recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Underjordisk hjemmebiograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Underjordisk hjemmebiograf

 Besvar Besvar Side  <12345 10>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4405
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2020 kl. 20:28
Jeg er helt blank på bygningskonstruktion, men når du når til til akustiske design, så giver jeg gerne mit besyv med.

Som en anden skriver, er der nogle dimensioner som er mere optimale end andre, men det er ikke altafgørende for det endelige resultat. Uanset hvad man gør vil der være masser af problemer i bassen. Det kan heldigvis løses med flere subs i rummet og korrekt placering af sæder.

Kender ikke dit budget, men vil anbefale dig at tage kontakt til en af følgende ift. at få en ordentlig akustikplan ind fra starten:


Deres billigste pakker starter vist allerede på 5000kr. Det er givet godt ud. (Det er dog ren rådgivning - ingen akustikprodukter).
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2020 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

ja ja ja jeg ved det godt, men kunne ikke dy mig når den nu dukkede op i mit feed. - det kan være det giver noget inspiration :-)


Hmm, hvad er det for noget stål han bruger der og hvad koster sådan noget, kunne jeg da godt overveje. Men tænker at man alligevel skal lave noget fugtsikring da betonen ellers på et eller andet tidspunkt sprækker så der kommer fugt ind. Bare træls pladerne er så tunge, det er noget nemmere at arbejde med flamingoblokkene Smile
Start med at få trykket spunsvægge ned, det holder grundvandet ude. Så kan du få støbekasser/støbeforskalning sat op, og hælde beton i. Til sidst dækkes med dækelementer i beton.

https://www.aarsleff.dk/aarsleff-world/havnen/spunsvægge-niveau-3


Redigeret af Munch - 26-Marts-2020 kl. 20:32
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2020 kl. 21:04
Hvorfor skal den være underjordisk? Byggeprocenter? 
Ning
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2020 kl. 21:05
Spunsvægge er ikke vandtætte.
Desuden kan vandet også trække op nedenfra, på indersiden af spunsvæggen.

Klaus
(Hvis far har været jord og betonarbejder i mange år og bygget havne i hele landet)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2020 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Hvorfor skal den være underjordisk? Byggeprocenter? 
Du må maximal bebygge med 30 procent inkl. carport udhus og lign.

Så hvis din grund f.eks. er på 1000 kvadratmeter og dit hus er på 200 kvadratmeter og en carport/garage med et et redskabsrum/skr på 60 kvadratmeter, så har du benyttede 21 procent af det tilladte.

Så har du faktisk 90 kvadratmeter tilbage ud fra overstående. Deres kan selvfølgelig tages højere fra hvad der er eventuelt står i lokalplan etc. Det skulle i øvrigt være billigere at bygge ned.

Under terræn bebyggelse tæller altså ikke med, med mindre den skal bruges til beboelse.


Der er i øvrigt kommet nye regler/ administrative bestemmelser fra 1. januar 2020 angående tilbygninger etc.


Redigeret af Potter - 26-Marts-2020 kl. 22:48
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2020 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

BBC har lavet en research paper om de bedste forhold imellem et rums dimensioner

Hvor højt står grundvandsspejlet på jeres grund? Det er måske værd at tage med i overvejelserne, specielt hvis der kommer mere nedbør i fremtiden. Et højere grundvandsspejl vil skabe større tryk på konstruktionen, hvilket kan medføre fugt og sætningsskader.

Okay ser spændende ud det får jeg lige kigget på hvor jeg har lidt mere tid. Lavede lige en hurtig søgning og fandt dette http://thehometheaterbook.com/home-theater-room-dimensions/, ud fra deres dimensioner er forholdet mellem længe og bredde 1,2/3 og forholdet mellem længde og højde 2,5. Så passer mine forhold næsten da selve biografdelen er 10 meter lang og 1,2/3 dele er præcis 6. Men 2,5 af 10 er 4, havde planer om at lave den 3,2 meter høj, men hvis det vil hjælpe på akustikken at hæve den til 4 meter,  så gør vi det Smile

Vi bor i et nyt hus så vi har jordprøver, men de går desværre kun til 3 meter, men tænker ikke at det bliver et problem da vi bor oppe på den højeste bakke i området. Men for at være sikker skal vi have lavet en prøve.
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2020 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg er helt blank på bygningskonstruktion, men når du når til til akustiske design, så giver jeg gerne mit besyv med.

Som en anden skriver, er der nogle dimensioner som er mere optimale end andre, men det er ikke altafgørende for det endelige resultat. Uanset hvad man gør vil der være masser af problemer i bassen. Det kan heldigvis løses med flere subs i rummet og korrekt placering af sæder.

Kender ikke dit budget, men vil anbefale dig at tage kontakt til en af følgende ift. at få en ordentlig akustikplan ind fra starten:


Deres billigste pakker starter vist allerede på 5000kr. Det er givet godt ud. (Det er dog ren rådgivning - ingen akustikprodukter).

Super det lyder rigtig god Thumbs Up Men havde egentlig tænkt først at gå i gang med akustikken når jeg har fået alle højtalere, ville det ikke være mest fornuftigt?
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2020 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Hvorfor skal den være underjordisk? Byggeprocenter? 
Du må maximal bebygge med 30 procent inkl. carport udhus og lign.

Så hvis din grund f.eks. er på 1000 kvadratmeter og dit hus er på 200 kvadratmeter og en carport/garage med et et redskabsrum/skr på 60 kvadratmeter, så har du benyttede 21 procent af det tilladte.

Så har du faktisk 90 kvadratmeter tilbage ud fra overstående. Deres kan selvfølgelig tages højere fra hvad der er eventuelt står i lokalplan etc. Det skulle i øvrigt være billigere at bygge ned.

Under terræn bebyggelse tæller altså ikke med, med mindre den skal bruges til beboelse.


Der er i øvrigt kommet nye regler/ administrative bestemmelser fra 1. januar 2020 angående tilbygninger etc.

Der er fordele og ulemper ved at bygge underjorden. 
Vores grund er 1326m2 og byggeprocenten er 13,3 så det ville være muligt at bygge som beboelse. Men vi vil gerne have det lidt væk fra huset for at man ikke skal tænke på at vække nogen. Smile
Det er noget billigere at bygge under jorden end over jorden, og når det ikke kommer med i beboelse bliver man heller ikke beskattet af det, ulempen er så at man ikke får så meget for det hvis det skal sælges.
En anden fordel er at man ikke skal overholde nogen byggereglementer, vi har f.eks. en byggelinje på 4 meter mod den ene side og en nabo mod den anden hvor afstanden afhænger af hvor høj bygningen er. Disse 2 ting sammen med at vores grund går op i en spids gør at det ville være rigtig svært at få placeret bygning på en fornuftig måde.
Nogen af ulemperne er så at man skal være helt sikker på at der ikke kommer fugt ind og den research opgave er jeg lige i fuld gang med, en anden ulempe er at når en bygning ikke er godkendt til beboelse så dækker forsikringen ikke elektrisk udstyr som dette, da det bliver betegnet som et depot. Dette har jeg så løst ved at lave en Karnap og en gang ned til rummet, da det så bliver betegnet som en kælder og så dækker forsikringen Big smile


Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2020 kl. 09:23
mht forsikringen, så skal du bare være ops på at mange forsikringsselskaber kun dækker op til et vist beløb. Dette er tilbage fra 2011, hvor det store skybrud gjorde at mange selskaber reducerede deres dækning, samt har bestemte krav til bygningsmaterialer i kælderen.

fx gik mange ind og sagde at de ikke dækkede naturlige materialer (fx trægulv) men kun dækker klinker. Hvilket jeg tænker har betydelig indflydelse på din akustik/byggeplaner
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4405
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2020 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg er helt blank på bygningskonstruktion, men når du når til til akustiske design, så giver jeg gerne mit besyv med.

Som en anden skriver, er der nogle dimensioner som er mere optimale end andre, men det er ikke altafgørende for det endelige resultat. Uanset hvad man gør vil der være masser af problemer i bassen. Det kan heldigvis løses med flere subs i rummet og korrekt placering af sæder.

Kender ikke dit budget, men vil anbefale dig at tage kontakt til en af følgende ift. at få en ordentlig akustikplan ind fra starten:


Deres billigste pakker starter vist allerede på 5000kr. Det er givet godt ud. (Det er dog ren rådgivning - ingen akustikprodukter).

Super det lyder rigtig god Thumbs Up Men havde egentlig tænkt først at gå i gang med akustikken når jeg har fået alle højtalere, ville det ikke være mest fornuftigt?

Jo tidligere man inddrager dem jo bedre. Det er ikke kun et spørgsmål om akustikpaneler men også placering af højttalere, sæder, subs etc som vil være altafgørende for den endelige akustik. Og hvis folk siger "Det er jo simpelt, bare placér ift. Dolby guidelines" så har de ikke forstået kompeksiteten i, at bygge et godt biorum op :-) 

Men for at lave en god plan, skal man rigtigt nok vide hvilke højttalere du skal have (alle højttalere har forskelligt spredningsmønster og kræver derfor forskellig akustikbehandling)

Men mega fedt projekt! Jeg er meget misundelig på den rumstørrelse Smile 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2020 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Havde egentlig tænkt først at gå i gang med akustikken når jeg har fået alle højtalere, ville det ikke være mest fornuftigt?
NEJ! Du har en helt unik mulighed, som de allerfærreste har, nemlig at lave den ultimative og mest optimale biograf: et rum uden seks parallele flader (fire vægge + gulv og loft). Mange af de udfordringer alle andre kæmper med kan du bygge dig ud af fra starten. Jeg ville give min højre arm for at kunne det samme Geek Men læs grundigt op på det, for det er bestemt ikke ligetil.


Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4405
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2020 kl. 13:12
Parallelle flader er godt... Det gør tingene forudsigelige og nemme fremfor skæve vægge:)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu