recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Underjordisk hjemmebiograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Underjordisk hjemmebiograf

 Besvar Besvar Side  <1 678910>
Forfatter
Besked
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2020 kl. 19:59
Du skal nok påregne noget mere jord, hvis du skal have et rum indvendigt på 288m3

Jeg ved af gode grunde ikke hvor meget du har talt med tilbudsgiver om arbejdet, men her er i hvertfald lidt perspektivering på omfanget af det "bare at lave et hul og dække det til igen"

Hvis du skal ned i fx 4,5m dybde skal grave med det der hedder "anlæg" (skråningsanlæg) i en 2:1 vinkel (2 ned, 1 hen). Det er lovpligtigt (arbejdstilsyn), men frem for alt for din egen sikkerhed, da sammenstyrtning er en reel fare i dybder over 1,7m. 

En areal beregning af en retvinklet trekant på 4,5mx2,5m giver et resultat på 5,6m2. Det betyder at du skal fjerne 5,6m3 jord pr gravede længdemeter og jeg regner med at du skal have lidt større hul end blot de indvendige mål. Nu kan jeg ikke lige gennemskue hvad du endte op med af dimensioner, men lad os bare sige at det er i alt 12x7x4,5m, så skal du grave 212m3 jord væk. Det er udover selve rummets dimensioner OG de 212m3 skal dækkes til igen og stampes osv.

tag fat i ham ingeniøren (hvis han har med bygge og anlæg at gøre) og fortæl du skal have et rum med de invendige mål du har sat dig for og lad ham komme med et bud på hvor meget jord du reelt skal have fjernet og ikke mindst have kørt retur igen.
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2020 kl. 14:49
Ja er opmærksom på at der skal graves mere jord af, men det jord der skal fjernes er 3,8+0.5(til fundament) + 12 + 6,18 = 318m3 der skal så ligges 20% oven i da jordfylder mere når det graves op så det bliver 381m3 plus ydremure, lad os sige de bliver 350mm så bliver det 4,3x13,4x7,58= 436 x 20%=524,1m3 som skal fjernes. Det ligger indenfor de 60-100 tusinde, da de 100 er hvis der skal fjernes 720m3.
Det jord der skal graves til anlæg og plads rundt om muren til at arbejde på regner jeg ikke med at skulle have fjernet da det skal ligges på igen, og som jeg ser det skal de 20% ekstra heller ikke fjernes da jorden synker igen.

Grunden til at det bliver markant dyre med DanJord er at de lægger 30% i stedet for 20% oven i jorden, samtidig med at de regner det hele op i m3, så de ganger på i m3 meter når der f.eks. skal laves anlæg, så deres totale m3 bliver 934m3, samtidig med at de er noget dyre, de tager 228 kr per m3 for at fjerne jord og 150 per m3 der skal graves, hvor jeg skal give 94 kroner per m3 plus 33 kroner til grusgraven, så 127 i alt per m3 for at få fjernet jord, hvis jeg lejer lastbiler selv.
Når jeg lejer en gravemaskine med fører skal jeg ikke give per m3 for at få gravet anlæg, men i stedet for transport, diesel og leje af gravemaskine plus timeløn for fører, det koster 13000kr for 2 dage.

Jeg har en støtte mur på den ene side som jeg ville være ked af at skulle til at fjerne, er det ikke muligt at hamre nogen pæle ned i jorden, så man slipper for at lave anlæg som på dette billede?


Redigeret af andersmi - 15-April-2020 kl. 14:49
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2020 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Tror du de LSR705'er kunne spille den biograf op som jeg har planer om at lave ude i haven?

Hvor højt ser du film? Jeg prøvede at regne på mit lille rum med M2 og 705'erne som de er placeret - dvs. en del tættere på end hos dig.
Hvis jeg gerne vil kunne ramme reference-niveau (105db) og have 3db headroom i systemet (derfor 108db nedenfor) så er M2 fine i mit rum men 705'erne er ikke. De mangler 6db for at kunne følge med. Ser normalt film på -10 til -15 fra reference, så 705'erne er fine hos mig i det tilfælde. Men tror du får udfordringer.


"SPL@1m (MLP)" er det "krav" der er til hvad højttalerne skal kunne for at ramme niveauet i "Main listening position".
(Ovenstående beregning antager at lyden falder 6db hver gang distancen fordobles hvilket ikke er helt rigtigt i små rum - så ser lidt bedre ud i virkeligheden end tallene)

Jeg ligger ca på samme niveau, så tror 108db er rigtig fint.
Har haft snakket med lydrommet og han sagde det samme, han siger at 708 skulle kunne klarer opgaven, har du mulighed for at tjekke det i dit lækre program Smile

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvor langt kommer du til at sidde fra dine surrounds/backs/ceiling? Blot den længste afstand - så er resten dækket ind.
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Det længst væk en person kommer til at sidde er 7 meter fra en ceiling højtaler.

Tager den lige videre i din tråd :)

Jeg ville fokusere på din "favoritposition" når der skal spec'es. Dvs. hvor langt væk er den længste højttaler fra dit favoritsæde.  Er det 7m?

Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2020 kl. 15:52
Godt initiativ Smile
Fra MLP bliver der 6,3 meter til den højtaler som er længst væk. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2020 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Godt initiativ Smile
Fra MLP bliver der 6,3 meter til den højtaler som er længst væk. 
Ifølge JBL kan 708i'erne max spille 114db ved 1m. Hvis du sidder 6,3m væk giver det dig 98db max. Dvs. 7db under reference-niveau. Og dette er uden at tage højde for, at reflektioner fra rummet giver ekstra SPL og at det oftest er LCR som har det tunge lydtryk i film. Så 98db er nok lavt sat ift. virkeligheden og det kan kun blive bedre :)

Så hvis du vil være 100% indenfor lydtrykskravene er dine nuværende surrounds bedre. Men personligt ville jeg vælge 708i'erne, da de opfører sig pænere end dine nuværende, højst sandsynligt lyder bedre, og er et optimalt match til M2. Dit rum med 708'erne vil være ca. samme max SPL (~2db lavere) som mit rum med 705i'erne.

Har du planer om at skjule højttalerne? Så er 708'erne håbløse med sine 30cm dybde.


Redigeret af Jonas_h - 26-April-2020 kl. 16:38
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2020 kl. 17:07
Tror umiddelbart det lyder fint. Grunden til at der bliver så langt til højtaleren er at der er 3.8 meter op til loftet. En anden løsning kunne også være at lave det lavere. Men det er også lækkert at få højt til loftet så der kommer en god afstand mellem surround og loft højtalerne. Ved ikke lige hvad jeg helst vil prioritereConfused

Redigeret af andersmi - 26-April-2020 kl. 17:07
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2020 kl. 17:11
Nem prioritering: højt loft! Du kan altid fixe hvis du føler du mangler lydtryk. Du kan aldrig fixe hvis du har for lokaliserbare højttalere fordi de er for tæt på.
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2020 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Nem prioritering: højt loft! Du kan altid fixe hvis du føler du mangler lydtryk. Du kan aldrig fixe hvis du har for lokaliserbare højttalere fordi de er for tæt på.

Ja det giver mening. 👍 Glemte at svare på om jeg skal have højtalerne skjult. Nej det har jeg ikke planer om. Synes ikke det betyder så meget hvis der hænger synlige højtalere. 
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 20:31
nu passer du vel på når du graver ikke?

Håber ikke denne artikel er om dig og din udgravning derhjemme


Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 22:15
Hehe det er heldigvis ikke mig, men har tænkt mig at få lavet anlæg på udgravningen så det ikke kommer til at ske for mig Tongue
Til top
wezi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2010
Sted: Næstved, DK
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wezi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2020 kl. 14:48
Hvordan står det til med udgravningen?

Jeg har en skovl hvis det er du mangler en xD

MvH Daniel
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2020 kl. 15:56
Hehe, nej ikke endnu jeg har fået lavet jordbundsundersøgelsen og ét af stederne var der grundvand i 7 meters dybde, men det burde ikke være noget problem da kælderen kun skal ned i 5 meter, det er dog bedst at måle vandhøjden til marts så der skal vi tage en ny måling.
Men går lidt med tanken om evt at bygge til vores eksisterende hus, det er dog ret omkostningsfuldt. En anden løsning kunne være at sælge vores hus og købe en grund at bygge på hvor man får lavet biografen større og lavet rummet så det er et rum i et rum, for at lyddæmpe mest muligt. Jeg hælder mest til løsningen om at sælge vores hus og bygge nyt, nu skal jeg bare lige have overbevist min bedre halvdel om at det er en god ide 😅
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu