recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - [LØST] Installation af Windows på Mac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

[LØST] Installation af Windows på Mac

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Packer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Maj-2007
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Packer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: [LØST] Installation af Windows på Mac
    Sendt: 04-April-2020 kl. 17:38
Hej

Er det muligt at installere Windows på denne Mac computer.


Hilsen
Jesper


Redigeret af Packer - 08-April-2020 kl. 03:49
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2020 kl. 17:47
Ja det er lige til at installere windows 10 via bootcamp assistenten.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2020 kl. 17:49
Du får lige et link til lidt læse stof

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 07:43
Af ren nysgerrighed, så bliver jeg simpelt hen nødt til at spørge hvad pointen med det skulle være?

Det du netop får ved køb af mac er et relativt no-hassle styresystem, hvor du så betaler (for) meget for hardwaren. Hvis man alligevel skal køre windows, hvorfor så købe mac HW og ikke samle en lille "alm" pc?

/ask
Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 09:59
hej,

Brugte tidligere Parallels på en Macbook Pro, det fungerer super. Her behøver du ikke boote for at skifte til Windows, Windows programmerne kan tilgås direkte fra MacOS

Brugte det i forbindelse med jeg havde nogle få programmer der kun kunne køre i Internet explorer, og et enkelt lille Windows baseret program, så ikke noget der var super krævende

Men Parallels fungerede perfekt, vil dog anbefale at gå til 16gb RAM


Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 10:50
af al respekt - en mac mini - uanset konfig er ikke beregnet til at spille på. Der kan være mange årsager til at ville køre windows på en mac på, den vigtigste at en given applikation ikke er tilgængelig på macos, Der er dog ikke så mange applikationer der enten ikke kan findes erstatninger for, eller ikke er direkte tilgængelige på begge platforme. 

Både parallels og vmware fusion er særdeles fremragende løsninger til at løse den udfordring.
Den bedste løsning får man dog ved at installere windows via bootcamp. (på nær til spil gælder næste del så) OG så installerer man parallels/fusion på macos. De kan nemlig tage en bootcamp og køre den samtidig med apple. også frameless, så du kan have applikationerne kørende mere eller mindre som en alm mac app.
Spil derimod skal man ikke forsøge at lave det med - og slet ikke på en mini.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 11:19
Jeg kan sagtens se pointen i at kunne køre begge OS efter behov (eller i virtuelle boxe), jeg læste bare (og det var måske forkert) af OP’s post at der kun skulle køres Windows.

Mht Dual boot, så har jeg kørt det på andre maskiner (Linux/Windows), erfaringen siger mig dog at det ikke rigtig fungerer i dagligdagen da man defaulter til det system der kan det meste og så finder alternativer på det i stedet for at skifte mellem de to. Jeg har derfor ofte kørt med virtuelle maskiner i stedet (når vi ikke snakker om spil).
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 12:42
Det er fordi du aldrig har prøvet mac udgaven. - Tro mig - der er en himmelråbende forskel på at starte med en mac og starte på en win/linux maskine og skal køre andre OS'er. her er en lille video der viser ikke bare lidt af bootcamp, men også hvordan man så bruger den og virtualiserer direkte i macos https://www.youtube.com/watch?v=LST-oAaBme8
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 14:40
Jeg kan virkelig anbefale Parallels, men det koster selvfølgelig lidt at komme igang, og over tid vil det sandsynligvis blive nødvendigt at opgradere til helt nye versionsnumre, hvilket ikke er gratis.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2020 kl. 07:31
@claus_jac: Det kan godt ske at jeg ikke er særligt kendt med mac, men det der vises i dit klip er vel "bare" en virtual boks der kører windows og ikke en dualboot!? 

Som jeg skal giver det da god mening, hvis man har specifikke (lette) applikationer der skal køre i et andet miljø. Som jeg skrev tidligere er vil det ofte være en god løsning, men dual boot er det ikke - og det var det jeg under normale omstændigheder selv syntes er noget juks (altså dual boot).

Som jeg læser OP's spørgsmål (og det er måske forkert), lyder det på mig som om at han vil køre den maskine med et rent windows miljø - og her holder jeg fast i at det i mine øjne ikke vil give meget mening.

Når man står imellem to miljøer/OSer er min erfaring at det der i hverdagen ofte giver mest mening er at migrere fuldstændigt til det ene OS og finde de programmer der opfylder ens behov der. Jeg ved godt at enkelte specifikke programmer kun findes på den ene platform, men ofte vil der være alternativer hvis ikke man SKAL benytte det specifikke program.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2020 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Af ren nysgerrighed, så bliver jeg simpelt hen nødt til at spørge hvad pointen med det skulle være?

Det du netop får ved køb af mac er et relativt no-hassle styresystem, hvor du så betaler (for) meget for hardwaren. Hvis man alligevel skal køre windows, hvorfor så købe mac HW og ikke samle en lille "alm" pc?

/ask

Jeg kan kun tale for mig selv.

Jeg foretrækker windows. Jeg har aldrig haft en intuitiv forståelse af iOS og jeg vil aldrig kunne komme til at lære det så godt at jeg får ligeså meget ud af det som ved Windows.

Mit problem er at minebærbare computere altid går i stykker. PC-producenterne laver ikke gode nok maskiner. Selv min dyre Asus premium model gik i stykker efter 2 år og 2 uger og har flere ting hvor jeg ikke er tilfreds med selv byggekvaliteten. Skal jeg købe en ny laptop i dag, så vil jeg nok skære det ned til en lenovo Thinkpad eller en Surface. Lenovo har jeg dog mine tvivl om, da jeg gennem de seneste da jeg genem de seneste år har haft 3 forskellige Lenovoprodukter, som alle er blevet forældede, fordi Lenovo ikke har gidet at lavet fejlretning og driveropdateringer. Jeg har dog det indtryk at de er gode til at følge op på deres Thinkpad-serie.

Både thinkpad og Surface er dog i et prisleje, hvor det ikke skræmmer at købe en mac i stedet. Mit indtryk er at Apples laptops, trods alt man nu hører, er bygget ganske robust
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2020 kl. 10:34
@slumbert 
Hvad mener du med at lenovo ikke laver fejlretning og driveropdateringer? Thinkpads (i T- og X-serierne) har driveropdateringer i mindst 3 år. reservedele fås i mindst 5 år. 
Der skal også være grænser for hvad man kan opretholde af service og support på en enhed som fx en L-serie, eller endnu værre en E-serie, som udelukkende er ment som entrylevel enheder, beregnet til folk der bare skal have en billig og "stabil" maskine.

@jacobask NEJ - det er en fullblown windows installation i bootcamp - som sjovt nok også kan køres virtuelt via parallels.


Redigeret af claus_jac - 07-April-2020 kl. 10:35
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu