recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke MINIMUMS specs ville I gå med ved MBP?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilke MINIMUMS specs ville I gå med ved MBP?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 11:31
Og så lige dette link.

Her kan du se en sammenlign. b.la. i mellem den seneste 16" og 15" tilbage til 2017. "Metal" 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 11:32
Tak Potter. Ser jo faktisk ud til, at 555X kortet gør sig rigtig godt? 


          
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 13:42


Hej.

Dit Sony a6400 kamera optager 4K i et Sony format kaldet XAVC S i 3840 x 2160 pixels.


Og kan derfor IKKE bruge en af de Hardware accereret Decodning / Encoding der findes i nogle Grafik Kort.

Så alt Decodning ( fra XAVC S til Resolve ) og Encoding ( Fra Resolve og til dit TV Codec ) skal ske i din Ryzen 9 3900X CPU med 12 core 24 thread. Og derfor syntes jeg heller ikke, der umiddelbart er nogen grund til, at købe en STUDIO version af Resolve.

Jeg syntes, at det er en flot liste over hardware. Det er en, jeg selv kunne have fundet på sidste efterår. Men i dag, vil jeg have lyst til at foreslå nogle opdateringer.

Dit valg af en Ryzen 9 3900X CPU med 12 core 24 thread er mere end godkendt.

I dette link, er der en liste over nogle X570 Motherboards med 3 eller flere M.2 Slots. Det vil altid være godt med mulighed for, at udvide i fremtiden:


En A-Data 8200 PRO NVMe SSD som du foreslår, har et PCIe 3.0 interface, og vil være god til Windows systemet og Resolve installationen.

Til alle Resolves midlertidige filer, vil jeg foreslå en meget hurtig Corsair MP600 med PCIe 4.0 interface.

Og så til Grafikkortet. Der er to krav til en Grafikkort, der skal bruges til Resolve.

At det har den nøvendige mængde vRam, så Resolve kan behandle en hel videoframe ad gangen.
Til 4K video anbefaler Black Magic Design, der laver Resolve min. 8 GB vRam.

Og at det har størst mulig CUDA Performance. Her ønsker jeg, at vise dig forskellen mellem RTX 2070 og de forrige GTX 1080 og GTX 1080 Ti.

QUOTE: 'Is the RTX 2070 good for DaVinci Resolve?
Compared to the previous generation GTX 1080 8GB, the new RTX 2070 8GB is on average about 20% faster although that increases to roughly 40% faster with more difficult levels of color grading. This makes the RTX 2070 a terrific entry option for DaVinci Resolve,'


Som det ses fra graferne, er GTX 1080 20-40% langsommere end RTX 2070. Mens graferne for GTX 1080 Ti er meget nærmere RTX 2070 end GTX 1080.
 Så hvis du skal ud og kigge efter et midtletidigt brugt GTX Grafikkort, vil jeg foreslå dig at kigge efter et brugt GTX 1080 Ti.

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 05-April-2020 kl. 13:44
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2020 kl. 02:04
Hej Carsten

Fin gennemgang af tingene, det gjorde mig lidt klogere.

Men ud fra det du skriver, så vil det være muligt at arbejde med 4K video fra mit kamera med et GTX 1080 Ti, selvom det er 20 % langsommere end RTX 2070 Super? Men det er nok også det værd, i mens jeg venter på 3000-serien fra NVIDIA.

Det skal nok passe, at mit kamera skyder i XAVC S, men det betyder vel stadig at jeg kan redigere videorne i en OK hastighed (når jeg får det nye grafikkort også) selvom jeg ikke kan udnytte Hardware Accelleration fra grafikkortet?

Fint med Corsair MP600. Den havde jeg faktisk også tænkt på. Men skal den så ikke være primære SSD for at få fuld udnyttelse af det? (C: drev) hvor mine programmer ligger, eller er det nok bare at loade filerne fra den SSD ind i Resolve fx?

Er der noget bestemt bundkort du kan anbefale? Det jeg selv listede fra ASUS får fine anmeldeler og er også kompatibel med Corsair MP600, men måske du tænkte på et andet?

PS: Hvad mener du med en studio udgave af DaVinci Resolve ikke kan betale sig ved mine filer? Det udnytter måske noget andet?


Redigeret af ladiesman217 - 06-April-2020 kl. 09:20
          
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2020 kl. 10:23
Hej.

Jeg har prøvet, at følge den samme rækkefølge som i dit indlæg. Jeg håber at du kan se hvilke svar, der passer til hvilke spørgsmål. 

Ja, og det vil være langsommere. Men både GTX 1080 Ti og GTX 1080 er nævnt i DaVinci Resolve 15 Configuration Guide på side 45:


Og der findes to slags af nVidea Windows Drivere. For Resolve anbefales det kraftigt, at bruge STUDIO og ikke GAMING Drivere.  Hvis man har problemer med en Resolve Installation, er det altid en god ide, at prøve den forrige version af Grafik kort driveren.

At dit kamera bruger XAVC S betyder bare, at du skal bruge en krafigere CPU. Når CPU'en har Decodet ( fra XAVC S til Resolve ) will Resolve behandle din Video i samme hastighed, som andre tilsvarende 4K videoer.


QUOTE: 'Media Storage
This is a list within which you define the scratch disk used by your system. The first volume in
this list is where Gallery stills and cache files are stored, so you want to make sure that you
choose the fastest storage volume that’s connected.'

Fra side 45 i DaVinci_Resolve_16_Reference_Manual.pdf

Så brug bare en medium SSD til Windows og Resolve installationerne. Og den super hurtige som scratch disk, hvor Resolve gemmer sine cache filer.

Det er et stykke tid siden, at jeg selv kiggede på en del X570 Motherboards. Men jeg ved, at den forrige jeg gav Anandtech linket, valgte et X570 AORUS ULTRA, men jeg ved også, at han skulle bruge det til at køre Linux.

Hilsen Carsten.








Redigeret af csell - 06-April-2020 kl. 10:24
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2020 kl. 10:28
Hej 

Det er fint - tak for links og svar - nogle gode og andre en tand for tekniske - men det er jo så forskellige vi er Jeg får virkelig lyst til at se på en Windows selvbyg nu. Det må jeg lige bruge et par dage af corona-isolationen til at finde ud, hvad jeg skal!
          
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2020 kl. 10:59
@csell, syns du skal uddybe din påstande overfor ladiesman217 om hvorfor der ikke skulle være hardware understøttelse i cpu/gpu når han benytter XAVC S? 

Du skriver ligeledes "Når CPU'en har Decodet ( fra XAVC S til Resolve ) will Resolve behandle din Video i samme hastighed, som andre tilsvarende 4K videoer" Hvorfor skal hans foottage behandles i Resolve for at opnå samme hastigheder med tilsvarende 4k video?

Jeg kan hjælpe dig lidt på vej, XAVC S er H264 level 4.2 high profile i en mp4 container.


Redigeret af Potter - 06-April-2020 kl. 11:00
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2020 kl. 11:58
Hej Potter.

Først tak for dit spørgsmål.

Ja XAVC-S er Main Profile, High Profile, Level 2.1 to 4.2 LongGop i følge dette link:


nVidea Grafikkort bruger NVDec ( Hardware-Accelerated Video Decoding ) til at hardware decode. Vær venlig og klikke på 'Supported Format Details (Click to learn more)'  i dette link:


Her ses at hardware decodning af H.264 (AVCHD) 4:2:0 er muligt.

Men når jeg læste 'Part1: XAVC S VS AVCHD' i dette link:


Forventede jeg IKKE at XAVC S kan decodes i en decoder, der er bygget til at decode AVCHD, men måske er det forkert?

Hilsen Carsten.

Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2020 kl. 12:54
Jeg vil bidrage med et lidt andet perspektiv end det fremherskende i denne tråd.

Det er nok så fint at snakke om encoding, decoding, rendering, hardware acceleration, GPU hastigheder ved brug i diverse programmer og optimering af disse programmer til hardware.

Men jeg tror at det er lidt hver til sit i forhold til om det overhovedet er relevant at grave så dybt.

Du skrive i din originale post at du bruger Lightroom, Photoshop og DaVinci Resolve, som du vist ikke bruger til colourgrading som jeg forstår det men primært som et NLE (hvilket også er blevet ganske populært indenfor de sidste par år!) altså et klippe program.
Du skriver også at du ikke har brug for noget som rendere hurtigt, men som "bare virker". Du er vant til Mac workflowen virker det til og senere virker det til at du skriver at du bruger FCPX også. Du skriver også at du ikke gider alle de her "badebolde".

Det er dejligt nemt når man er en smule nørdet anlagt at begynde at grave dybt ned i specs for at finde der hvor man får "mest for pengene". Problemet er bare at det i sidste ende ikke er performance per krone som man sidder og bruger, og hvis økonomien ellers er til det er pengene man har sparet nok glemt efter et år eller to. Selvom det virker til det er en lidt midlertidig maskine.

Er du bekendt med MKBHD, en teknologi & gadget anmelder på YouTube? Marques er en af de største på platformen i øjeblikket og er blandt andet kendt for hans tårnhøje production value. Han har et Red kamera (hvilket alt andet lige nok er en del overkill til YouTube som distributionsplatform), og udgiver og producere sit indhold i 4K. 

I dag bruger han en Mac Pro med det nye XDR Display Pro, men tidligere har han brugt en 5K iMac som primær maskine og en 15" MacBook Pro.

Med det forhold du har til tingene, og hvis du gerne vil have en bærbar som trods alt er et andet bæst end en selvbygget PC og noget mere mobilt, så tror jeg du ville være rigtig tilfreds med en 16" MacBook Pro. Da du er inde i workflowet er der heller ingen opstarts og indlæringstid, hvilket jo kan være at foretrække på en midlertidig maskine. Hvis man skal have den i et år, så er det ærgeligt at bruge 2-4 måneder før man er HELT inde i den nye workflow. Især fordi det virker til du pønser på at købe en iMac Pro 5K når den bliver opdateret?

Det virker til at det også er en maskine som du skal bruge i hvert i fald semi professionelt, og i den henseende må man huske at tid altså alt andet lige er lig med penge. At skulle sætte sig ind i ikke bare et helt nyt styresystem, men en helt ny suite af programmer (hvis du udskifter FCPX med enten Premiere eller AVID), nye keybinds etc synes jeg man skal skænke en tanke.

Personligt holder jeg mig også til Mac computere hvis muligt, simpelthen fordi at jeg rent anekdotisk støder ind i færre software fejl og bugs end jeg har gjort på Windows computere. Your milage may wary, men sådan har jeg oplevet det. 

To ting ingen har nævnt indtil videre er også skærm og mikrofoner. Jeg ved ikke om du bruger mikrofoner, men den nye MBP har en ganske imponerende Mic array ift at det er indbygget i computeren. Skærmen i computeren er også ret god og præcis i en rimelig grad ift professionelt arbejde. Kender ikke den LG skærm du pønser på at købe.

Ingen platform er perfekt og nok heller ingen løsning, men jeg tror du kommer længst med en Mac med dit forbrug.


P.s, jeg ville anbefale dig at se MKBHD's anmeldelse af den 16" MacBook Pro du kigger på. Måske også Snazzy Labs.

p.p.s kom lige i tanke om en anden pointe: hvis du skal bruge en midlertidig maskine er gensalgsværdien LANGT højere på Apple produkter end selvbyg eller windows PC.



Redigeret af Nickamburi - 06-April-2020 kl. 13:14
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2020 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej Potter.

Først tak for dit spørgsmål.

Ja XAVC-S er Main Profile, High Profile, Level 2.1 to 4.2 LongGop i følge dette link:


nVidea Grafikkort bruger NVDec ( Hardware-Accelerated Video Decoding ) til at hardware decode. Vær venlig og klikke på 'Supported Format Details (Click to learn more)'  i dette link:


Her ses at hardware decodning af H.264 (AVCHD) 4:2:0 er muligt.

Men når jeg læste 'Part1: XAVC S VS AVCHD' i dette link:


Forventede jeg IKKE at XAVC S kan decodes i en decoder, der er bygget til at decode AVCHD, men måske er det forkert?

Hilsen Carsten.

@csell Du forventer ikke....?????
Du søger og læser alle informationer på nettet, du videre giver informationerne så du kommer til at står som om du har en alder helvedes erfaring, måske du harSmile  
Men du har jo ikke dønne erfaring med video editering og hvornår og hvordan hardware og software understøtter hinanden, OG IKKE MINDST HVORDAN OG I SÅFALD ET ARBEJDSFLOW OPLEVES, og slet ikke på en Mac.

Når jeg f.eks. XAVC S high profile er level 4.2 så er de fordi vi trådstarter har footage som er i 4K.Wink

Selv Pavtube understøtter XAVC S med CUDA og AMD APP




Redigeret af Potter - 06-April-2020 kl. 14:23
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2020 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af Nickamburi Nickamburi skrev:

Jeg vil bidrage med et lidt andet perspektiv end det fremherskende i denne tråd.

Det er nok så fint at snakke om encoding, decoding, rendering, hardware acceleration, GPU hastigheder ved brug i diverse programmer og optimering af disse programmer til hardware.

Men jeg tror at det er lidt hver til sit i forhold til om det overhovedet er relevant at grave så dybt.

Du skrive i din originale post at du bruger Lightroom, Photoshop og DaVinci Resolve, som du vist ikke bruger til colourgrading som jeg forstår det men primært som et NLE (hvilket også er blevet ganske populært indenfor de sidste par år!) altså et klippe program.
Du skriver også at du ikke har brug for noget som rendere hurtigt, men som "bare virker". Du er vant til Mac workflowen virker det til og senere virker det til at du skriver at du bruger FCPX også. Du skriver også at du ikke gider alle de her "badebolde".

Det er dejligt nemt når man er en smule nørdet anlagt at begynde at grave dybt ned i specs for at finde der hvor man får "mest for pengene". Problemet er bare at det i sidste ende ikke er performance per krone som man sidder og bruger, og hvis økonomien ellers er til det er pengene man har sparet nok glemt efter et år eller to. Selvom det virker til det er en lidt midlertidig maskine.

Er du bekendt med MKBHD, en teknologi & gadget anmelder på YouTube? Marques er en af de største på platformen i øjeblikket og er blandt andet kendt for hans tårnhøje production value. Han har et Red kamera (hvilket alt andet lige nok er en del overkill til YouTube som distributionsplatform), og udgiver og producere sit indhold i 4K. 

I dag bruger han en Mac Pro med det nye XDR Display Pro, men tidligere har han brugt en 5K iMac som primær maskine og en 15" MacBook Pro.

Med det forhold du har til tingene, og hvis du gerne vil have en bærbar som trods alt er et andet bæst end en selvbygget PC og noget mere mobilt, så tror jeg du ville være rigtig tilfreds med en 16" MacBook Pro. Da du er inde i workflowet er der heller ingen opstarts og indlæringstid, hvilket jo kan være at foretrække på en midlertidig maskine. Hvis man skal have den i et år, så er det ærgeligt at bruge 2-4 måneder før man er HELT inde i den nye workflow. Især fordi det virker til du pønser på at købe en iMac Pro 5K når den bliver opdateret?

Det virker til at det også er en maskine som du skal bruge i hvert i fald semi professionelt, og i den henseende må man huske at tid altså alt andet lige er lig med penge. At skulle sætte sig ind i ikke bare et helt nyt styresystem, men en helt ny suite af programmer (hvis du udskifter FCPX med enten Premiere eller AVID), nye keybinds etc synes jeg man skal skænke en tanke.

Personligt holder jeg mig også til Mac computere hvis muligt, simpelthen fordi at jeg rent anekdotisk støder ind i færre software fejl og bugs end jeg har gjort på Windows computere. Your milage may wary, men sådan har jeg oplevet det. 

To ting ingen har nævnt indtil videre er også skærm og mikrofoner. Jeg ved ikke om du bruger mikrofoner, men den nye MBP har en ganske imponerende Mic array ift at det er indbygget i computeren. Skærmen i computeren er også ret god og præcis i en rimelig grad ift professionelt arbejde. Kender ikke den LG skærm du pønser på at købe.

Ingen platform er perfekt og nok heller ingen løsning, men jeg tror du kommer længst med en Mac med dit forbrug.


P.s, jeg ville anbefale dig at se MKBHD's anmeldelse af den 16" MacBook Pro du kigger på. Måske også Snazzy Labs.

p.p.s kom lige i tanke om en anden pointe: hvis du skal bruge en midlertidig maskine er gensalgsværdien LANGT højere på Apple produkter end selvbyg eller windows PC.


Hej Nick

Rigtig fint indlæg, som bestemt fik mig til at tænke. Det kan nemt blive for teknisk, som du skriver, så jeg har prøvet at flyve lidt op i helikopteren igen, og se det hele lidt for oven.

- Jeg tror også jeg bliver gladest for en MacBook Pro, og ja du har ret i, at den skal bruges semi professionelt, hvor jeg ikke har ultra stramme deadlines, men jeg hader “badebold” og ventetid.

- Du har også ret i, at jeg tænker på at købe en iMac 5K når de nye modeller kommer, hvorfor jeg derfor blot kiggede efter en midlertidig MacBook Pro lige nu, da jeg lige i skrivende stund ikke ejer nogen form for computer, så kan ikke redigere billeder eller noget som helst.

- Korrekt, at den 16” MacBook Pro er en lækker maskine, men den er også gigantisk dyr. Jeg skal jo smide ca. 27.000 kr. efter studierabat på ca. 8% hvilket gør det til en umenneskelig høj pris, synes jeg. Specielt hvis jeg tænker på at købe iMac også.

- Jeg kender udmærket godt MKBHD, har endda mødt ham til CES 2018 - mega inspirerende fyr, og det var også pga. hans små YouTube videoer jeg begyndte at tænke på iMac, MacBook Pro eller iPad Pro.

Det sidste får mig til at tænke på, at en iPad Pro 11” jo kunne være et alternativ til vi ved mere om de nye iMacs. Her kan det også være, at der så også er kommet mere nyt om de nye (rygtede) 14” MacBook Pro, som har fået samme refresh som 16” (fra et 15” kabinet).

Dog er det bare rigtig træls at arbejde for meget med en iPad. Det er virkelig kun Lightroom, noter og YouTube jeg finder den rigtig god til og i en klasse for sig. Men skal man arbejde med større projekter vil det være fint med en Mac.
          
Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2020 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Det sidste får mig til at tænke på, at en iPad Pro 11” jo kunne være et alternativ til vi ved mere om de nye iMacs. Her kan det også være, at der så også er kommet mere nyt om de nye (rygtede) 14” MacBook Pro, som har fået samme refresh som 16” (fra et 15” kabinet).

Dog er det bare rigtig træls at arbejde for meget med en iPad. Det er virkelig kun Lightroom, noter og YouTube jeg finder den rigtig god til og i en klasse for sig. Men skal man arbejde med større projekter vil det være fint med en Mac.

Hej igen.

Ja, man skal bestemt ikke undervurdere workflow. Det er netop sådan nogle ting som gør rigtigt professionelt grej virkeligt dyrt - fordi det SKAL fungere på en bestemt måde.

Du har et par pointer her som jeg ser det her:
1) En MBP koster 27k for dig, hvilket er mange penge at smide efter en midlertidig maskine.

Helt sikkert. Og her vender vi så tilbage til det som vel egenligt var dit originale spørgsmål - hvad er minimums specs? Jeg tror faktisk du kunne være rigtigt tilfreds med en baseline 16" MBP, måske lige bump RAM fra 16 -> 32, men derudover tror jeg ikke du behøver gøre mere. Eventuelt gør brug af den 30 dages returret de har hos Elgiganten (undersøg lige selv), hvor du jo kan teste om ikke det er rigeligt. Det koster så 19,8k eller 23k.

Og HUSK: gensalgsværdien. Apple er det største brand i hele verdenen, og deres maskiner holder værdien MEGET bedre end andre computere, især hvis du pønser på at sælge indenfor det næste års tid. Tænker den mister 15-25% af sin nypris værdi. Det er vel så den difference som er den hårde at sluge, da resten stadig går mod den iMac du rent faktisk gerne vil have.

2) iPad Pro
Don't. Softwarebegrænsingerne både i OS og den tilgængelige tredjeparts software er simpelthen ikke der hvor den skal være før man kan bruge det semiprofessionelt til de ting som du taler om. Hardwaren er imponerende, men til dit behov er det en rigtig PC som du har behov for. Du ville blive *meget* træt af en iPad - selvom de er fede og lækre til så meget andet.

3) MacBook Pro 13"/14"
De her maskiner er fine, men er distinkt anderledes end 16" i deres målgruppe. De henvender sig ikke mod kreative professionelle, og termisk er de altid ret begrænsede og derfor ikke velegnede til tungt grafisk eller video arbejde over en længere periode. Du kommer nok også til at smide en 17k-ish efter en maskine som kan væsentligt mindre i performance end baseline 16" til 19,8k.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu