recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Underjordisk hjemmebiograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Underjordisk hjemmebiograf

 Besvar Besvar Side  <1 78910>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2020 kl. 22:31
Jeg har lige købt hus og skal lave en ny bygning til biograf - kan være vi kan få rabat på håndværkere da de skal bygge efter helt samme principper! :D
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2020 kl. 21:28
Tilykke med det nye hus Thumbs Up 
Det er en rigtig god ide, håndværkere er dog en del dyre på Sjælland end i Jylland, så ved ikke om det vil være muligt. Har været i kontakt med en del type hus firmaer nu og de er ikke gode til at lave ikke standard ting Thumbs Down Så planen er at få lavet biograffen så langt væk fra værelserne som muligt med en branddør som dæmper 35db og hvis det ikke er godt nok, må jeg se om jeg kan finde nogen som lave rum i rum løsningen.
Til top
wezi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2010
Sted: Næstved, DK
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wezi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2020 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Tilykke med det nye hus Thumbs Up 
Det er en rigtig god ide, håndværkere er dog en del dyre på Sjælland end i Jylland, så ved ikke om det vil være muligt. Har været i kontakt med en del type hus firmaer nu og de er ikke gode til at lave ikke standard ting Thumbs Down Så planen er at få lavet biograffen så langt væk fra værelserne som muligt med en branddør som dæmper 35db og hvis det ikke er godt nok, må jeg se om jeg kan finde nogen som lave rum i rum løsningen.

Kan du ikke selv lave rum i rum løsningen måske? =)
MvH Daniel
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2020 kl. 13:00
Der er ingen grund til et rum i et rum, hvis det ikke er nødvendigt.  Det er dyrt og det gør rummet mindre. 
Man måler først og helst over en uge for at finde evt støjproblem og i hvilket frekvens omfang det er. 
Til top
staalorm Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér staalorm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2020 kl. 09:42
Fedt projekt. Blev det helt skyllet i vasken?
117", Atmos & DTS-X.
- Kan man leve uden en biograf derhjemme??? :D

Se mit projekt her:
staalorm's bif
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2020 kl. 07:01
Oprindeligt skrevet af wezi wezi skrev:

Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Tilykke med det nye hus Thumbs Up 
Det er en rigtig god ide, håndværkere er dog en del dyre på Sjælland end i Jylland, så ved ikke om det vil være muligt. Har været i kontakt med en del type hus firmaer nu og de er ikke gode til at lave ikke standard ting Thumbs Down Så planen er at få lavet biograffen så langt væk fra værelserne som muligt med en branddør som dæmper 35db og hvis det ikke er godt nok, må jeg se om jeg kan finde nogen som lave rum i rum løsningen.

Kan du ikke selv lave rum i rum løsningen måske? =)

Nej det er mine hænder ikke skuret godt nok på til 😅
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2020 kl. 07:04
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Der er ingen grund til et rum i et rum, hvis det ikke er nødvendigt.  Det er dyrt og det gør rummet mindre. 
Man måler først og helst over en uge for at finde evt støjproblem og i hvilket frekvens omfang det er. 

Lyder spændende, har du noget information om hvordan man gør dette?
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2020 kl. 07:13
kælder projektet er droppet det kom nok til at koste omkring 700.000 og det var som sådan også ok, men man får desværre bare ikke ret mange af pengene tilbage igen når man skal sælge huset da det ikke kan gå ind under beboelsen, så laver et hus i stedet der kan jeg bygge det for 400.000 godt nok kun 50 m2 i udvendig mål, da vi ikke må bygge mere på grunden, det er ikke helt afklaret endnu, men det bliver omkring 5,5 x 8,5 meter indvendigt, så tænker det må kunne gøre det 😊

Redigeret af andersmi - 11-September-2020 kl. 07:20
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2020 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Der er ingen grund til et rum i et rum, hvis det ikke er nødvendigt.  Det er dyrt og det gør rummet mindre. 
Man måler først og helst over en uge for at finde evt støjproblem og i hvilket frekvens omfang det er. 

Lyder spændende, har du noget information om hvordan man gør dette?

Hvis du virkelig skal give den gas, skal du se på støjgulvet i bioen.  For at høre de laveste lyde i filmen, skal dit støjgulv være NC-21. Det er _svært_ at opnå! Man måler rummet og bruger nedenstående kurver til at afgøre hvor det ligger.



Støjgulvet i rummet er generelt et ekstremt underprioriteret emne.

Om der kommer støj fra en projektor over hovedet eller man har 30db "hiss" ud af højttalerne har reelt set samme negative konsekvens. Dynamik er ikke kun hvor højt man kan spille, men også hvor lavt.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2020 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Der er ingen grund til et rum i et rum, hvis det ikke er nødvendigt.  Det er dyrt og det gør rummet mindre. 
Man måler først og helst over en uge for at finde evt støjproblem og i hvilket frekvens omfang det er. 

Lyder spændende, har du noget information om hvordan man gør dette?
Man kan købe en målemikrofon og så gøre prøve systematisk, for at finde ud af, om der er problemer og hvilke tidspunkter. Og hvilke frekvenser. Er det over eller under 100 hertz. 
Gips isolerer godt ved 125 hertz,  men ikke under. Krydsfiner bedre over. 
Der findes nok et program til mobilen med hvilke frekvenser. 
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2020 kl. 22:59
Har man naboer tæt på,  må man vurdere det. Er der ingen tæt på,  så vil den bas der går ud af rummet ikke give problemer i rummet. 
Man får ikke bedre lyd med rum i rum nødvendigvis. Man får et mindre rum at arbejde med. Men bor man i støjfyldt område, er det godt at gøre noget ved det. Men er det lavfrekvens støj, så er der ikke meget der hjælper. 
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2020 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Der er ingen grund til et rum i et rum, hvis det ikke er nødvendigt.  Det er dyrt og det gør rummet mindre. 
Man måler først og helst over en uge for at finde evt støjproblem og i hvilket frekvens omfang det er. 

Lyder spændende, har du noget information om hvordan man gør dette?

Hvis du virkelig skal give den gas, skal du se på støjgulvet i bioen.  For at høre de laveste lyde i filmen, skal dit støjgulv være NC-21. Det er _svært_ at opnå! Man måler rummet og bruger nedenstående kurver til at afgøre hvor det ligger.



Støjgulvet i rummet er generelt et ekstremt underprioriteret emne.

Om der kommer støj fra en projektor over hovedet eller man har 30db "hiss" ud af højttalerne har reelt set samme negative konsekvens. Dynamik er ikke kun hvor højt man kan spille, men også hvor lavt.

Det er bestemt noget jeg vil prioritere, jeg får lavet et skab i stuen til al elektronikken og en hush box til projektoren, jeg døjer ikke med "hiss" fra mine højtalere, så regner med at kunne få støjgulvet ned på det niveau.

Redigeret af andersmi - 13-September-2020 kl. 11:49
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 78910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu