som at der skulle en spærre op mellem væg og jord, men det vil jeg da lige undersøge.


Redigeret af andersmi - 23-Marts-2020 kl. 20:25
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2020 kl. 14:58
Andre end mig, som ikke kan vente med at se, hvordan dette ender!!? CoolThumbs Up
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2020 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Andre end mig, som ikke kan vente med at se, hvordan dette ender!!? CoolThumbs Up

Det er jeg også Tongue
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2020 kl. 17:22
Hvad er budget for selve tilbygningen under jorden?

Har selv haft set på samme mulighed, og der er enlig ikke rigtig nogle begrænsninger under jorden "under terræn, andet end selve prisen.
Du må faktisk går op til 1,5m over terræn uden nogle enlige dikkedarer.Smile tæller ikke med i byggeprocenten hvis den ikke godkendes til beboelse.

kr.9.000-11.000,- pr. kvadratmeter med lysskakter
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2020 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Hvad er budget for selve tilbygningen under jorden?

Har selv haft set på samme mulighed, og der er enlig ikke rigtig nogle begrænsninger under jorden "under terræn, andet end selve prisen.
Du må faktisk går op til 1,5m over terræn uden nogle enlige dikkedarer.Smile tæller ikke med i byggeprocenten hvis den ikke godkendes til beboelse.

kr.9.000-11.000,- pr. kvadratmeter med lysskakter

Ja det er korrekt at man godt må gå 1,5 meter over terræn, men vil egentlig gerne have den helt under jorden for at få så meget lyddæmpning som muligt, og så er det bare federe at kunne sige man har en underjordisk biograf Tongue
Det er svært at få en kælder godkendt til beboelse i dag, da det kræver at den ene side er i niveau med terræn.
Håber på at kunne gøre det for en 300.000, hvis jeg laver en del selv, men nu må vi se det kan være jeg bliver klogere Smile
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2020 kl. 17:57
hold da op en vild fed ide.... hvornår kommer der online bookings op :-)
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2020 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

hold da op en vild fed ide.... hvornår kommer der online bookings op :-)
out 

Hehe, der kommer nok til at gå lidt. Regner først med at gå i gang med projektet om et års tid og så må vi se hvor lang tid det tager før jeg er færdig 😅
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2020 kl. 06:23
Har du overvejet om der er støjkilder i nærheden, så som f.eks. varmepumper, køleanlæg mm. Disse kan sende nogle ret ubehagelige vibrations igennem jorden som kan resonere i rummet. Jeg taler desværre af erfaring, da min nabos køleanlæg, gjorde netop dette i min kælder. Anlægget kunne ikke høres i stueplan og næsten heller ikke når jeg stod i min have omkring 7 meter fra hans anlæg. Derimod kunne det høres meget tydeligt i kælderen og hvis man fik sig placeret i et af resonanspunkterne, så var det så kraftigt at det faktisk kunne mærkes på kroppen.
Heldigvis skiftede han anlæg for noget tid siden og der har været minimale gener siden.


Redigeret af Eeyore - 26-Marts-2020 kl. 06:45
Til top
jsc99dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsc99dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2020 kl. 08:40
Hej


Han har erfaring med byggeri under jorden..

Mvh
Jesper
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2020 kl. 08:42
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Har du overvejet om der er støjkilder i nærheden, så som f.eks. varmepumper, køleanlæg mm. Disse kan sende nogle ret ubehagelige vibrations igennem jorden som kan resonere i rummet. Jeg taler desværre af erfaring, da min nabos køleanlæg, gjorde netop dette i min kælder. Anlægget kunne ikke høres i stueplan og næsten heller ikke når jeg stod i min have omkring 7 meter fra hans anlæg. Derimod kunne det høres meget tydeligt i kælderen og hvis man fik sig placeret i et af resonanspunkterne, så var det så kraftigt at det faktisk kunne mærkes på kroppen.
Heldigvis skiftede han anlæg for noget tid siden og der har været minimale gener siden.

Der er heldigvis ikke nogen af mine naboer som har varmepumper, men havde tænkt at jeg skulle have en til at varme rummet op. Ved du hvilken varmepumpe din nabo havde?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu