recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke MINIMUMS specs ville I gå med ved MBP?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilke MINIMUMS specs ville I gå med ved MBP?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2020 kl. 11:55
Hej 

Beklager det sene svar, men havde lige en fødselsdag der skulle overstås

God pointer du kommer med, og det har fået mig til at tænke:

- 13/14" MacBook Pro og iPad duer ikke. Kan dog tænkes jeg napper en iPad som surfer i haven og på sofaen, og for at beholde økosystemet. Det er nu bare skønnest at surfe med en iPad i haven.

- Gensalgsværdi = Ja du siger noget. Tjek.

- Jeg har tjekket med Elgiganten, og de yder 30 dages brug og retur, men jeg må ike prøve maskinen ret meget, selvom de faktisk reklamerer med det, men der må ikke være tegn på brug overhovedet. Og bestiller jeg med 32GB RAM så er det en "Premium" maskine, og så kan den ikke returneres, hvilket nok er OK.

Dog synes jeg stadig, at det er mange penge med 20K for en midlertidig maskine.

Har lyst til bare at #yolo og så købe den 16" MacBook Pro med den "mindste" i9 CPU / 32GB RAM / 8GB GFX / 1 TB SSD til 27.000 kr. og så må jeg græde snot over den iMac der så kommer senere, hvis den er mega fed... Men omvendt, så tør jeg ikke haha.
          
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2020 kl. 14:59
@ladiesman217 det er en rigtig fin maskine med de specs. Og så en ekstern skærm så swinger detBig smile

Skulle komme du komme til at mangle lidt GPU kræfter en dag, så kan du altid benytte dig af en eGPU, og der er noget og hente på 13"15"/16" eller iMac/ iMac Pro etc. "Thunderbolt 3" på en række renderinger. 

Jeg har selv et par stykker med radon VII.




Redigeret af Potter - 08-April-2020 kl. 15:00
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2020 kl. 17:59
Potter, ingen tvivl om, at det er en "killer machine" men den koster jo også en prinsesse og det halve kongerige  Jeg skal lige have overbevist mig om, at det er OK at købe den, nu hvor jeg ikke kan trække noget fra men må den kan følge med sådan rent hastighedsmæssigt med de nye iMacs der kommer? Har de ikke bedre køling mon?

Redigeret af ladiesman217 - 08-April-2020 kl. 18:08
          
Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2020 kl. 18:50
Ingen tvivl om at det er en dejlig maskine - men hvis du kan nøjes med 512GB intern hukommelse (og evt. en ekstern harddisk hvor du så arkivere ikke igangværende projekter) kan du gå ned til den billigere baseline af 16", og med RAM bump og 8GB GPU er det 25k.

Ift iMac versus Macbook Pro så vinder iMacen altså, en bærbar er begrænset af spændingen i batteriet til CPU og GPU på en helt anden måde end en stationær som en iMac er det. Men det er jo også forskellige maskiner til forskellige behov. I samme prisklasse til omtrent 29K kan du få denne iMac


Som jo alt andet lige er en væsentlig kraftigere maskine. Jeg antager grunden til du kigger på en MacBook overhovedet er fordi at mobiliteten er tiltalenede eller nødvendig.


Redigeret af Nickamburi - 08-April-2020 kl. 18:55
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2020 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Potter, ingen tvivl om, at det er en "killer machine" men den koster jo også en prinsesse og det halve kongerige  Jeg skal lige have overbevist mig om, at det er OK at købe den, nu hvor jeg ikke kan trække noget fra men må den kan følge med sådan rent hastighedsmæssigt med de nye iMacs der kommer? Har de ikke bedre køling mon?
Den nuværende 27" har jeg en stående af med fulde spec, og den larmer når den skal arbejde, der imod er en min iMac Pro total silent, en ren fornøjelse og ligeledes er den nye Mac Pro også silent.

Jeg kan sagtens forstår at det er mange penge, derfor skal man også gøre op, om man har behov for de ekstra kræfter som en 16" har, den vil typisk også være mere up to date om nogle år, så det er her man skal gøre op, om det er de ekstra penge værd fremfor at købe en 2018 15" Jeg har ikke sat mig ind i hvad men kan købe en 2018 15" med nogle fornuft specs til. Et gæt 18-20K og man er på omkring 29.5K for en ny 16"  "2,3GHz. 8 core" Så fra dette ca. +11K

Men du skal huske at sammenligne med en 15" 2018 som er konfigureret med en 2.9GHz. 6 Core - 32GB Ram 1 - TB SSD samt med Radeon Pro Vega 16. Om der findes en brugt som er konfigureret sådan? men så er den nok heller ikke til 18-20K. 

Standard var en 2018 15"  med en 2.2GHz. i7 6 Core - 16GB Ram - Radeon Pro555x 4GB Ram - 500GB SSD.

Hvis det var ud fra dette perspektiv, så syns jeg de ekstra penge er givet rigtig godt ud. 
Special når jeg ser på geekbench metal 5 https://barefeats.com/16-inch-macbook-pro-versus-older-gpus.html 

Men igen, pengene og ikke mindst behovet skal jo være der. 
Omvendt, ja så er det jo også fedt at bare noget ekstra lier og power.







Redigeret af Potter - 08-April-2020 kl. 19:22
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2020 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af Nickamburi Nickamburi skrev:

Ingen tvivl om at det er en dejlig maskine - men hvis du kan nøjes med 512GB intern hukommelse (og evt. en ekstern harddisk hvor du så arkivere ikke igangværende projekter) kan du gå ned til den billigere baseline af 16", og med RAM bump og 8GB GPU er det 25k.

Ift iMac versus Macbook Pro så vinder iMacen altså, en bærbar er begrænset af spændingen i batteriet til CPU og GPU på en helt anden måde end en stationær som en iMac er det. Men det er jo også forskellige maskiner til forskellige behov. I samme prisklasse til omtrent 29K kan du få denne iMac


Som jo alt andet lige er en væsentlig kraftigere maskine. Jeg antager grunden til du kigger på en MacBook overhovedet er fordi at mobiliteten er tiltalenede eller nødvendig.
Jeg har b.la. en 16" Mac Book Pro, den seneste iMac 27" med fuld specs. m.fl. Den lille 16" banker den iMac tilbage til stenalderen når der skal konverteres HEVC H265Wink 

Hvad med så fleksibiliteten, man hiver sgu ikke lige en 27" med ud i marken. Arbejder man på kontoret, eller der hjemme så er der vel strøm til rådighed.... Har man så en ekstern skærm på, ja så lader en eksterne skærm typisk Book'en op.


Redigeret af Potter - 08-April-2020 kl. 19:42
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2020 kl. 20:57
Bevares. Der skal nok være punkter hvor at MacBook Proen er lidt overlegen, men overordnet set tror jeg nu stadig at man vil mærke at det er en kraftigere maskine med færre begrænsninger. Har du et Radeon Pro Vega kort i din?
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2020 kl. 21:25
Hej Nick: Fint du sammenligner med en iMac fra 2019, men den er ikke lige aktuel. Jeg vil have 2020, da jeg tror på, at den er voldsomt re-designet, men den lader jo nok vente en del på sig nu, pga. coronakrisen. Så jeg er meget varm på en MacBook Pro faktisk, eller det har jeg sådan et altid været. Det var MacBook Pro vs iMac, men da jeg ret ofte mødes med venner og samarbejdspartnere for at lave redigeringssekvenser sammen og/eller redigerer i "marken" eller i sommerhus, så er det bare super fedt at være mobil med min computer

Men ser man på MacBook Pro 16" så kan jeg se, at jeg kan købe den i7 med følgende:

  • 2,6 GHz 6-core Intel Core i7 (9. generation)
  • 32 GB 2666 MHz DDR4 RAM
  • 8 GB GDDR6 RAM AMD Radeon Pro 5500M
  • 512 GB SSD

I alt efter studierabat: 24.747,50 kr. // Pris uden rabat: 26.899 kr.

Den anden MacBook Pro 16"

  • 2,3 GHz 8-core Intel Core i9 (9. generation)
  • 32 GB 2666 MHz DDR4 RAM
  • 8 GB GDDR6 RAM AMD Radeon Pro 5500M
  • SSD-lager på 1 TB
I alt efter studierabat: 27.138,75 kr. // Pris uden rabat: 29.499 kr

Jeg kan sagtens leve med 512GB SSD. Jeg har altid mange filer på ekstern SSD eller i JottaCloud, så 512GB tror jeg godt, at jeg kan leve med, og hvis jeg kan nøjes med en 2,6 GHz 6-core Intel Core i7 så kan jeg jo spare små 2.400 kr. jeg så kan købe software for eller tilskud til en ny skærm.

Det er sgu svært synes jeg.
          
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2020 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af Nickamburi Nickamburi skrev:

Bevares. Der skal nok være punkter hvor at MacBook Proen er lidt overlegen, men overordnet set tror jeg nu stadig at man vil mærke at det er en kraftigere maskine med færre begrænsninger. Har du et Radeon Pro Vega kort i din?
Ja, jeg har et Vega Pro i, det har jeg ligeledes også i min iMac Pro, Vega 64.

Mac Book Pro, er ikke bare lidt overlegen i f.eks.HEVC H265 encoding, den er over 100% hurtigere, i min optik er 100% ikke lidt.
Hvor i skulle begræsningerne så være med en 16” Mac Book Pro, udover den har en mindre skærm



4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2020 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Hej Nick: Fint du sammenligner med en iMac fra 2019, men den er ikke lige aktuel. Jeg vil have 2020, da jeg tror på, at den er voldsomt re-designet, men den lader jo nok vente en del på sig nu, pga. coronakrisen. 
Hvorfor tror du der kommer en 2020 model.

Der kom en ny i 2015, 2017 og 2019. Så mon ikke du skal vente til 2021?


Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2020 kl. 23:03
Fordi alle dem der har ramt rigtigt med iMac/Mac rygter siger der kommer en 2020. OG iMac har ikke være re-designet i 100 år, så det giver mening den kommer i år.
          
Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2020 kl. 10:35
Ja, rygtemøllen vil rigtigt nok vide at der har ligget en 2020 version i kortene. Det er også vigtigt at sige at de sidste års opdateringer ikke har været reelle model opdateringer men mere spec bumps hvor hardware er blevet udskiftet med nyere for at gøre maskineren hurtigere og konkurrende dygtige.

Jeg tror dog godt alt dette kan få det udskudt til 2021, og derudover tror jeg at de opdatere iMac Pro først og måske viser en ny design iteration (så meget tror jeg egenligt ikke at der sker) på denne model før de opdatere de almindelige iMacs.

Jeg tror altså at du ville være rigtigt tilfreds med den første konfiguration som du postede. Kraftigere hardware er altid fedt, men når pengepungen presser må man jo gå på kompromis et eller andet sted :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu