recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke MINIMUMS specs ville I gå med ved MBP?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilke MINIMUMS specs ville I gå med ved MBP?

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked Baglæns sortering
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2020 kl. 16:34

Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

  Men hvad tænker I er minimumskrav til  DaVinci Resolve med H.264 redigering? 

Hej.

I DaVinci Resolve bliver CPU'en brugt til at køre programmet, disk I/O, compression og decompression af codecs.
Resolve udfører al sin billed behandling i GPU'en på Grafik kortet.

Al billedbehandling sker i GPU'en i fp32. Så for 4K video editering og grading anbefales et Grafikkort med min 8GB vRam. 

4K videoer har 4 gange flere pixels og kræver normalt en kraftigere CPU end en video optaget i HD. Så det er vigtigt, hvilken opløsning ønsker du at arbejde i?

Hvis dine videoer er optaget i et format der kan bruge hardware accereration i et af følgende Grafikkort, eller i en moderne Intel CPU, som IKKE er en Xeon, vil du kunne bruge en svagere CPU. Her er min liste over hvikle muligheder, der måske kan bruge hardware accereration. Men den er kun udarbejdet til Resolve STUDIO under Windows. For Linux gælder den IKKE og for MacOS ved jeg at der findes nogle udokumenterede muligheder, selv i den gratis version af Resolve. Men her er listen:

Jeg vil begynde med nVidea, da de har den bedste dokumentation.


Hvis man klikker på 'Supported Format Details (Click to learn more)' kommer man til en oversigt der viser hvilke Codec, Resolution, bit width og Chroma subsampling, som kan blive hardware accelereret. Alle andre formater bliver decoded og encoded i softwaren af CPU'en.

Hvis man har en ikke for gammel Intel CPU ( IKKE XEON ), kan DaVinci Resolve bruge den indbyggede Intel Quick Sync som har decodning og encoding:


Og til sidst vil jeg nævne AMD Grafikkort, som også har hardware decoding og encoding indbygget. Men DaVinci Resolve er først begyndt at supportere det fra version 16.0.
Men Polaris, Vega og Navi Graphic kort supporterer alle H264 decoding i 10 bit og op til 4K, ifølge det nederste af den første tabel i dette link.


Men det er kun for visse Codec, Resolution, bit width og Chroma subsampling det er muligt. F.eks sker hardware accereration ikke for 4:2:2 i hverken nVidea eller AMD Grafikkort.

Men til sidst vil jeg komme med en ide. Har du overvejet at købe en kraftig PC nu, samt en Resolve STUDIO Licens. Og så købe et midlertidigt Graffikkort. måske et brugt?

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 04-April-2020 kl. 16:37
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2020 kl. 15:12
Hello derude, i det danske lockdown land!

Nu har jeg læst nogle post herinde, hvor der bliver skrevet meget om den der 16" MacBook Pro. Ingen tvivl om, at det er en kraftig maskine, men den er virkelig også bare dyr. Det kan vist kun forsvares at købe den model med 32GB RAM og 8GB GFX kort, hvis man har et firma, hvor man kan trække momsen ud, ellers er den da alt for dyr.

Jeg havde egentlig håbet på en ny iMac 5K her i år, så man kunne vurdere om 2019 modellen var fin nok, eller man skulle gå med den nye. Tør ikke købe en iMac 5K fra 2019 nu, men coronakrisen ødelægger nok den plan, og udsætter nok det hele til næste år, med mindre Apple allerede har dem i produktion, som med deres iPad Pro? Jeg tvivler dog meget.

Et år mere er lang tid at vente, så nu går jeg faktisk og overvejer om jeg skal bygge mig en kraftig Windows PC i stedet, men her ventede jeg så på nyheder fra NVIDIA og deres 3000-serie, men det ser også ud til at gå i stå, og trække i langdrag.

Så i mens jeg venter på alt det her, så kunne man jo lede efter en brugt MacBook Pro så jeg kunne komme i gang med at redigere nogle billeder og film igen. Men da det bare bliver en sekundær maskine, når jeg engang får købt en primær maskine, så vil jeg heller ikke smide alt efter en ny brugt MacBook Pro.

Men hvad tænker I er minimumskrav til Lightroom, Photoshop og DaVinci Resolve med H.264 redigering? Jeg ved godt hvad de skriver selv af "recommended specs", men der er altid forskel fra recommended til real life experience.

Det skal bare fungere uden alt for meget "Badebold-load" i macOS, men ingen krav til megahurtige load og renderingtider. Det er som sagt bare en midlertidig maskine.

Både 13" og 15" er interessant.
          
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu